Martin Kovář (125644) "Hollywoodský" buddhismus 1 „Hollywoodský“ buddhismus Na místě, kde Západ s Východem střetává se, v čase takřka ještě Vánočním, Óm zaznívá v tom lese, a svaté setkává se svatým. V obavě, co nás čeká, a s dechem strachy tajícím, příchod profesora každého leká, neb chmurným on je vyučujícím. Profesor vstupujíc na bedra nám požadavky klade, a lavice tvrdší zdají se hnedka být, pod tíhou povinností na cestu se vydáváme, neb není čas na místě dlít. Dosud ztraceni a obzor v nedohlednu, v dáli se cosi rýsuje, toť první pravda ukrytá v temnu, o moudrosti Západu, jež na Východě se zdržuje. Leč konec cesty je to jen stěží, profesor dí a na cestě jsme ihned zpět, tajemný Tibet na střeše světa před námi leží, s čím setkáme se teď? V Tibetu moudrost veliká leží, jíž nelze poznat ani za sedm let, Tibeťan ni mouše ni žížale neublíží, toť pravá ušlechtilost na pohled. Malý Kundun se vzdorem Maovi se postavil, neb v biografu se to děje neustále, možná proto si jeden takový zhotovil, možná proto, by poznal světa dále. Z cesty do Indie máme obavy, vždyť i Čtvrtníčkovi do smíchu není, ta špína, ta bída a ty davy, leč Igor v tom zří osvícení. Tam kde jiní špínu a bídu zří, a chudobu indického ruchu, Chaun svatost a moudrost věků nahlíží, vždyť svatost je i v pouličním vzduchu. Martin Kovář (125644) "Hollywoodský" buddhismus 2 O tom podivném filmu se špatně zmiňuje, Red River Valley se jmenoval, neb co se s ním rýmuje, abych ho také zmiňoval? Pak podivné divadlo jsme zhlédli, toť šílenství bylo zajisté, v úžasu jsme oněměli, snad to neuvidí buddhisté. S pohledem upřeným do dáli, jak Chaun, když osvícen byl v Indii, a s pocitem míru, jež přednášky nám daly, odcházíme pak z poslední hollywoodské hodiny. Jaké poučení z kurzu máme?, nepsat básně, to je jisté!, neb celý den promarněný získáváme, díky Buddha, že jsme religionisté.