Vědecké vysvětlení/vysvětlení ve vědě 1) Vysvětlování a vysvětlení 2) Kauzální (K) a teleologické (T) vysvětlení 3) Subsumpční pohled na vysvětlení 4) Kde leží hranice mezi K a T vysvětlením? 5) Jaké rozumění vysvětlení přináší? 6) Vysvětlení jako odpověď na otázku Proč? 7) Co od vysvětlení požadujeme? 1) Vysvětlování a vysvětlení ACHINSTEIN, Peter. The Nature of Explanation. New York: Oxford University Press, 1985. Vysvětlení je produktem aktu vysvětlování, a tedy něčím odvozeným a druhotným. Primární není: „Teorie T vysvětluje, proč E.“ Ale: „Někdo vysvětluje někomu, proč E.“ Při vysvětlování je důležité vzít v úvahu: pragmatické faktory: osobu, které se vysvětlení podává, osobu, která vysvětluje, kontext, v jakém se vysvětlování uskutečňuje. Vysvětlování je ilokuční akt. Klíčový je záměr (intence). Podmínky adekvátního vysvětlujícího aktu Osoba (S) vysvětluje E užitím C tehdy, jestliže: (A-C1) S pronáší C se záměrem, aby svou výpovědí C učinil E srozumitelným. (A-C2) S věří, že C vyjadřuje propozici, která je korektní odpovědí na otázku Q, jejíž je E předmětem. (A-C3) S pronáší C s tím záměrem, aby svou výpovědí C učinil E srozumitelným, a to tak, že bude zřejmé, že propozice vyjádřená pomocí C je korektní odpovědí na otázku Q. Výhody a problémy: Zahrnutí pragmatických faktorů do vysvětlení. X Přecenění komunikační funkce vysvětlení. Co v případě, kdy osoba, která vysvětlování podává, je tatáž jako osoba, vysvětlení požaduje, která si klade otázku? Pokud je tázající a odpovídající ta stejná osoba, pak by tato osoba podle Achinsteinova pohledu nejdříve musela vědět, že C je správnou odpovědí na E, a pak pronést C se záměrem, aby poznala, že C je správnou odpovědí na E. Existuje vstřícnější interpretace Achinsteinových podmínek? 2) Kauzální a teleologické vysvětlení Georg Henrik von Wright: Vysvětlování a rozumění (1971) Dvě tradice: aristotelská X galileovská teleologické vysvětlení X kauzální vysvětlení Finalistické vysvětlení X mechanistické vysvětlení rozumění, intence X příčina, modalita 3) Subsumpční pohled na vysvětlení Vysvětlení spočívá v subsumpci pod zákonitosti. C1, C2, …, Ck L1, L2, …, Lm E Hempelovy modely vysvětlení: Deduktivně-nomologický (D-N) model Induktivně-statistický (I-S) model HEMPEL, C. G. (1965): Aspects of Scientific Explanantion and Other Essays in the Philosophy of Science. New York: The Free Press. Podmínky adekvátnosti H modelů (H-C1) Vysvětlující argument musí mít korektní logickou formu. (H-C2) Vysvětlující argument musí obsahovat alespoň jeden zákon v premisách. (H-C3) Premisy vysvětlujícího argumentu musí mít empirický obsah, tj. musí být alespoň principiálně testovatelné experimentem nebo pozorováním. (H-C4) Premisy vysvětlujícího argumentu musí splňovat požadavek totální evidence. (H-C5) Premisy vysvětlujícího argumentu musí být pravdivé. Je H model typem kauzálního vysvětlení? Jak Hempel vysvětluje lidské jednání? – odkazem na dispoziční vlastnosti jednající osoby, jako je například jeho racionalita nebo jiné charakterové rysy. Osoba A byla v situaci typu C. Osoba A je morálně zkažená. Jestliže se morálně zkažené osoba dostane do situace typu C, udělá s velkou pravděpodobností X. Osoba A udělala X. HEMPEL, C. G. (1962): Explanation in Science and in History. In: Colodny, R. G. (ed.): Frontiers of Science and Philosophy. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 9-33. Výhody a problémy H-modelu: Jednotnost vysvětlení ve vědě X Model je příliš restriktivní Model je příliš inklusivní Problém irelevantních premis v I-S modelu Problém vysoké, resp. nízké pravděpodobnosti Ztotožnění vysvětlení a predikce (teze o symetrii) Ztotožnění vysvětlení a zdůvodnění Vysvětlení nepřináší znalosti 4) Kde leží hranice mezi kauzálním a teleologickým vysvětlením? Manipulační teorie kauzality Příčina je prostředek, pomocí něhož lze manipulovat s účinkem. Agentní teorie kauzality Jev A je příčinou odlišného jevu B, právě tehdy, když by způsobení nebo navození výskytu jevu A bylo efektivním prostředkem, pomocí něhož by svobodný agent mohl způsobit nebo navodit výskyt jevu B. PRICE, H. (1991): Agency and Probabilistic Causality. British Journal for the Philosophy of Science 42, 157 – 176. MENZIES, P. – PRICE, H. (1993): Causation as a Secondary Quality. British Journal for the Philosophy of Science 44, 187 – 203. 5) Jaké rozumění vysvětlení přináší? Vysvětlení přináší porozumění, protože redukuje neznámé fenomény na ty, které již známe. Pochopení přináší vysvětlení tím, že sjednocuje systém našich poznatků. Vysvětlení přináší takové rozumění, které umožňuje lepší a přesnější predikce. Vysvětlení nám přináší porozumění v tom smyslu, že odhaluje skryté mechanismy, které jsou základem fungování světa. (viz Salmon – díky vysvětlení rozumíme tomu, jak vzniká a jak se přenáší kauzální vliv v kauzální struktuře světa) 6) Vysvětlení jako odpověď na otázku Proč? BROMBERGER, Sylvain. Why-Questions. In Mind and cosmos: essays in contemporary science and philosophy. Edited by Robert G. Colodny. Pittsburgh, University of Pittsburgh Press, 1966, pp. 86–111. Van FRAASSEN, Bas C. The scientific image. 1st ed. Oxford: Clarendon Press, 1980. předmět otázky Bk ; kontrastní třída X = {B1, B2, ..., Bk, ...} vztah relevance R Podmínky adekvátnosti: (F-C1) Explanans musí být pravdivé a musí ukazovat, jakým způsobem došlo k výběru Bk z množiny alternativ X. (F-C2) Explanandum musí být pravdivé a žádný jiný člen kontrastní třídy, do které explanandum patří, pravdivý být nesmí. Výhody a problémy: Bere v úvahu také přijatelnost či legitimnost otázky (nejen odpovědi) X Jak hodnotit odpovědi? Jak odpovědi srovnávat? 7) Co od vysvětlení požadujete?