HD-PanelTitle-GrommetsCombined.png Umění potřebuje práci Otto Guttfreund: Muž u selfaktoru, 1921. HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Osnova •Nová věcnost, civilismus, typizace, reprezentace, personifikace průmyslu •Selfaktor a textilní průmysl •Továrník Josef Sochor a jeho vila •Reklamní plastika aneb Logo v 3D (Gutfreundova atika pro Škodovku, Hrbek, Lichtág, Josef Wagner, …) •Práce jako hodnota (Max Weber a duch kapitalismu, Marx a kapitalistický Robinson Crusoe – V. Šklovskij: Ostrov) •Muž u stroje a muž ve stroji (Fritz Lang: Metropolis, Chaplin: Moderní doba) • • HD-PanelContent-GrommetsCombined.png http://g.denik.cz/23/ba/tu_gutt14_galerie-980.jpg Muž u selfaktoru, 1921, glazovaná kolorovaná pálená hlína, výška 56 cm, Národní galerie v Praze. Součást série 4 figur, původně na příborníku v jídelně vily továrníka a strýce Josefa Sochora ve Dvoře Králové nad Labem. Muž olejuje součást dopřádacího stroje. Sochařství civilismu 1. poloviny 20. let. HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Robertův selfaktor z roku 1830 • http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100601__0001.jpg Selfaktor – samopřed, dopřádací stroj HD-PanelContent-GrommetsCombined.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Old_Rags_Into_New_Cloth-_Salvage_in_Britain%2C_ April_1942_D7458.jpg Selfaktor (Wagenspinner) [Sorauer Straße 37] http://player.mashpedia.com/player.php?ref=mashpedia&q=Y1S8yS6TII0 HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Sochorova textilka (1904-1940) •„Český podnikatel Josef Sochor se výrazně zasloužil o rozvoj Dvora Králové nad Labem. Ve městě vybudoval počátkem 20. století tkalcovnu a strojní tiskárnu plátna, které se staly základem jednoho z největších textilních podniků v Čechách. Zaměstnával až 1600 lidí.“ (Robert Šimek: Zapomenutí kapitáni českého průmyslu. E15.cz) • HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Pan továrníka a mecenáš Josef Sochor •„Sám šel příkladem v pracovitosti, cokoliv činil, činil se zápalem, zaujatostí jemu vlastní, pracoval velmi intenzivně a hlavně – stále se učil. Totéž vyžadoval od ostatních. Byl přímý a otevřený, nesnášel ani vytáčky ani odmluvy. Měl ovšem celou řadu i záporných vlastností – byl silně emotivní, snadno se rozohnil, pak se nebál nikoho a ničeho, ani křiku, ani pohrůžek. Vážnou a dobře míněnou kritiku přijímal, dal se klidně i poučit.“ •Přihlédl blíže a viděl, že pan Josef Sochor se svým sedmiletým synem Zdeňkem začal právě vlastní rukou kopati základy ku své továrně. Sám už vyhloubil asi 2 metry základu, malý Zdeněk pachtil se teprve v prvním metru od rohu budoucí stavby. •„Dravost a přezíravá „podnikavost“, snaha vnucovat druhým svou vůli, obchodnická, podnikatelská bezohlednost, strohé jednání, ne vždy spravedlivé počínání, suverénní rozhodování.“ (Otto Holeček) •Sochorova vila ve Dvoře Králové (J. Gočár, F. Kysela, Gutfreund), výzdoba viz foto in: Z. Ragúlová: 2013, ss. 85n. • HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Vila Josefa Sochora. Stavebník (zadavatel): Josef Sochor (1866-1931) Autor přestavby 1920-1922: Karel Jarolímek (1888-1970) a Josef Gočár (1880-1945) Autor výzdoby interiérů: František Kysela (1881-1941) Autor plastik: Otto Gutfreund (1889-1927) Josef Sochor HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Team Legiobanky HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Josef Sochor a umělci •NÁVRHY TEXTILIÍ: •František Kysela •Jiří Trnka •Alois Wachsmann •Toyen •Antonín Kybal •František Mervart SOUKROMÉ ZAKÁZKY: Joža Úprka Julius Mařák František Kysela Otto Gutfreund Josef Gočár Pavel Janák… http://www.starepohledy.cz/tmp/books/_copyright_7_251067.jpg HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Sochorův příborník http://otto-gutfreund.net/media/bio/photos_annexes_2047.jpg http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100601__0001.jpg Česač bavlny Muž u selfaktoru Sukařka Tiskař Muž v pracovní čepici a zástěře, v rukou drží roli plátna, za ním zmenšenina továrny s komínem HD-PanelContent-GrommetsCombined.png http://g.denik.cz/23/ba/tu_gutt14_galerie-980.jpg Nejprve se musí příze soukat na cívky, což dělají čtrnáctiletá děvčata (winders — sukařky) ‚ pak se cívky nasadí do stroje, nitě se navlečou do otvorů, jichž má každý stroj průměrně 1800, a vedou se, kam je třeba. To dělají chlapci (threaders — navlékači) od osmi let. Pak přijde dělník a dělá krajky, které vycházejí ze stroje v podobě širokého pruhu, a docela malé děti jej dělí na jednotlivé kusy tím, že vytahují spojovací nitě — tomu se říká running nebo drawing lace (vytahování) a dětem lace-runners (vytahovači). Bedřich Engels: Postavení dělnické třídy v Anglii. Kpt. Ostatní pracovní odvětví. (Lipsko 1845) HD-PanelContent-GrommetsCombined.png http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100601__0001.jpg http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100603__0001.jpg Obchod, kolorovaná sádrová plastika, 1923 Muž u selfaktoru, 1921 http://otto-gutfreund.net/media/bio/0444.jpg HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Legionáři (1924-26) HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Civilismus Josef Kubíček: Vizionář, 1922 Karel Dvořák: Cesta do Ameriky, 1923 HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Karel Pokorný: Země, 1925 Jan Lauda: Myčka, 1923 HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Bedřich Stefan: Dáma v klobouku, 1923. Otokar Švec: Motocyklista (Sluneční paprsek), Paříž 1925 HD-PanelContent-GrommetsCombined.png http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100604__0001.jpg Průmysl, 1923 http://abart-full.artarchiv.cz/obrazky/d_100605__0001.jpg Podobizna Milady Guttfreundové, 1923-24, kolorovaná pálená hlína. HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Atika pro budovu Škodovky (1925-27) HD-PanelContent-GrommetsCombined.png •