Umění potřebuje cestovat. Zdenek Rykr: Pryč! (1934) Zdenek Rykr (1900-1940) •https://www.youtube.com/watch?v=fF7dM70poGY •Kolín, satira a železnice •Paříž aspoň jednou ročně •Praha a Orion •PIRAS a koupelny http://www.gavu.cz/images/karta/velka/190_rykr_zdenek.jpg http://antikvariat11.cz/files/25028.jpg Šéf reklamního oddělení První české akciové společnosti továren na orientálské cukrovinky a čokoládu na Královských Vinohradech •Dříve malovali malíři fresky v kostelích a na hradech. (…) V posledních letech se stává, že přijdou momenty, kdy si pan továrník vzpomene na umění, nejen jako ozdobu, ale jako potřebu. (…) Je nutno se pozeptat po nějakém takovém bláznivém malíři. --- A tady jsme u toho okamžiku, kdy moderní umění vchází do moderního života, tj. do průmyslu. Který malíř chce začít dělat do průmyslu, musí se nejdřív naučit telefonovat, telegrafovat a jezdit rychlovlaky. Pak se vytrenovat v trpělivosti při čekání v různých chodbách, předpokojích a sekretariátech. Pak se musí naučit pár mastných anekdot, aby mohl pány přivést do dobré nálady. • Z. Rykr: Malíř v průmyslu. Tribuna (1927) •Orion •Kolben •Palaba •Autosalon •Propagace cestovního ruchu http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2014/04/plak%C3%A1t-dalcroze_fmt.jpeg http://img.mf.cz/598/455/1-36_10.jpg http://1gr.cz/fotky/lidovky/13/041/lnc460/BTT4a4234_Zdenek_Rykr_Praha_1935.jpg http://img.mf.cz/588/455/1-36_9.jpg Opravdu dobré plakáty http://www.antikvariat-kokickovi.cz/components/com_virtuemart/shop_image/product/REKLAMN___PLAK___5 5b90e137aa3c.jpg http://img.mf.cz/697/455/1-36_7_2.jpg Obaly, boxy etc. http://www.cokomuzeum.cz/image/d.jpg Výsledek obrázku pro Zdenek Rykr plakát http://img.mf.cz/077/298/1-144.jpg Stylová pružnost, eklekticismus nebo bezkonkurenční nabídka řemeslníka? Hřbitov 1933 http://www.kulturissimo.cz/useruploads/images/redakce/2012/07/v_rykr_k-62144.jpg https://www.iim.cz/wiki/images/3/38/Sklo_(1936).jpg Z venkova, 1936 Novinky z Paříže (1930-134) •Georges Bataille (1897-1962) INFORME („beztvaré“): Alberto Giacometti: Zavěšený míč (1930-31), sádra, kov •OBJEKT: fetiš pro „konfliktní touhy“ (Freud): Man Ray: Dar (1921) •: sadmomasochistický vtip: Meret Oppenheimová: Guvernantka / Chůva (1936) •: z vitríny k relikviáři, „v němž subjekt pronásleduje svou touhu jako duch“: Joseph Cornell: Papouščí hudební skříňka (1937-8) •Nalezený Marcel Duchamp: Krabice v kufru (1935-1941), světlotisk • Fetiš pro „konfliktní touhy“ (Freud): Man Ray: Dar (1921) https://classconnection.s3.amazonaws.com/312/flashcards/4734312/png/gift-1441FCD49440563A700.png http://www.evous.fr/local/cache-vignettes/L280xH400/280surrea-265e6.gif?1383716496 Alberto Giacometti: Zavěšený míč (1930-31), sádra, kov – „beztvaré“ bez slizu JPEG - 35.4 ko Alberto Giacometti: Palác o čtvrté, 1932 Sadmomasochistický vtip: Meret Oppenheimová: Guvernantka / Chůva (1936) http://production.slashmedias.com/media_attachments/images/000/007/949/Meret-Oppenheim-Ma-Gouvernan te-1936-Moderna-Museet-Stockholm-Adagp-Paris-2013-_large.jpg http://bortolozzi.com/cms/wp-content/uploads/2012/04/MRY_PH_4.001.L-1024x741.jpg Exposition surréaliste d'objets Galerie Charles Ratton, Paris, 1936 USA Joseph Cornell: Papouščí hudební skříňka (1937-8) • http://pietmondriaan.com/pm/wp-content/uploads/2014/01/duchamp-valise.jpg Marcel Duchamp: Krabice v kufru (1935-41), světlotisk Španělsko Pryč! Výstava v paláci Dunaj, prosinec 1934 Diabolo René Magritte: Lidské možnosti (1935) Sláva Amor Psyché Antonio Canova: Amor a Psyché, 1787-93 Kufr https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Cornelis_Norbertus_Gysbrechts_005.jpg „Kus prkýnka s pikantními výstřižky filmové krasavice, chomáče vyčesaných vlasů, ušpiněný kapesník, přes to mříže z plechových pruhů…“ (J. R. Marek) „Ještě nikdy jsem s takovou chutí neposlechl perutné výzvy katalogu, tentokráte počínající slovem: PRYČ! A jak si člověk na ulici zase připadal jako mezi lidmi!“ (J. R. Marek) Schodiště paláce Dunaj a páternoster za ním Palác Dunaj Výstava Z. Rykra v Topičově salonu, leden 1936: cykly Čechy, Venkov, Orient …vytváření věcí z neobvyklých materiálů tak, aby byly co nejvíce vzdáleny svému obvyklému významu (Viktor Nikodém) …jako „květy, které jsme nikdy neviděli nebo zvířata, která jsme nikdy nepotkali a nebo jako obojí“ (Zdeněk Rykr) Křížová cesta ČECHY Dvě ženy Kostelní domy a figury Ptáčci Venkovská scéna Exaltovaný škleb nad nedostatečností i marnivostí uměleckého pachtění (J. Č.) http://www.artbook.cz/images/Foto/b/105848.jpg http://4.bp.blogspot.com/-1GRE55v2-1s/U9Rz5FdH2WI/AAAAAAAAJSU/HzMGfJTwRYo/s1600/Josef+Capek_umeni_p rirodnich_narodu.jpg Jen tvar ne zrak! ORIENT https://www.youtube.com/watch?v=qk8b1plDxz8 Obrazy a převleky Lidé chtějí zaplnit svou fantazii obrazy, silnými obrazy, v nichž se koncentruje esence života, které jakoby byly vytvořeny z nitra diváka a pronikají mu až do ledví. Takové obrazy jim totiž život zůstává dlužen…. (Hugo von Hofmannstahl, Neue Freie Presse, 1921) Rykr: Smutný obraz, 1939 Čapek: Krajina s křížkem a holuby, 1937 Josef Čapek: Mr. Myself (1920) „…jako nutný výraz ducha, jatého bludištními ohlasy, která v určitě uspořádaném nitru dovede halucinovat tento náš někdy strašidelný svět, … …jako svědectví o podivínské bytosti, která tu někde bytovala a nikým neviděna a neznáma zase odešla.“ (Josef Čapek)