17. 5. Shrnutí • Jak se formovalo umění v rámci „sebekritiky“ v blízkosti reklamy? • Jak umělci (diskurs) s reklamou zacházeli? K jednotlivým přednáškám (pojmy a obecná témata) 1. Primitivismus, původnost, atmosféra lidového jarmarku, nevinné oko, „vdoví smutek“ odstupu od těšitelského nadšení, pokroku 2. Nové vidění – estetizace městského „folklóru“ – moderní civilizace; - Nový jazyk - Ostranenie, přínakovost, struktura (nadřazenost vztahů nad samostatnými prvky: koláž akcentuje vztahy, spojení mezi zobrazeními - Nový divák - sociální struktura diváctva (reprodukce a dostupnost, rukopis do koše) 3. Ostenze, estetizace technologické dokonalosti, identifikace Umění („On ji vybral“ – Duchamp) 4. Auto – atribut moderního ducha, ztělesnění VŮLE, prostorová extenze těla (McLuhan), „horká“ společnost (Lévi-Strauss) a termodynamické stroje, ohnivé síly destrukce: „tvořivé akce“ (G. Sorel) 5. Práce jako hodnota: civilismus, politizace a propagace: továrník sv. dělník, muž ve stroji 6. Nové nové vidění (unheimlich-tísnivé): pitvání a odkrývají masek, vidění jako slepota 7. Převlékání a identita: autor, média umělcova sdělení, fetiše umění (Duchamp Kufr), jč x zrykr (podstata x převleky) 8. Propagační výstavnictví, percepční manipulace, vizuální tok, typizace, amor vacui, pastorační tendence (M. Foucault) 9. Interaktivní objekt komunikace, nejasné hranice umění a technické práce (propagační osvětlování, světelná reklama…) TÉMATA K SEMINÁRNÍ PRÁCI: 1. Antonín Procházka: Ulice, 1926. Pouliční reklama jako metonymie a symbol. 2. Obchodní dům Baťa v Brně a „chrámy“ kapitalismu. Úloha, styl a corporate identity. 3. Toyen: Ani labuť ani lůna (koláž), 1936, reprodukováno in: Vítězslav Nezval (red.): Ani labuť ani lúna. Sborník k stému výročí smrti K. H. Máchy.1936. Fragmenty „mrtvých komodit“. Citace (koláž, montáž) jako prostředek odkrývání lži. POSTUP PŘI PRÁCI NA INTERPRETACI (text na 4 až 8 stran) • 1. Základní fakta: autor, název, datum, technika, rozměry, současné uložení, původní umístění (záměr, zadání). • 2. Jednoduchý (ale podrobný) popis („slepý k metafoře“): od hlavního motivu (v centru?) postupujeme k vedlejším / dalším plánům a detailům. • 3. Ikonografie (sdílené, konvencí vázané symboly, atributy, řadící komunikační prostředky ke konkrétnímu konceptu, např. k psychoanalytické metaforice) • 4. Kontexty – 3.1. autorský (případné autorské texty k dílu, autorská ikonografie) – 3.2. umělecký (příbuzné téma, motiv, zpracování, aluze, parodie, apod.) – 3.3. instituční (podrobněji záměr / úloha, okolnosti zadání, etc.) • 5. Recepce (dobová kritika, dosavadní interpretace v odborné literatuře) • 6. Shrnutí předchozích bodů a interpretace sledující zadané téma (různé významy pouliční reklamy, styl a oslava obchodu/firmy, kontrast komodity a poezie, ….).