Umění potřebuje reklamu: závěr •Jak se formovalo umění v rámci „sebekritiky“ v blízkosti reklamy? •Jak umělci (diskurs) s reklamou zacházeli? • •Témata k seminární práci •Univerzální osnova interpretace • A: reklama jako součást nového světa •Pokrok, civilizace, humanismus, těšitelé (Umberto Eco), iluze a utopie, hledání čisté informace •Konstrukce, technicismus, propojení umění a vědy, nová média •Umění stejně jako reklama jsou „součástky“ posouvající společnost „vpřed“, akcentace „nového“ • • https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cb/53/b3/cb53b30d87ec824f82ef386d9646122e.jpg B: Reklama jako součást zdání a nástroj komodifikace •„maskování“, skepse a deziluze, odstup, obezřetnost a nedůvěra k pojmům/obrazům, kritika komodifikace (co má jméno lze prodávat) •Neorganičnost díla, Zerfall (rozpad) a Zersetzung (rozklad), fragmentárnost, parafráze, parodie, citace, koláž, montáž 1. Pouliční reklama jako metonymie a symbol https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3e/43/c7/3e43c737469df09dd30ec6e7e6c6c099.jpg 2. Obchodní dům Baťa v Brně a „chrámy“ kapitalismu. Úloha, styl a corporate identity. http://www.bam.brno.cz/data/photo/thumb/971_4e79db9106.jpg Jindřich Kumpošt: Soutěžní návrh na obchodní a administrativní budovu firmy Baťa, 1925-26 Vladimír Karfík: realizace 1931 3. Fragmenty „mrtvých komodit“. Citace (koláž, montáž) jako prostředek odkrývání lži. http://media.tumblr.com/tumblr_m138logXdw1qfm9r3.jpg Toyen: Ani labuť ani lůna (koláž), 1936, reprodukováno in: Vítězslav Nezval (red.): Ani labuť ani lúna. Sborník k stému výročí smrti K. H. Máchy.1936. Osnova práce při interpretaci (4 – 8 normostran) •1. Základní fakta: autor, název, datum, technika, rozměry, současné uložení, původní umístění (záměr, zadání). •2. Jednoduchý (ale podrobný) popis („slepý k metafoře“): od hlavního motivu (v centru?) postupujeme k vedlejším / dalším plánům a detailům. •3. Ikonografie (sdílené, konvencí vázané symboly, atributy, řadící komunikační prostředky ke konkrétnímu konceptu, např. k psychoanalytické metaforice) •4. Kontexty –3.1. autorský (případné autorské texty k dílu, autorská ikonografie) –3.2. umělecký (příbuzné téma, motiv, zpracování, aluze, parodie, apod.) –3.3. instituční (podrobněji záměr / úloha, okolnosti zadání, etc.) •5. Recepce (dobová kritika, dosavadní interpretace v odborné literatuře) •6. Shrnutí předchozích bodů a interpretace sledující zadané téma (různé významy pouliční reklamy, styl a oslava obchodu/firmy, kontrast komodity a poezie, ….). •U klíčových nebo mnohoznačných pojmů (lež, umělecká úloha, primitivismus, naivní umění, kýč, etc.) využívat poznámkový aparát k uvedení zdroje definice, koncepce, na jakého autora se odvoláváte, v jakém smyslu pojem užíváte. •Při věcném popisu (bod 2) vytvořit pracovní (detailnější) verzi a v závěrečném textu nechat pouze ty části popisu, které jsou pro následující interpretaci relevantní. •Předpokládat čtenáře z odborné veřejnosti (vynechat jemu známá fakta např., kdo byla Toyen, co je surrealismus). V rámci pracovního procesu si ovšem všechna tato fakta ověřit, dostudovat. •Nepřevypravovat již napsané texty, využít krátké parafráze a stručná shrnutí s odkazem na zdroj. Hodnocení •Práce s odbornou literaturou, nastudování problematiky •Vidění (pozornost k významotvorným detailům) •Uvedení díla a námětu do kontextů •Porozumění