Výukový projekt Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016 korcova@phil.muni.cz 2 Výukový projekt oČinnost směřující k praktickému využití, je zaměřený na problém, který žáci chtějí vyřešit. nNapř. naplánovat a uskutečnit výlet, jarmark, divadelní představení, nvyřešit třídění odpadků ve škole, nzjišťovat kyselost srážek v rámci celostátního výzkumu, nvytvořit informační brožuru o místě bydliště nve spolupráci s místním úřadem vybudovat naučnou stezku. korcova@phil.muni.cz 3 Co je důležité z hlediska žáků: oSchopnost spolupracovat oAktivně se zapojit do činností oZodpovědnost za vlastní práci oVnitřní motivace – význam pro dítě samotné oSchopnost plánovat a organizovat si vlastní práci oSpolurozhodování, možnost volby oSamostatnost oFormulovat a vyjadřovat myšlenky oPojmenování toho, co se naučili oSchopnost sebehodnocení korcova@phil.muni.cz 4 Co je důležité z hlediska učitelů: oVytváření bezpečného prostředí oZměna role učitele (průvodce, podporovatel) oStanovení cílů oNávaznost ve vyučovacím procesu oPropojení předmětů, globální přístup oPlánování společně se žáky, rodiči a dalšími učiteli oPromyšlení postupu oČasové rozvržení, fázování projektu oNápomoc při organizování oVyhodnocení projektu a sebereflexe korcova@phil.muni.cz 5 Co je třeba promýšlet při plánování: 1/2 oJak nastolit problém a zapojit žáky do plánování oJaké kompetence budu sledovat a cíleně rozvíjet oJaké učivo si budou žáci osvojovat oCo bude výstupem oJak využít předchozí zkušenosti žáků oČas, který bude pravděpodobně potřeba oJak lze využít příležitostí mimo školu (exkurze, návštěvy muzea,…) oRozdělení žáků do skupin, počet žáků ve skupinách korcova@phil.muni.cz 6 Co je třeba promýšlet při plánování: 2/2 oNakolik budou žáci schopni pracovat samostatně oCo dělalo minule problémy, co je třeba zlepšit a jak oBrát v úvahu různé typy inteligence oJak umožnit žákům volbu oJak informovat a zapojit rodiče, případně další osoby oKde nalézt potřebné informace oMateriální vybavení a potřeby oJak budeme prezentovat oForma hodnocení korcova@phil.muni.cz 7 Struktura projektu oNázev projektu: oAutor: oZákladní údaje nTyp projektu: nVěková skupina: nVyučovací předměty: nÚkol: nInformační zdroje a pomůcky: nVýchovné vzdělávací cíle: o(dovednosti, volní vlastnosti, rozvoj osobnosti, klíčové kompetence) ooborové cíle oPrůběh projektu 1.Motivační a organizační část: 2.Realizační část: oZávěrečná reflexe projektu korcova@phil.muni.cz 8 Literatura oKRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4142-0. o ohttp://www.projektovevyucovani.cz/ o ohttp://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVM/334/PROJEKTY-VE-VYUCOVANI.html/ o