ŠKOLNÍ DIDAKTIKA Zuzana Šalamounová JAK PŘIPRAVIT (KVALITNÍ) VÝUKU? Jak můžete vyhodnotit, zda se vyučovací hodina povedla? ODRAZOVÝ MŮSTEK: VZDĚLÁVACÍ CÍLE Co je to vzdělávací cíl? ODRAZOVÝ MŮSTEK: VZDĚLÁVACÍ CÍLE cíle ≠ obsah ODRAZOVÝ MŮSTEK: VZDĚLÁVACÍ CÍLE cíle ≠ činnost učitele ODRAZOVÝ MŮSTEK: VZDĚLÁVACÍ CÍLE cíle = požadované změny na straně žáka PROČ VZDĚLÁVACÍ CÍLE? cíle ⟶ formy, metody, techniky, prostředky cíle ⟶ norma pro hodnocení KLASIFIKACE CÍLŮ KLASIFIKACE CÍLŮ KOGNITIVNÍ CÍLE (B. BLOOM) http://2.bp.blogspot.com/_ZS7YpOyH7gE/TI-2VrR4lhI/AAAAAAAAKYw/SBkGUnVgr7Y/s1600/bloomsposterv41-res ized-600.gif slunecnice.gif KOGNITIVNÍ CÍLE - DIMENZE POZNATKŮ (B. BLOOM) Zapamatování Porozumění Aplikace Analýza Hodnocení Tvořivost Faktické poznatky Konceptuální poznatky Procedurální poznatky Metakognitivní poznatky Úkol: Uveďte cíle vztahující se k Vaší vyučovací hodině na téma 17. listopad 1989 v Československu Jaké cíle byly v rámci naší výuky vytyčeny pro vás? CÍLE DNEŠNÍ HODINY Studenti by měli být schopni: -vysvětlit pojem vzdělávací cíle -posoudit význam vzdělávacích cílů pro přípravu a hodnocení vyučovací hodiny -zapamatovat si, že vzdělávací cíle jsou rozděleny na kognitivní, afektivní, motorické -uvést alespoň některé z kognitivních cílů dle B. Blooma -uplatnit taxonomii kognitivních cílů v rámci vlastní přípravy vyučovací hodiny -uvědomit si hodnotu stanovení vzdělávacích cílů pro budoucí praxi CÍLE DNEŠNÍ HODINY … jsou splněny? Děkuji za pozornost!