6. Formy a metody výuky Pravým cílem výchovy a vzdělávání je dostat z lidí to nejlepší. Mahátma Gándhí Algoritmus plánování vyučovací hodiny Algoritmus plánování vyučovací hodiny Cíl Forma Žánr Metoda Algoritmus plánování vyučovací hodiny Cíl Forma Žánr Metoda Učebnice Učitel Škola Třída Organizační formy výuky Uspořádání vyučovacího procesu Organizační formy výuky 1. Individuální výuka 2. Hromadná a frontální výuka 3. Individualizovaná výuka 4. Projektová výuka 5. Skupinová a kooperativní výuka 1. Individuální výuka § Nejstarší forma výuky § Jeden učitel a jeden žák § Jazyky, umělecké předměty, TV § Chybí spolupráce mezi žáky § Nákladná metoda 2. Hromadná a frontální výuka § 16. a 17. století § Snaha o ekonomizaci učení § Výrazná role učitele § Foucault Dohlížet a trestat § Dodnes nejpoužívanější organizační forma 2. Hromadná a frontální výuka Obsahuje tyto části: 1. Úvodní část (organizační zahájení hodiny, zápis do třídní knihy, cíl, motivace) 2. Opakování dříve probraného učiva 3. Výklad nového učiva 4. Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace 5. Shrnutí a utřídění nových poznatků 6. Zadání a vysvětlení domácích úkolů 3. Individualizovaná výuka § Daltonský plán § Smlouva s učitelem § Škola jako laboratoř § „Daltonské hodiny” § „Daltonský metr“ § Individuální vzdělávací plán § MOOC 4. Projektová výuka Projektová výuka není § Referát § Seminární práce § Vypracujte heslo Karel Čapek § Domácí úloha § Jednoduchý úkol § Křížovka 4. Projektová výuka Projekt nepředkládá látku ve formě slovních formulací k memorování, nýbrž přináší podmínky, za nichž žáci zkouší svou podnikavost a rozhodování. Jistý stupeň nesnadnosti, jisté množství překážek, má v projektech udržet zájem žáků. Tam, kde jsou překážky, začíná myšlení. Projektem usiluje se o těsnou souvislost myšlení a praxe. John Dewey 5. Skupinová a kooperativní výuka Kooperativní učení je založeno na principu spolupráce při dosahování cílů. Výsledky jedince jsou podporovány činností celé skupiny a celá skupina má prospěch z činnosti jednotlivce. Základní pojmy kooperativního vyučování jsou sdílení, spolupráce a podpora. Kasíková 1997 § Výklad § Drilování § Recitace § Diskuse § Dialog Žánry komunikačních situací ve výuce Metody výuky Jak? Brainstorming § Na začátku hodiny § Vpravení se do tématu pro žáky § Neprobíhá učení § Učitel získá přehled o znalostech žáků Buzan: Myšlenkové mapy § Nelineární § Grafická podoba usnadňuje zapamatování § Snažší vysvětlení obsáhlejších konceptů Bruner: induktivní poznání fakta objevení pojmu vytváření pojmu generalizace Konstruktivistická výuka § Je třeba nezaměřovat se pouze na předávání informací žákům. Stejné, ne-li větší úsilí, by mělo být vynakládáno na propojování poznatků, kterými žáci již disponují. § Myšlenka, že dáme dětem nějaké kostky či jiný materiál, necháme je samotné a když se vrátíme po patnácti letech, očekáváme, že vynalezli matematickou analýzu, nedává vůbec žádný smysl. Učitel je stále autoritou, stále učí. primitivní laická školní VĚDA intuitivní, spontánní; může působit problémy při výuce média, každodenní používání jazyka symbolický, idealizovaný svět Lowe: roviny ovlivňující kognitivní proces žáka primitivní laická školní VĚDA intuitivní, spontánní; může působit problémy při výuce média, každodenní používání jazyka symbolický, idealizovaný svět Sbližování primitivní a školní vědy vyžaduje znalost primitivní vědy žáka. Lowe: roviny ovlivňující kognitivní proces žáka Kritické myšlení § Vzdělávat znamená učit děti myslet § Kritické myšlení by mělo být formální povahy, to znamená nevázat se na obsahy, jde pouze o rozvoj struktury myšlení § Žádná kritika společnosti Kritické myšlení § zkoumání a ověřování všech tvrzení, která jsou předkládána k přijetí § Nezávislé myšlení § Produktivní myšlení § Nestačí se naučit číst a psát Kritické myšlení Metody § Volné psaní § I.N.S.E.R.T. § Podvojný deník § Pětilístek § Čtení v rolích § Čtyři rohy § E – U - R Metody kritického myšlení Metoda I.N.S.E.R.T. (Interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a psaní) § Známá myšlenka: odškrtneme (fajfka) § Nový poznatek: znaménko „+“ § Myšlenka, se kterou nesouhlasím: znaménko „–“ § Pojem, o kterém se chci dozvědět více: znaménko „?“ Třífázový cyklus učení (E - U - R) § Evokace: studenti vyjadřují svoje znalosti a neznalosti tématu § Uvědomění si významu: konfrontace studentova původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací § Reflexe: studenti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací Metoda E-U-R Soutěžní debata § Výměna názorů na předem dané téma § Přesná pravidla § Upoutání pozornosti žáků § Pasivita žáka § Neochota se na debatu připravit § Jak ji hodnotit? Výzkumy kooperativního učení Kooperativní výuka je efektivní, když § odměna za práci navíc § každý žák má svoji zodpovědnost § interakce tváří v tvář § pozitivní vzájemná závislost § úkoly mají více než jedno řešení Kooperativní učení Vhodné typy úloh § Problémové úlohy § Divergentní otázky § Analýza, srovnání, syntéza, zkoušení, rozhodování, hodnocení, tvořivá práce § Od strukturovaných zadání k méně strukturovaným Kooperativní učení § Velikost skupiny (2-5) § Stabilní x Náhodné skupiny § Stabilní skupiny nejméně měsíc § Základní pravidla spolupráce § Rozdělení rolí § Reflexe procesu práce nakonec § sociální učení ve skupinách § volný text § školní tiskárny § korespondence § kritika zúžení dítěte na racionální bytost Kooperativní učení: Freinetova moderní škola Příklady kooperativního učení § Student Team: Achievement Divisions, STAD (Slavin 1994) § Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) (Stevens, Slavin, 1995) § Jigsaw (Aronson, Blaney, Stephen, Silces, & Snapp 1978) § Group Investigation (Sharan, Sharan 1992) § Learning Together (Johnson, Johnson 1999) Práce s obrazovým materiálem § Návodné body dopředu § Opakované sledování § Krátké ukázky § Ne celé filmy § Pozor na spolehlivost techniky Práce s ICT § E-learning (ELF – Moodle - IS) § Digitální propast § Motivační faktor § Časová náročnost § Digitální učební materiály (DUM na rvp.cz) Zápis do sešitu § Studenti jsou zticha § Učitel má kontrolu § Studenti mají jistotu § Utřídění myšlenek, opakování § Časově náročné Doporučuje se přihlížet zejména k následujícím kritériím: § cíl hodiny § cíl jednotlivých úkolů § obsah učiva § věkové a individuální zvláštnosti studentů (včetně složení třídy) § materiální vybavení a organizační podmínky Jak si vybrat metodu výuky?