OBECNÉ POUČENÍ O JAZYCE v jazyk, řeč, jazykověda, čeština a jazyky příbuzné, jazykovědné příručky 1. ročník SŠ Časová dotace: 2 a půl hodiny 1. hodina – jazyk, řeč a jazykověda 2. hodina – čeština a jazyky příbuzné, jazykovědné příručky, opakování předchozí hodiny 3. hodina – písemné zkoušení, druhá část hodiny se bude věnovat novému tématu Co je to jazyk? v nejdokonalejší a nejužívanější prostředek lidského dorozumívání (komunikace), tedy prostředek vzájemného sdělování informací v znalost jazyka – člověk má jazykovou schopnost à naučí se konkrétní jazyk v slovo „jazyk“ můžeme používat v různých odstínech, např.: jazyk mateřský, anglický jazyk, jazyk odborný, ___________________________________________________________________________ Můžeme jazyk nějak členit? v forma mluvená v forma psaná v jazyky živé – ty, které se používají pro dorozumívání v současnosti, např.:_______________________ v jazyky mrtvé – ty, které se dnes běžně nepoužívají v mluvené komunikaci, příp. se neužívají vůbec, např.:______________________________________________________________________________ v jazyky umělé – ty, které byly uměle vytvořeny člověkem, např.:_______________________________ Jsou nějaké další dorozumívací prostředky? v zvukové signály, např.:________________________________________________________________ v světelné signály, např.:________________________________________________________________ v vizuální signály, např.:_________________________________________________________________ Co je to řeč? v obecná schopnost vyjadřovat artikulovanými zvuky, nebo grafickým značkami obsahy vědomí (myšlenky, pocity, nálady), tuto schopnost ovládá jediný živočišný druh, a to ____________________ v mluvený projev Jaké jsou funkce řeči? v komunikační – nebo také dorozumívací, nástroj k dorozumívání v poznávací – řeč slouží k poznávání světa a formulování myšlenek o něm v expresivní – nebo také výrazová, díky řeči vyjadřujeme city, pocity, nálady a duševní stavy v apelová – nebo také výzvová, řeč dokáže vyvolat reakci, změnu názoru v estetická – nebo také umělecká, řeč jako projev, který zvláštním způsobem oslovuje lidské smysly, emoce i myšlenky, jedná se zejména o umělecký prožitek Co je to mluva? v užití konkrétních jazykových prostředků v komunikaci – člověk je schopen během reálného jazykového projevu rozpoznat typ komunikační situace a s ohledem na ni vybrat vhodné jazykové prostředky pro danou komunikaci v à pravidla komunikace vhodné s ohledem na kom. situaci nevhodné s ohledem na kom. sit. Kolik je Ti let? Kolik je Vám let? Denisa Walková, UČO: 450316 Didaktika českého jazyka a literatury II Je mezi jazykem a mluvou nějaký vztah? v ano, jazyk jako souhrn všech prostředků, které má mluvčí k dispozici ve své mysli, mluva je pak výsledek výběru a užití vhodných jazykových prostředků Co je to jazykověda? v jazykověda = lingvistika v věda, která se snaží prozkoumat a popsat jazyk nejen z hlediska jeho vnitřní stavby (struktury), ale i z hlediska (společenského) fungování v počátek na přelomu 18. a 19. století, hlavní rozvoj v 1. polovině 20. století v současné vědecké poznání vychází z názoru, že jazyk je jednou z mnoha složek lidské kultury, v níž má speciální, výjimečné postavení Jak můžeme jazykovědu členit? v rovina zvuková: fonetika – zkoumá místo a způsob tvoření hlásek fonologie – popisuje, jak zvukové jednotky fungují, jak hlásky rozlišují význam slova, např. vata X vada, _____________________________________________ ortofonie – vymezuje zásady správného tvoření hlásek mluvidly ortoepie – stanovuje pravidla spisovné výslovnosti v rovina grafická: ortografie – vymezuje zásady a pravidla, jimiž se řídí písemná forma jazyka v rovina gramatická (mluvnická): morfologie (tvarosloví) – zabývá se slovními druhy a tvary týchž slov syntax (skladba) – věnuje se tvorbě a stavbě věty a souvětí; zkoumá větné členy a vztahy mezi nimi v rovina věcného obsahu: lexikologie – zkoumá pojmenování a slovo a jejich význam(y); slovní zásobu derivologie – vymezuje pravidla, podle nichž vznikají nová slova odvozováním etymologie – studuje původ slov a jejich vztah ke slovní zásobě jazyků jiných v rovina slohová: stylistika – zabývá se promyšleným výběrem a organizováním jazykových prostředků se záměrem vytvořit komunikačně sdělný text v rovina historická: historická mluvnice, dějiny jazyka a jazykovědy v jazykovědné disciplíny, zkoumající jednotlivé jazyky a jazykové skupiny: Jak se nazývá jazykověda, která zkoumá český jazyk? ______________________. Studiu slovanských jazyků, včetně kulturního a dějinného vývoje se věnuje________________. Anglickým jazykem se pak zabývá ______________________, ruským jazykem ________________, _____________________ se zabývá nejen německým jazykem, ale v širším pojetí zkoumá všechny příbuzné germánské jazyky: angličtinu, holandštinu, švédštinu, aj.). Romanistika se zaměřuje na jazyk_____________________________________________, tedy jazyky, které vznikly z mluvené (vulgární) latiny. Hispanistika zahrnuje studia _______________________________________. Znáš nějaké další jazykovědy? (V hodině může proběhnout SP s etymologickým slovníkem.) tumblr_nzv5rzAKZQ1tx84wdo1_1280.png A na co se můžete těšit v příští hodině? v povíme si pár zajímavostí o našem mateřském jazyce v představíme si jaz-věd příručky a zjistíme jejich smysl