Ukázka 3.05 Formální popis pramene (popis vazby - viz 3.1.1.1) Charakteristika vazby Výskyt 3.5.1 Vazba původní dřevěné desky potažené hladkou kůží 001.369+ 370+ 371 (VB 42 - pravděpodobně původní, silně poškozená) 008.001+ 084 (X E 2 - 008-podpisy) 041.001 (1608Lou) ---> flesh Vazba původní dřevěné desky potažené kůží, vtlačený ornament nebo nápis (slepotisk) 010.001+ 738 (1505Fr) 011.001+ 774 (XIII A 2) 027.674 (1545Pol) 029.001+ 794 (1564Br, restaurátorská zpráva) Vazba původní dřevěné desky potažené kůží s kováním a sponami 023.001+ 1110 (1537Kt, pouze úchyty spon) 024.001+ 480 (1537Vod, pouze úchyty spon) 027.674 (1545Pol, vtlačený nápis) 044.720 (1615Br, spony) 3.5.2 Vazba restaurovaná s použitím původního materiálu 005.001+ 411+ 412 (Vyšehradský sborník) 004.001+ 460+ 461 (JistK, s použitím původního materiálu) 014.001+ 274 (VI C 20a, bílá kůže, na 273 je restaurátorská zpráva) 041.001 (s využitím původního materiálu + kožené pásky jako náhrada za kovové spony) 3.5.3 Vazba restaurovaná desky potažené papírem, popř. novodobá imitace původní vazby 019.001 (1531Miř, desky potažené papírem) 018.001+ 334 (1531BBr, novodobá imitace, Tobolkova edice) 026.001+ 646 (1541Br, novodobá imitace, Tobolkova edice) Ukázka 3.06 3.1.1.2 Modelové formulace pro popis výzdoby pramenů Charakteristika výzdoby Výskyt 3.6.1 Bohatá výzdoba 3.6.1.1 Bohatá výzdoba s četnými iluminacemi iniciál 010.005 (1505Fr) 3.6.1.2 Bohatá figurální výzdoba iniciál 010.011 (1505Fr) - rkp 026.057 (1541Br) - tisk 3.6.1.3 Bohatá ornamentální výzdoba iniciál 010.006 (1505Fr) 029.015 (1564Br) 3.6.1.4 Figurální výzdoba iniciál notovaných i nenotovaných písní 034.007 (HK 9) - rkp 035.0771 (HK 14) - rkp 3.6.1.5 Ornamentální výzdoba iniciál 010.010 (1505Fr) 011.005 (XIII A 2) 020.025 + (1534Habr) 029.016 (1564Br) 3.6.1.6 Ornamentální bordury na prvních listech tematických celků 027.149+ 259 (1545Pol) 3.6.1.7 Ornamentálně stylizované iniciály notovaných písní 010.010 (1505Fr) 011.005 (XIII A 2) 020.007+ 025 (1534Habr) 027.037 (1545Pol) 040.0077 (1683St) ---> flesh 3.6.1.8 Výtvarně stylizované iniciály notovaných i nenotovaných písní a počátečních slov veršů 011.074+ 075 (XIII A 2) 019.063 + (1531Miř) 3.6.1.9 Bordury se zoomorfními motivy 035.0682 (HK 14) 3.6.1.10 Bordury s rostlinnými motivy 011.005 (XIII A 2) 023.0005 (1537Kt) 034.007 (HK 9) 3.6.1.11 Miniatury v iniciálách 035.0682 (HK 14) 3.6.2 Skromná výzdoba 3.6.2.1 Skromná výzdoba vyskytující se hlavně na prvních listech tematických oddílů 019.061(1534Miř) 3.6.2.2 Skromná řemeslná výzdoba 009 (1501NM) 025 ( Havlíčkobrodský kancionál) 3.6.2.3 Prosté iniciály 011.007 (XIII A 2) 043.034+ (1529Pek) 3.6.2.4 Nepříliš zdařilá výzdoba 041 (1608Lou) 3.6.3 Rezignace na výzdobu 005 (Vyšehradský sborník) 006 (Roudnický sborník) Kolínský kancionál (Baťová, 27) – mluvící pásky: 012.021 ( Aj Panna počne a porodí Syna K[rista] 012.071 (Vánoční nastal.... Syn dán J[ežíš] 012.201 (Vyšel rozsévač rozsévat..) 012.319 (Pane poznal jsi vzkříšenie mé) 012.391 (O vstúpenie Božiem na nebesa slavném) 012.411 (Třie jsú jenž svědectvie vydávají na nebi:Otec slovo) Ukázka 3.07 Formální popis pramene 3.1.1.3 Notace ( podle Černý: Soupis, s. 14) Typ Název Charakteristika typu Příklady MHB 3.7.1 Nota choralis rhombica 3.7.1.1 Nota choralis rhombica Typus exactus I Vyspělý notační typ, který stanovil Josef Hutter (Česká notace.Nota choralis, s. 79n). Využívá plně soustavy znaků. 010.019+ 047 011.194 3.7.1.2 Nota choralis rhombica Typus exactus II Složitější conjunctae a compositae jsou rozvázány v dvou a třítónové neumy, strophicus je užit jako ultima distinkcí 025.041 026.057 3.7.1.3 Nota choralis rhombica III Chorální rhombické znaky použité k zápisu prostých vícehlasých vět připouštějící i menzurální interpretaci 011.770 3.7.1.4 Nota choralis rhombica IV Nachází se převážně v rukopisech 17. a 18. stol. 3.7.2 Černá menzurální notace 3.7.2.1 Černá menzurální notace I Využívá systému české menzury v plném rozsahu, který stanovil Mužík (Úvod do kritiky hudebního zápisu, s. 56). 001.333+ 344 011.721 3.7.2.2 Černá menzurální notace II Omezení znaků: notae simplices jsou pouze B, S, M, ligatury jsou převzaty z české rombiky, výjimečně se vyskytuje ligatura c.o.p. Tento typ se vyskytuje převážně v zápisu menzurálních tropů a českých a latinských písní. 011.195+ 196 3.7.3 Bílá menzurální notace 3.7.3.1 Bílá menzurální notace I Komplikované zápisy využívající všech teoretických možností soustavy.Plný rozsah znaků a pomlk (M – Sm), složité vícenásobné ligatury, složité proporce, kolor. Tento typ se vyskytuje převážně ve skladbách cizí provenience. 011.062+ 063 (064+ 065) 3.7.3.2 Bílá menzurální notace II Systém přizpůsobený praxi-zjednodušení: jednoduché ligatury, kolor ojediněle, užší výběr znaků 026.046 3.7.3.3 Bílá menzurální notace III Zcela zjednodušení soustava se zúženým výběrem znaků, ligatury pouze c.o.p. V zápisech přelomu 16. a 17. stol. přechod ke kulatým tvarům. Viz ukázky 3.10, 3.11, 3.12