AUTORSKÉ PRÁVO Mezinárodní AP ochrana •Duševní vlastnictví: patenty, ochranné známky, průmyslové vzory, autorské právo, nové odrůdy rostlin, obchodní tajemství… •1886 Bernská úmluva – literární a umělecká díla, angloamerické + kontinentální právo •WIPO (World Intellectual Property Organization) součástí OSN •Ochrana AP a poradenství (i osvěta) ve 187 státech •Vliv ICT => úprava mezinárodních smluv •Správa internetových jmen a adres •EBLIDA: 125 členů (z ČR SKIP a AKVŠ) - zájmy informačních a dokumentačních institucí v Evropě •Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) 2016=> Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) - největší agentura EU pro duševní vlastnictví • Zájmy autorů a uživatelů podle LZPS •Čl. 34: právo na ochranu tvůrčího duševního vlastnictví • X •Čl. 17: právo na informace •Čl. 33: právo na vzdělání Autorský zákon •Účinný od 2000, od 2014 účinná novela k osiřelým dílů (a další) •Právo autora k jeho dílu •Práva související s právem autorským (výkon ≠ dílo) •Právo pořizovatele k jím pořízené databázi •Kolektivní správa uvedených práv E-kurz - Co nebylo jasné? •Dílo + druhy (osiřelé, kolektivní, souborné, školní, zaměstnanecké, tvůrčí zpracování jiného díla, SW…) •Nakládání s osiřelými díly a SW jako dílem •Původci děl: autoři, výkonní umělci, pořizovatel databáze •Osobnostní a majetková autorská práva (+ užití díla) •Zákonné licence (užití pro osobní potřebu, citace, knihovní licence, další zákonné licence) •Licenční smlouvy, vč. CC •Zvláštní právo pořizovatele databáze •Kolektivní správa AP Dílo •Jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora •Objektivní vyjádření trvale i dočasně, bez ohledu na rozsah, účel, význam a formu •Ochrana od vzniku (vyjádření, ne zveřejnění) •Musí být dokončené, ale ochrana všech částí – postavy, názvy, prostředí •Jedinečné X původní = originální •Není např. denní zpráva, myšlenka, postup, vědecká teorie, objev, matematický vzorec, statistický graf… •Co to tedy je? • Nosiče •Nezávislost trvání ochrany díla na životnosti hmotného nosiče (ne povinnost chránit nosič, pokud neřečeno, např. knihovna) •Výjimky: např. výtvarné dílo •Vlastnictví nosiče není oprávnění k výkonu práva dílo užít •Např. e-prezenčka, mazání e-knih z půjčovaných čteček Specifické typy děl •Úřední dílo a výtvor tradiční lidové kultury: výjimka ve veřejném zájmu •Kolektivní (ne audiovizuální) X souborné dílo (jedinečný výběr, struktura) •Vzniklé tvůrčím zpracováním jiného díla (překlad, parodie...), právo autora zachováno => nutný souhlas Osiřelé dílo •Postup zjišťování + celoevropská veřejná DB, statut kdykoli ukončit přihlášením se •Digitalizace a zpřístupnění, pokud ne předpoklad protestu, trvají další práva (uvádění autora apod.) •Užití jen veřejnými institucemi neziskově, jen pro slovesná + s nimi spojená vyobrazení a audio/vizuální ve sbírkách veřejných knihoven, archivů, muzeí a škol Počítačové programy •Do AP nezasahuje ten, kdo •Rozmnožuje a upravuje pro užití oprávněně nabyté rozmnoženiny pro zavedení a provoz a v souladu s jeho určením •Zhotoví záložní rozmnoženinu (i v paměti počítače) •Zkoumá funkčnost při oprávněné činnosti •Zákonné výjimky (např. volné užití) neplatí •Právo k rozmnoženině za účelem využití, ne dalšího převodu Zaměstnanecká díla •MAP zaměstnavatel (X OAP autora) •Upravují často směrnice, např. na MU: ne k článkům, v RIV = zaměstnanecká, povinnost každé publikované do repozitáře •Problémy: •Ne vše označené afiliací zaměstnanecké •Kde končí zaměstnanecký poměr? •A jak se dělí výkon MAP? •Někdy autor nemá práva užít vlastní dílo IDR = institucionální digitální repozitář Školní díla •VŠKP: AZ + zákon o vysokých školách X jiná: jen AZ •Škola právo na nevýhradní LS o užití, při zisku škola nárok na úhradu nákladů •Škola nevýdělečně zveřejňuje VŠKP po obhajobě (vč. posudků a záznamu obhajoby), odevzdáním souhlas se zveřejněním bez ohledu na obhajobu (výjimka zdůvodněné části dle zákona) •Škola nevykonává MAP, nemůže např. vydat VŠKP pod CC (ale u zaměstnaneckých ano) •Při zájmu komerčního subjektu využít VŠKP: •Škola – bez výhrad? •Autor – uzavření licence •Kompenzace nákladů škole IDR = institucionální digitální repozitář Autoři a práva •Autorem jen FO •Anonymní a pseudonymní zastupováni zveřejnitelem •Spoluautoři rovná práva, není jen rádce či pomocník (i odborný či kdo dal podnět) •Dualita autorských práv: osobnostní a majetková Osobnostní AP •Osobování si autorství •Rozhodnutí o zveřejnění •Nedotknutelnost díla •Nelze se vzdát, převést •Některá smrtí zanikají, jiná vymáhat i po uplynutí MAP blízkým, PO sdružující autory nebo kolektivním správcem Majetková AP •Právo dílo užít nebo udělit jinému oprávnění k užití, bez oprávnění jen zákonné výjimky •Užitím či oprávněním jiného právo autora nezaniká (jen omezeno, např. výhradní LS) •Právo na odměnu při rozmnožováním pro osobní potřebu a vlastní vnitřní potřebu: •Za tiskové, audio(vizuální) vysílání či záznam na nosič •Platba za MOŽNOST vytvořit •Kolektivnímu správci platí výrobce, dovozce či příjemce přístrojů ke zhotovení rozmnoženin a nosičů, poskytovatel tiskových rozmnoženin za úplatu • Příklad: článek o informačním auditu v repozitáři •Má knihovna právo požadovat možnost rozhodnout, jestli může být zveřejněný? •=> OAP u autora, takže ne, ale možnost postihu při porušení jiného než AZ (pracovní kázeň, mlčenlivost…) •Kdo má právo rozhodnout, jestli bude článek vydán pod licencí CC, když vznikl jako… •…úkol pro splnění předmětu na MU? •=> školní dílo, MAP na studentovi •…úkol zadaný knihovnou jejímu zaměstnanci? •=> zaměstnanecké dílo, MAP na knihovně (výběr licence CC) •…v rámci volného času zaměstnance knihovny? •=> MAP na autorovi, ale nesmí použít chráněné informace Užití díla •Rozmnožování: jakkoli, i dočasně •Rozšiřování: v ES po prvním vyčerpáno (mimo pronájem a půjčování) •Pronájem + půjčování •Vystavování: zpřístupnění pro vnímání •Sdělování veřejnosti: v nehmotné, hl. •Provozování živě nebo ze záznamu •Vysílání díla rozhlasem či televizí •Aktuálně řešeno hl. s e-knihami (MAP se nevyčerpá), ochrana hlavně pomocí (sociálního) DRM Užití díla dle rozhodnutí soudu (zahraničí) •Odkaz na web s pirátským obsahem není sdělováním veřejnosti (zatím nezávazné) - Press release of Court of Justice of the European Union, No 37/16 •Lze přeprodávat či darovat e-knihy (nutné moci dokázat řádné zakoupení) - Court of Appeal of Amsterdam, ECLI:NL:GHAMS:2015:66, 20 January 2015 •Google Books s víc než 20 min. naskenovanými knihami s možností zobrazení části s vyhledávaným textem (full text) spadá do fair use => usnadnění nákupu dle zájmu čtenáře, ne celá kniha - Authors Guild v. Google Inc, U.S. Supreme Court, No. 15-849 Platnost MAP •Nelze se vzdát, nepřevoditelná, ale dědictví •70 let od smrti (posledního spolu) nebo od zveřejnění (ano/pseudonym) •Audiovizuální od smrti posledního z: režisér, autor scénáře, dialogů a hudby pro toto užití •Dosud nezveřejněné 25 let pro zveřejnitele •Po uplynutí dílo volným Porušení práv •Autor a kolektivní správce se může domáhat zastavení porušování, odměny… •Do AP zasahuje: •Kdo obchází technické ochrany, prodává k tomu zařízení, výrobky nebo součástky •Kdo odstraní nebo mění e-informaci o správě práv nebo takto upravená rozšiřuje či přijímá •Kdo pro své dílo využívá prvků (i úpravy) s možností záměny s jiným dílem téhož druhu • Obecné principy omezení práv autora •Pravidlo: k užití nutný souhlas autora! •Výjimky => ZÁKONNÉ UŽITÍ (omezení AP) •Omezení jen pro zvláštní případy jasně dané zákonem, nesmí být v rozporu s běžným užitím, jen na dílo zveřejněné •Bezúplatné zákonné licence X úplatné zákonné licence X bez zákonné licence § 30 Užití pro osobní potřebu •= volné užití •Pro FO bez účelu prospěchu není užitím •Neplatí SW, e-databáze, stavby a záznam audiovizuálního díla při provozování ze záznamu nebo přenosu •Tiskové (mimo notový záznam) volnější – i na objednávku a vnitřní potřeba PO •Užití díla pro nezbytné předvedení či oprava přístroje zákazníkovi VŽDY nutná informace o zdroji Až celá drobná díla pro kritiku, vědu, odbornou tvorbu Malé výňatky Ilustrace při vyučování, výzkum; bez prospěchu Citace dle AZ (§ 31) Jen odůvodněná míra, rozsah a daný účel •„(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo •užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, •užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, •užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; •vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.“ • § 31 Citace •Při autocitaci stejná pravidla •Obrázky a grafy stejné jako text •Citace dle akademických pravidel a zákona odlišné (plagiátorství myšlenkové X vyjádření) Knihovní licence •Zpřístupnění ze sbírek - nevýdělečné školské a vzdělávací zařízení •Půjčování po zaplacení odměny autorům, nutné roční statistiky pro vyúčtování •Rozmnoženiny pro archivní nebo za poškozené, které nelze koupit (lze i půjčovat) •Půjčování VŠKP na místě pro studium •Možnost v katalogu pro nabídku užít obálku a obsah •E-prezenčka + podobné u zvukových + digitalizovaná volná díla (EOD) cena jen náklady zpracování X jiné e-dokumenty jen díky smlouvě s DILIA a autorským odměnám (6 Kč/str. – vyšší než kopie) •E-prezenčka (i při existenci e-knihy) možná v EU => Tisková zpráva Soudního dvora EU ze dne 11. 9. 2014, č. 124/14 • Další zákonné licence (výběr) •Katalogová: pro propagaci akce •Zpravodajská: info o aktuálních událostech s možností sdílení •Užití díla umístěného na veřejném prostranství •Užití díla v rámci občanských či náboženských obřadů nebo úředních akcí pořádaných orgány veřejné správy, v rámci školních představení a užití díla školního: přiměřeně a bez prospěchu •Pro zdravotně postižené: přiměřené a bez prospěchu •Pro dočasné rozmnoženiny: přenos díla po síti prostředníkem nebo oprávněné užití díla Základní ustanovení pro smluvní typy •Licencí autor uděluje oprávnění k užití •LS lze omezit na určité druhy užití i na čas a místo, množství a rozsah; pokud neuvedeno, předpoklad nutného k účelu •Výhradní X nevýhradní •Odměna autorovi (stanovena, obvyklá, jasně bezúplatná): •Za pronajímané audio(vizuální) se nelze vzdát •Při výpočtu dle výnosů nutné umožnit autorovi kontrolu •Specificky definována nakladatelská •Možné návrh i pro neomezený okruh nabyvatelů a bez informování navrhovatele (v souladu se zvyklostmi a dodržet pravidla) - CC Veřejné licence (CC) •Možnost šíření (dle vybraných podmínek) •Nutné údaje o díle (autor, název, URL…) a odkaz na CC licenci •Neodvolatelné (nelze zamezit povolenému v době získání kopie při trvání licence) •Zanikají při porušení podmínek u nabyvatele •(dle Gruber) • •CC ≠ OA Konec LS •Odstoupit před zveřejněním, pokud již dílo neodpovídá přesvědčení •Při nedostatečném využívání LS možnost odstoupit (pokud vina není u autora), ale nejprve vyzvat k využití v přiměřené lhůtě •Pokud LS nevylučuje, práva po smrti FO nebo zániku PO na právního nástupce •U koho škoda za předčasné ukončení LS, právo na náhradu, ale výpočet nejasný Databáze •Způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu autorovým vlastním duševním výtvorem •Nutný podstatný kvalitativní či kvantitativní vklad, každý => nový běh trvání práva (15 let) •Pořizovatel databáze: •Většina obdob AP mimo bezúplatné licence •Pořizovatelem může být i PO, stačí dát podnět •Právo převoditelné •Nezasahuje oprávněný uživatel přístupem a běžným užitím • • Zvláštní právo pořizovatele databáze •Vytěžování (přepis obsahu na jiný podklad) a zužitkování (zpřístupnění obsahu) není půjčování •„Opakované a systematické vytěžování nebo zužitkování nepodstatných částí obsahu databáze a jiné jednání, které není běžné, přiměřené a je na újmu oprávněným zájmům pořizovatele databáze, není dovoleno.“ •Možné i podstatné užití pro osobní potřebu, vědecké a vyučovací účely (nutné pramen a nevýdělečné) a úřední účely (veřejná bezpečnost, soud…) Ještě několik poznámek •K zařazení díla do DB nutný souhlas autora •Díla zařazená do DB neztrácejí nárok na vlastní AP ochranu •Nutné odlišovat i SW a jeho ochranu •Čím obecnější databáze (výběr a uspořádání), tím obtížnější AP ochrana •Příklad: Občanské sdružení vytvořilo úžasnou e-databázi článků pod CC. Knihovna by ji chtěla zpřístupnit, ale koho žádat o práva? •=> Pořizovatel databáze, autor SW; články není potřeba díky CC • Práva související s právem autorským •Práva k uměleckému výkonu, výrobce k zvukovému a obrazovému záznamu, televizního vysílatele k vysílání => platnost obdoby (většiny) AP, i výjimek z nich a LS •Právo nakladatele: odměna za rozmnoženinu jím vydaného díla pro osobní potřebu •Trvání MAP 50 let od vzniku práva, zvukové záznamy 70 let Kolektivní správa AP •Výhradně PO, ne podnikání, ale hlavní činnost •Zástup při vymáhání nároků, přerozdělování odměn (nutné se přihlásit), mezinárodní řešení •Správa MAP všech dotčených •DILIA: díla literární, divadelní •OSA: díla hudební (skladatelé a textaři) •INTERGRAM: výkonní umělci a výrobci zvuk.(obraz.) záznamů •OOA-S: díla architektonická a výtvarná (i v audiovizuálních, např. kameramani, scénografové) •GESTOR: výtvarná díla při opětném prodeji originálu •OAZA: zvukaři Náhrady knihovny k DILII •1x ročně vyúčtování za kopie, součet: •Za kopírovací zařízení •Za počet barevných i černobílých kopií •1x čtvrt roku za e-kopie •Statistiky a faktury k DILII přes NKP (přepočítává) •Za EDD v knihovně (i digitální) Připravovaná novela •Formální a dílčí změny •Změna knihovní licence pro zvukové a (audio)vizuální díla •Rozšíření licence pro osoby se zdravotním postižením •Výrazná změna kolektivní správy s přesnějším vymezením + odbourání částečného řešení k jednomu dílu (společné zastoupení jedním kolektivním správcem) + sazby srovnatelné s EU •Zvláštní úprava pro díla online •Seznam děl na trhu nedostupných => Národní knihovna => možná kolektivní licence na obsah digi knihoven s ostatními knihovnami pod MK •Diskutováno: MAP nakladatele, výjimka pro užití díla na veřejném prostranství (svoboda panoramatu) Úkol na příště •Přečtěte si vzorový knihovní řád a označkujte si ho dle metody I.N.S.E.R.T. •Pozorně čtěte •V pravém okraji textu u každého odstavce udělejte značku (označte uvedené informace znaménky): •✓ „fajfka“ - známá •- mínus - v rozporu s tím, co jste si mysleli •+ plus - nová •? otazník - nerozumíte nebo chcete vědět víc •V levém okraji udělejte poznámku, ze kterého zákona a jaké jeho části vychází • Použité zdroje •Autorský zákon, ve znění pozdějších předpisů •BARTÁK, Jan. Elektronické dodávání dokumentů (EDD). Dilia [online]. 2011 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8418-elektronicke-dodavani-dokumentu-edd •GRUBER, Lukáš. Typy CC licencí. Creative Commons Česká republika [online]. c2013 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.creativecommons.cz/zakladni-informace-o-cc/typy-cc-licenci/ •KŘÍŽ, Jan. Autorský zákon a předpisy souvisící: Komentář Text autorizován k 1.11.2002. 1. vyd. Praha: Linde, 2002, 791 s. ISBN 80-720-1385-8. •Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ze dne 2. 2. 2011, č. j. 5 As 38/2008-288 •TELEC, Ivo. Autorský zákon: komentář. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007. •Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 31. 5. 2006, sp. zn. 5 Tdo 621/2006 •Zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů