Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Organizační pokyny


Cíle kurzu

Cílem kurzu je proniknout do logiky kvalitativního výzkumu a vyzkoušet si prakticky některé techniky kvalitativního výzkumu. Výuka je koncipována jako kombinace přednášek a výkladu v hodině (každý pátek od 9:10) a samostatné práce a četby. Studenti si v průběhu kurzu vyzkouší vlastní výzkumnou práci - od návrhu výzkumu, přes jeho realizaci ve skupině až po prezentaci formou odborného textu v časopisu.


Osnova kurzu

 
26. února
 
Organizační pokyny.
Logika kvalitativního výzkumu. Příprava výzkumné akce.
Teoretická východiska kvalitativního výzkumu. Přístupy ke kvalitativnímu výzkumu. Kontext a místo kvalitativního výzkumu v ISK.

Úkoly (individuální a skupinový) - 5 bodů:
1. Začínáme pracovat společně na konceptualizaci výzkumného problému. Vypracujte individuálně rešerši předchozích výzkumů, která se bude týkat zadaného tématu (téma bude představeno na první hodině).
2. Vytvořte skupinu výzkumníků, ve které budete pracovat celý semestr, pojmenujte si ji (např. Centrum pro výzkum informačních potřeb).
Termín pro úkoly: 8. března do půlnoci
P+K
4. března Role výzkumníka v kvalitativním výzkumu
Etika výzkumu
P
11. března Konceptualizace výzkumného problému
Cvičení a prezentace ve skupinkách
P - cvičení
18. března Projekt výzkumu.
Formulace výzkumných otázek
Výzkumné designy. Vzorkování

Úkol (skupinový) - 10 bodů:
Vypracujte abstrakt pro váš budoucí článek a zašlete jej na posouzení redakční radě časopisu The Qualitative Research in Librarianship. Použijte předpřipravený formulář. Připravte se na prezentaci abstraktu před koelgy a před redakční radou.
Termín pro odevzdání grantové žádosti: 29. března do půlnoci.
P+K
25. března -----Státní svátek - hodina není-----  
  1. dubna
Projekt výzkumu II P - cvičení
8. dubna Výzkumné metody I: Nevtíravé techniky
Studium dokumentů, videostudie, pozorování

Úkol (skupinový) - 5 bodů:
Shromážděte ve skupince minimálně 10 artefaktů či podkladů pro další analýzu nevtíravými technikami.
Termín pro odevzdání úkolu: 20. dubna do půlnoci
P+K
15. dubna Analýza v kvalitativním výzkumu I (otevřené kódování) P
22. dubna Možnost individuálních konzultací projektů P - cvičení
29. dubna Výzkumný rozhovor
Zásady pro vedení kvalitativního rozhovoru. Příprava scénáře

Úkol (individuální) - 10 bodů:
Proveďte individuálně 2 výzkumné rozhovory dle scénáře, který jste si připravili ve výzkumné skupině.
Termín pro úkol: Přepsané rozhovory odevzdejte do 11. května do půlnoci
P + K
6. května Skupinový rozhovor / focus group
Scínáře pro rozhovory a skupinové rozhovory
P
13. května Analýza v kvalitativním výzkumu III - cvičení P - cvičení
20. května Kombinace kvalitativních a kvantitativních metod.
Relevance, kvalita v kvalitativním výzkumu
Psaní akademického textu

Úkol (skupinový) - 20 bodů:
Sepište závěry svého výzkumu do formy odborného článku, který pošlete na recenzní řízení do renomovaného časopisu The Qualitative Research in Librarianship. 
Doporučený rozsah. do 20 NS. 

Texty by měly odpovídat požadavkům na články zasílané do ProInflow - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/pages/view/authors 
Termín pro odevzdání plných textů:
  1. call for papers: 3. června
  2. call for papers: 17. června
P + K
 

Hodnocení kurzu:

Celkem lze za kurz získat 100 bodů:

  • 50 bodů - písemný test
  • 5 bodů - 1. úkol
  • 10 bodů - 2 úkol
  • 5 bodů - 3. úkol
  • 10 bodů - 4. úkol
  • 20 bodů - 5. úkol
Hodnocení: 
  • 100-92 bodů: A
  •  84-91 bodů: B
  •  75-83 bodů: C
  •  68-74 bodů: D
  •  60-67 bodů: E
  • 59 a méně bodů: F