Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2
Organizační pokyny
Cíle kurzu
Cílem kurzu je proniknout do logiky kvalitativního výzkumu a vyzkoušet si prakticky některé techniky kvalitativního výzkumu. Výuka je koncipována jako kombinace přednášek a výkladu v hodině (každý pátek od 9:10) a samostatné práce a četby. Studenti si v průběhu kurzu vyzkouší vlastní výzkumnou práci - od návrhu výzkumu, přes jeho realizaci ve skupině až po prezentaci formou odborného textu v časopisu.
Osnova kurzu
26. února |
Organizační pokyny. Logika kvalitativního výzkumu. Příprava výzkumné akce. Teoretická východiska kvalitativního výzkumu. Přístupy ke kvalitativnímu výzkumu. Kontext a místo kvalitativního výzkumu v ISK. Úkoly (individuální a skupinový) - 5 bodů: 1. Začínáme pracovat společně na konceptualizaci výzkumného problému. Vypracujte individuálně rešerši předchozích výzkumů, která se bude týkat zadaného tématu (téma bude představeno na první hodině). 2. Vytvořte skupinu výzkumníků, ve které budete pracovat celý semestr, pojmenujte si ji (např. Centrum pro výzkum informačních potřeb). Termín pro úkoly: 8. března do půlnoci |
P+K |
4. března | Role výzkumníka v kvalitativním výzkumu Etika výzkumu |
P |
11. března | Konceptualizace výzkumného problému Cvičení a prezentace ve skupinkách |
P - cvičení |
18. března | Projekt výzkumu. Formulace výzkumných otázek Výzkumné designy. Vzorkování Úkol (skupinový) - 10 bodů: Vypracujte abstrakt pro váš budoucí článek a zašlete jej na posouzení redakční radě časopisu The Qualitative Research in Librarianship. Použijte předpřipravený formulář. Připravte se na prezentaci abstraktu před koelgy a před redakční radou. Termín pro odevzdání grantové žádosti: 29. března do půlnoci. |
P+K |
25. března | -----Státní svátek - hodina není----- | |
|
Projekt výzkumu II | P - cvičení |
8. dubna | Výzkumné metody I: Nevtíravé techniky Studium dokumentů, videostudie, pozorování Úkol (skupinový) - 5 bodů: Shromážděte ve skupince minimálně 10 artefaktů či podkladů pro další analýzu nevtíravými technikami. Termín pro odevzdání úkolu: 20. dubna do půlnoci |
P+K |
15. dubna | Analýza v kvalitativním výzkumu I (otevřené kódování) | P |
22. dubna | Možnost individuálních konzultací projektů | P - cvičení |
29. dubna | Výzkumný rozhovor Zásady pro vedení kvalitativního rozhovoru. Příprava scénáře Úkol (individuální) - 10 bodů: Proveďte individuálně 2 výzkumné rozhovory dle scénáře, který jste si připravili ve výzkumné skupině. Termín pro úkol: Přepsané rozhovory odevzdejte do 11. května do půlnoci |
P + K |
6. května | Skupinový rozhovor / focus group Scínáře pro rozhovory a skupinové rozhovory |
P |
13. května | Analýza v kvalitativním výzkumu III - cvičení | P - cvičení |
20. května | Kombinace kvalitativních a kvantitativních metod. Relevance, kvalita v kvalitativním výzkumu Psaní akademického textu Úkol (skupinový) - 20 bodů: Sepište závěry svého výzkumu do formy odborného článku, který pošlete na recenzní řízení do renomovaného časopisu The Qualitative Research in Librarianship. Doporučený rozsah. do 20 NS. Texty by měly odpovídat požadavkům na články zasílané do ProInflow - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/pages/view/authors Termín pro odevzdání plných textů:
|
P + K |
Hodnocení kurzu:
Celkem lze za kurz získat 100 bodů:
- 50 bodů - písemný test
- 5 bodů - 1. úkol
- 10 bodů - 2 úkol
- 5 bodů - 3. úkol
- 10 bodů - 4. úkol
- 20 bodů - 5. úkol
Hodnocení:
- 100-92 bodů: A
- 84-91 bodů: B
- 75-83 bodů: C
- 68-74 bodů: D
- 60-67 bodů: E
- 59 a méně bodů: F