Kódování I Zpracovávání dat v kvali výzkumu Metodologie ISK 15/4/2016 Postup pro kvalitativní analýzu 1. Shromáždění a uspořádání dat 2. „Ponoření se“ do dat 3. Seznámení se s textem - předběžné poznámky, zvýrazňování, označování úryvků 4. První kódování 5. Revize a přepracovávání kódů – kódy se stávají abstraktnější, konceptuální 6. Otevřené kódování  zaměřené kódování 7. Kategorie  témata 8. Memo poznámky po celou dobu analýzy 9. Analýza jako vytváření nového textu na podkladu dat Kvalitativní analýza Kódování, kódy (terminologie) KÓD - Slovo nebo krátká fráze připisující atributy k datům - Propojení mezi daty a jejich významem Zdroje kódu: 1. Vlastní pojmenování – deskriptivní kódování 2. Pojmenování participantů – in vivo kódování 3. Teoretický pojem nesoucí symbolický význam – hodnotové kódování Co ovlivňuje kódování? Jak moc je výzkumník součástí zkoumané skupiny? (participant – pozorovatel) Jaké typy otázek si klade? Od koho sbíráme data? Jaký je náš přístup? (etnografie, fenomenologie, kritický výzkum) Kolik má být kódů? Typické kvalitativní studie: - 120-130 kódů - 15-20 kategorií a subkategorií - 5-6 hlavních témat Čtení dat R: „Kam jdeš?“ A: „Nikam.“ R: „S kým jdeš?“ A: „S nikým.“ R: „Kdy se vrátíš? A: „Nevím.“ (Hájek 2014:46, 47) Kódovací kniha 1. Krátký popis kódu 2. Detailní popis kódu 3. Kritéria pro zahrnutí úryvku 4. Kritéria pro vyloučení úryvku 5. Typické příklady 6. Atypické příklady 7. Příklady („Close, but no“) Osobnostní předpoklady pro kódování 1. (Sebe)organizovanost 2. Trpělivost 3. Schopnost zvládat nejistotu 4. Flexibilita 5. Kreativita 6. Vysoká slovní zásoba „Není jiné metody, než být pronikavě inteligentní.“ (Ivo Možný) Já jsem dělala tajemnici ve Svazu českých knihovníků, manžel dokumentaci ve Státní technické knihovně a kromě toho jsme jezdili v sobotu s bibliobusem, s pojízdnou knihovnou, do Sedlce. Bibliobus byl v roce 1949 nebo 1950. Byla to krásná štace, protože to bylo u řeky, rodinné domky, zahrádky. Nosili nám třešně a jablka a tak. To byla příjemná stanice. Tak jsme si takto přivydělávali a chodili na různé výlety. Naše rodina, která potom vznikla, nikdy neměla auto. Celý život jsme byli bez auta, takže jsme hodně chodili, turistika byla naše záliba. No a pokud jde o obor, další studium se vyvíjelo tak, že manžel musel napřed nastoupit na prezenční vojenskou službu. To bylo v letech 1951 - 1953. Jeho postihlo to, že poslední rok ještě vysokoškoláci měli dvouletou vojenskou službu, potom už byla vojna součástí studia. Byl ve Vimperku a to byla taková tvrdá vojna za Čepičky, byli tam z východního Slovenska a potom tam byli posíláni takoví pologramotní vojáci a vysokoškoláci. Metodologické otázky - kódování je redukce - kódování a objektivita - kódování jako bariéra mezi výzkumníkem a daty - kódování vs. počítání kódů - kódování jako násilná, destruktivní činnost