Od rešerše k návrhu výzkumu Metodologie II 18. Března 2016 Induktivní logika kvali výzkumu Výzkumník sbírá informace (pozorování rozhovory) Výzkumník klade otevřené otázky (participantům i nad záznamy) Výzkumník analyzuje data, identifikuje témata a kategorie Výzkumník objevuje širší vzorce, generalizace či teorie Výzkumník na základě výsledků, svých zkušeností a literatury postuluje teorie Využití teorie v kvali výzkumu Teorie jako širší vysvětlení fenoménu Teoretická perspektiva (Advocacy/participatory) - feministická teorie, queer teorie - kritická teorie - disability inquiry Teorie jako vyústění kvalitativního výzkumu Návrh kvali výzkumu (interpretativní) 1. Uvedení do problematiky 1. Jaký je výzkumný problém? 2. Jaký je účel výzkumu? Jaká jsou předem daná omezení výzkumu? 3. Výzkumné otázky 2. Procedury 1. Filozofické předpoklady výzkumu 2. Výzkumná strategie 3. Role výzkumníka 4. Procedury pro sběr dat 5. Procedury pro nahrávání dat 6. Validační strategie 7. Narativní struktura studie 3. Etické aspekty 4. Pilotní zjištění 5. Předpokládaný přínos 6. Příloha: osnova rozhovoru, rozpočet Návrh kvali výzkumu 2 (transformativní) 1. Uvedení do problematiky 1. Jaký je výzkumný problém? 2. Jaký je účel výzkumu? Jaká jsou předem daná omezení výzkumu? 3. Výzkumné otázky 2. Procedury 1. Filozofické předpoklady výzkumu 2. Výzkumná strategie 3. Role výzkumníka 4. Procedury pro sběr dat 5. Procedury pro nahrávání dat 6. Validační strategie 7. Narativní struktura studie 3. Etické aspekty 4. Předpokládaný přínos a význam 5. Předpokládané změny, které výzkum přináší 6. Příloha: osnova rozhovoru, rozpočet Uvedení do problematiky „The deficiencies model“ 1. Jaký je výzkumný problém? 2. Jaké studie se k výzkumnému problému vztahují? 3. Co ve studiích absentuje? 4. Jaká je důležitost výzkumu pro konkrétní cílové skupiny? Stanovení cíle Zdroj skriptu: Creswell 2009) Výzkumná otázka Cvičení 1. Připomenutí problému (myšlenkové mapy) 2. Generování nových nápadů (brainstorming) 3. Analýza (klastrování) 4. Výběr výzkumné otázky (prioritizace) 1. Myšlenkové mapy 2. Brainstorming Pravidla brainstormingu: Účastníci mohou říct cokoliv, co je právě napadne. Nápady nehodnotíme a nekritizujeme. Okamžitě zapíšeme každý nápad bez výjimky. Čím více nápadů, tím lépe. Účast na brainstormingu je dobrovolná (každý nemusí mít nějaký nápad…). Pokračujeme v brainstormingu tak dlouho, dokud se objevují nové nápady. 3. Kategorizace 4. Výběr tématu Proveditelnost Přínos / dopad