Návrh výzkumu II Výzkumné designy, výběr vzorku, kvalita v kvalitativním výzkumu Feedback na úkoly Kvalitní návrh výzkumu - Vysoká kompatibilita účelu výzkumu, teorie, výzkumných otázek… → Jak se to pozná? - Výzkumné otázky nemají vztah k účelu studie - ŠPATNĚ - Výzkumné otázky nejsou propojené s teorií - ŠPATNĚ V obou případech je nutné změnit VO nebo upravit účel studie či doplnit teoretický základ Kdo je váš čtenář? - Kolegové z akademické sféry: akademici a studenti - Rozhodovatelé - Praktici (z knihoven, informačních institucí) - Obecná veřejnost Výzkumné designy Case study Případová studie - N=1 - Intenzivní studium jednoho nebo malého počtu případů - Úsilí o porozumění sociálnímu objektu v jeho jedinečnosti a komplexitě - Osobní případová studie - Studie komunity - Studie sociální skupiny - Studie organizace/instituce - Studie události/vztahů... Case study - Více zdrojů dat - většinou kvalitativní i kvantitativní povahy - Sběr dat a jejich analýzu usměrňuje studium předchozích teoretických tvrzení - Případová studie není použití jedné metody - Může být podle účelu: - Deskriptivní - Explanatorní - Evaluační Case study Case study Posuzování kvality případové studie: - Významnost (objedvnost, význam pro teorii) - Úplnost (vyčerpání problematiky) - Alternativní pohledy (diskuze různých pohledů, řešení, anticipace pohledů na problém…) - Dostatek dat (validita dat, hodnověrnost, neopomenutí zdrojů dat…) - Kvalita a čtivost výzkumné zprávy Etnografický výzkum - Holistický obraz - Dokumentování každodennosti - Studium kultury - Otázky, které si v terénu klade výzkumník: - Co se děje v dané ternénní situaci? - Co znamenají události pro účastníky situace? - Co lidé ví a musí vědět, aby v dané situaci mohli reagovat? - Jak lze vztáhnout situační dění do širšího sociálního kontextu? - Jak se liší organizace dění v konkrétní situaci od jiných? Etnografický výzkum Charakteristiky: - Delší pobyt v terénu - Pružná strategie - Zaznamenávání pozorovaného, terénní poznámky - (“hustý popis” - Clifford Geertz) - Makroetnografie X mikroetnografie Etnografický výzkum Příklad řídkého popisu: X zdvihl telefon a mluvil se svojí ženou. Příklad hustého popisu: X pracoval na své knize a poslouchal country hudbu. Chtěl si zrovna dojít uvařit kávu, když zazvonil telefon. Byla to jeho žena. Mluvili o hádce, kterou spolu měli ráno, a dohodli se, že už v ní nebudou pokračovat. Smluvili se, že spolu půjdou na oběd a že proberou předmět sporu ještě jednou v klidu. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido-edice pedagogické literatury, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. Fenomenologický výzkum Analýza prožité zkušenosti s určitým fenoménem - Obvykle rozhovory - Obvykle 10-15 participantů - Uzávorkování - intuice - analýza - popis Biografický výzkum EMIC perspektiva - Závislá na kultuře - Vnitřní pohled na prožité situace Druhy: - Úplná biografie - Epizodická biografie - Komentovaná biografie - Typický je narativní přístup Zakotvená teorie - Výzkumný design sloužící primárně k vytváření teorií - Systematický a koordinovaný postup - Explicitní procedury pro analýzu - Otevřené - Selektivní - Axiální kódování - Vhodná v oblastech, kde neexistují teorie - Jeden z nejrozšířenějších designů kvalitativního výzkumu - Několik různých přístupů (Glaser X Strauss a Corbin) Kritický výzkum Griffin (1990) Kritický výzkum Metody převzaté ze sociální psychologie - “neviditelné divadlo” Vzorek Vzorek v kvalitativním výzkumu Teoretický výběr Statistický výběr Základní soubor není definován Přesná představa o základním souboru Rozsah výběru není předem znám Přesně víme velikost vzorku. Znaky základního souboru nejsou předem známé Rozložení znaků je známé nebo odhadnutelné Výběr se provádí průběžně Výběr se provádí jednou Výběr dokončený po dosažení teoretické saturace Výběr se ukončí po splnění zvoleného rozsahu Typy vzorku v účelovém výzkumu 1. Extrémní vzorkování (vynikající student, nejhorší student) 2. Intenzivní vzorkování (častý návštěvník, vášnivý čtenář sci-fi) 3. Maxinální variance (možná varianta fenoménu) 4. Homogenní vzorkování (typické pro focus groups) 5. Stratifikované vzorkování (ženy, muži, starší, mladší…) 6. Sněhová koule 7. Kriteriální vzorkování (zkušenost s fenoménem za poslední 3 měsíce) 8. Konfirmační vzorkování / Falzifikující vzorkování Teoretické nasycení - Situace, kdy se v datech začnou objevovat stále stejné vzorce - Nedostáváme nové podněty z výzkumu - V tuto chvíli můžeme ukončit sběr dat Metody Základní metody Studium dokumentů/textů, záznamů přirozené řeči a vizuálních materiálů Veřejné dokumenty Deníky Záznamy Konference, diskuze… Obsahová analýza Sémiotická analýza Pozorování Úplný participant Pozorovatel jako participant Participant jako pozorovatel Úplný pozorovatel Rozhovory Strukturované, polostrukturované interview Narativní rozhovor Skupinový rozhovor / focus group Kvalita v kvalitativním výzkumu Traingulace - Datová triangulace - Triangulace výzkumníků - Metodologická traingulace - Teoretická traingulace Kritéria posuzování kvality v kvali výzkumu - Novost - Empirická konzistence (validita) - Kredibilita - Transferabilita - Reflexivita (kritická subjektivita) Na co si dát pozor? - Pokud je to možné, využijte “přirozeně se vyskytujících” dat - Pohled participanta nemusí být 100% klíčem k interpretaci - Začínejte s otázkamim typu JAK, poté přejděte k otázkám PROČ - Kvalitativní výzkum není to samé jako reportáž - Jevy pravděpodobně nemají jen jedno vysvětlení/příčinu - všímejte si struktury, kultury... Návrh výzkumu Doplnění