Evaluace v informačním vzdělávání Informační vzdělávání 13. květen 2016 Diagnostika a hodnocení výsledků vzdělávání •nedílná součást lektorské činnosti •náročná, společensky závažná, zodpovědná činnost • •CÍLE diagnostiky a hodnocení: •Odhalovat efektivitu výuky •Zjišťovat příčiny dosažených výsledků vzdělávání •Srovnávat dosaženou úroveň kompetencí studujících se stanovenými edukačními cíli •Pro lektora - zpětná vazba efektivity JEHO výuky •Navrhovat další vzdělávací postup •Stanovit vzdělávací prognózy výuky/žáka – Výsledky edukačního procesu •1. Vědomosti –pamětně osvojená fakta; vzájemné vztahy, míra zobecnění a soustavy faktů –pojmy, poučky, zákony, definice •2. Dovednosti –učením získaná způsobilost k výkonu určité činnosti nebo k řešení úkolů a problémů •3. Postoje –vztah člověka ke společnosti, přírodě, k sobě •4. Kompetence –souhrn … výše uvedeného + „vnitřní integraci a propojení“ výše uvedeného ve funkčním použití k řešení situace • – Funkce hodnocení •Motivační •Informativní •Formativní •Diagnostická •Výchovná •Regulativní •Prognostická •Diferenciační • Výhody a nevýhody písemné a ústní evaluace v lekcích IG Pro žáka/učícího se jedince Pro lektora Druhy testů •Standardizované •Vytvořené skupinou odborníků •Validní, reliabilní,… •Pevná kritéria pro hodnocení •Použití pro srovnání výsledků jednotlivých institucí ve vzdělávání (i neformálním) •Nestandardizované •Častější v edukační praxi •Tvoří je lektor sám •Cíl: diagnostika vědomostí ve třídě •Rychlé, objektivní zjištění •Hodnoceny body (známkou) Hlediska hodnocení •Hodnocení podle subjektu •Heteronomní –Hodnocený – žák posuzován zvnějšku (lektorem) •Autonomní –Vnitřní – hodnocený se posuzuje sám •Sebereflexe lektora, portfolio žáka – žák hodnotí své pokroky v daných kompetencích informační gramotnosti (měsíc, čtvrtletí …) • •Hodnocení podle vztahové normy •Sociálně-vztahové –Porovnáváme výsledky jednoho studujícího s výsledky (výkony) ostatních •Individuálně-vztahové –Porovnáváme výsledky u jedince v průběhu času • • „Alternativní“ přístup k hodnocení •Portfoliové –Shromažďování více výstupů jednoho studenta –Na základě produktů a dalších záznamů (výrobky, exponáty, písemné práce, pracovní listy, umělecká díla…) Z historie hodnocení •Tzv. lokace •Tělesné tresty •Symboly – oslí uši •Knihy cti / černé knihy • •Hodnocení slovní / známkové /kodifikace hodnocení •Hodnocení slovní – do 16. století •Hodnocení známkami – třídicí funkce •Kodifikace školního hodnocení – Felbigerův Školní řád (1774) •Uzákonění veřejné zkoušky, vysvědčení na konci docházky – Kniha metodní (1775) • •Počátek 20. století – kritika hodnocení prostřednictvím známek! • • • Jak přistupovat k hodnocení v lekci • • •Jaké otázky bych si měl jako lektor předem klást, aby moje hodnocení bylo efektivní? Jak přistupovat k hodnocení v lekci • •Mám konkrétně stanovená kritéria hodnocení? •Znají moji žáci/studenti mé požadavky? •Používám různé formy hodnocení? •Používám hodnocení k různým účelům? •Je moje hodnocení komplexní (sleduje různé stránky rozvoje osobnosti, postihuje všechny druhy cílů)? •Hodnotím a poskytuji zpětnou vazbu dostatečně a konstruktivně? •Pomáhám dostatečně, aby se žáci/studující připravili na činnosti, které hodnotím? •Jsou moje kritéria a formy hodnocení přiměřené možnostem účastníků? •Rozvíjím u žáků/studujících dovednost sebehodnocení? •Jsem v hodnocení objektivní? • Sebehodnocení (autoevaluace) •Co je cílem? • •Sebehodnocení jednou ze strategií vzdělávání k naplnění požadavků na komplexní rozvoj osobnosti učícího se jedince –Rozvoj silných stránek a reálné sebereflexe – •Výchovný prostředek neformálního charakteru •Zaměřený na průběh i výsledek práce • – Funkce sebehodnocení •Informativní –Učící se jedinec si plně uvědomuje proces svého učení a výsledky –Zpětná vazba pro lektora •Diagnostická –lektor diagnostikuje žákovo sebevědomí, učební styl, stanovuje příčiny žákova úspěchu či neúspěchu…; lektor vybírá vhodné metody a postupy vyučování, individualizuje výuku •Kontrolní –Kontrola plnění cíle, zpětná vazba lektorovi •Formativní (výchovná) –Formuje pozitivní vlastnosti žáka/učícího se jedince, postoje, impulz k dalšímu poznávání, sebepojetí, sebekontrola – •Sebehodnocení je závislé na kognitivním vývoji jedince (schopnost provádět vyšší úrovně myšlenkových operací), na sociální vyzrálosti – – – Zdroje - výběr •KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6. •PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. •VÚP Praha. Čtyřstupňová škála pro hodnocení klíčových kompetencí žáků. Metodický portál: Články [online], [cit. 2016 -10-05]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/.html. •ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-4590-9. • •