informační gramotnosti Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. 18. března 2016 •Jak naučit základním pojmům a definicím? •Jak naučit praktickým dovednostem? • •„Máme za úkol vzdělávat děti a osoby schopné pouze naučit se to, co již známe, a opakovat to, co již zjistily předchozí generace? … a nebo se jedná o formování ducha novátorského, tvořivého, který bude schopný vynalézat a tvořit od předškolního věku a po celý svůj život?“ • (Jean Piaget, 1896-1980) • •Kostka o šesti stranách: •MOTIVACE •ZKUŠENOST •AKTIVITA •PLURALITA •KOOPERACE •REFLEXE •VNITŘNÍ a VNĚJŠÍ •Učení není něco, co je na studentech prováděno, ale to, co studenti sami aktivně provádějí. • •Vnitřní motivace, cíle a autoregulace •Co ovlivňuje získání schopnosti autoregulace: •Dovednost řídit vlastní motivaci •Dovednost řídit svou pozornost •Dovednost řídit své emoce •Dovednost zvládat neúspěchy • • •„Učitel otevírá dveře, vejít musí student sám.“ • •Konstruktivistické pojetí výuky: •Činnost učitele = vyučování se přesouvá k činnosti studenta = učení • •Význam a hodnota atmosféry respektu a otevřenosti • •Učitel má mnoho práv, ale … • •Aktivita studenta •Zábava •Variantnost •Volba •Sociální interakce •Zpětná vazba •Výzva •Uznání • • • •John Dewey – zkušenostní učení • •D. A. Kolb – Kolbův cyklus učení (1958) • •Edgar Dale – tzv. kužel zkušenosti • • •Zkušenost se nezískává na základě jakékoliv činnosti, ale jen té, v níž konáme něco nového a přitom navazujeme na to, co už známe. • • • • • • • • • •Proces utváření znalostí = proces cyklický •Zážitková pedagogika – práce se zkušeností •Pojem PREKONCEPT •konstruktivistická pedagogika •zjednodušeně původní a spontánní představa žáka / učícího se o problematice (tématu) •V každém okamžiku má člověk ve vědomí celistvý obraz světa, hotovou strukturu – nová fakta do ní buď zapadají, nebo jsou s ní v rozporu a vyvolávají změnu •Práce s prekoncepty: •Vyjadřování prekonceptů •Blok proti prekonceptům •Základní metodikou využívající prekoncepty je tzv. třífázový model učení Evokace – Uvědomění – Reflexe • (E-U-R) • •„První cvičení začátečníků budiž konáno •na látce známé.“ •(Didactica magna) • •Transmisivní vs Konstruktivistický •Typický pro konstruktivistické paradigma •Princip typický pro program Čtením a psaním ke kritickému myšlení • •Evokace •Žáci vyzváni k zamyšlení nad tím, co už o dané tematice vědí nebo si myslí, že vědí, a co by se chtěli dozvědět •Ujasnění cíle výuky daného tématu •Formulace známého i neznámého •Fáze jistot, pochybností, hypotéz a otázek – fáze aktivace prekonceptů • •Uvědomění si (významu informací) •Žák / student získává nové poznatky •Ověření původních prekonceptů •KLÍČOVÁ role učícího knihovníka / lektora •metody výuky, materiál vzdělávací, formy výuky, motivace • •Reflexe •Poznání, k němuž žák / student dospěl •Význam, který si uvědomil •INTERPRETACE významu, DISKUSE, OTÁZKY vyjasňující sporné body a souvislosti •Ohlédnutí se za dosavadním PROCESEM učení •Žák /student si uvědomí: •Jaké poznatky získal •Čemu porozuměl •Jaké postoje změnil •Individuální sebereflexe •Učitel – vhodné otázky, zpětná vazba •jeden z nejdůležitějších didaktických principů e-learningu • •Těžiště práce v online kurzu: •Kratší textové opory •Aktivizující otázky •Multimediální komponenty •Výměna zkušeností v diskusních fórech •Plnění studijních aktivit •Testy •Kolaborativní činnost •Podpora lektora – lešení (postupná podpora) •Zájem o PROCES učení, o jeho dynamiku • •Pilíře postupné podpory: •Při práci se zdroji •Při přehodnocení původních poznatků a její úpravě nebo obohacení o nové poznatky •Při produkci nových poznatků a originálních tvůrčích aktivit • • •Co mají společné? •Čím se liší? •Klasifikace typů rolí: •Řídící •Pedagogická •Sociální •Technická • • •Viz materiály k prostudování • •Otázka: •Patří také pamětní učení do moderního procesu vyučování? Názor zdůvodněte patřičnými argumenty. •– most mezi vyučováním a učením se • vytváří tzv. kognitivní konflikt (vyvedení z rovnováhy) • •Myšlení nižšího řádu: •Znalost – Kdo, Co? Kdy? Kde? Jak? •Porozumění – Co znamená…? Vysvětlete… •Aplikace – Jaké jsou další příklady…? •Myšlení vyššího řádu: •Analýza – Jaké jsou části či znaky…? Jaké jsou důkazy pro…? •Syntéza – Jak bychom mohli přispět k…? Jak vyřešit…? •Hodnocení (a tvoření) – Co si myslíte o…? Podle čeho posuzujete…? •Konstruktivismus a sociální dimenze učení • •Které metody využít pro podporu kooperace v učení? •Případová studie • •Otázka: Přináší kooperativní učení nějaká rizika? • • •Posílení sociálního klimatu kurzu • •Jakými formami to může tutor udělat? •A které zásady je třeba zachovávat? • • •Interdisciplinarita – mezioborová spolupráce •Mezioborovost – umění naslouchat druhému •Učit Učit, jak se učit • •Otázka: •Jaké jsou typické metodické poznámky - reakce, kterými se učitelé / lektoři snaží pomoci žákům / studentům při učení dané látce? • •K zamyšlení: Málokterý učitel byl v dětství špatný žák může to mít vliv na metody a způsob, jakými tento učitel učí? •Autentické hodnocení •Hodnocení přirozené, vyplývající z průběžného, přirozeného učebního procesu, hodnocení přirozené žákovy práce •Nevyužívá umělé úlohy prověřující výsledek •Zaměřené spíše na proces než výsledek • •Strategie hodnocení (učitel i žák) •Dotazování •Vstupní test •Myšlenková mapa •Sebereflektivní deník •Skupinová reflexe •Portfolio • •Errare humanum est. • • •Pojem zpětná vazba: •Informace o správnosti výsledku, průběhu, postupu učebního procesu, nikoli však posuzování kvalit žáka /studenta. • •Proč? •Jak? • •Zpětná vazba v prezenční výuce – v distanční výuce • •1. okamžitá, včasná a důkladná •2. průběžná formativní (diskuse) a souhrnná (úroveň, kvalita) •3. konstruktivní, motivující a věcná •4. konkrétní, objektivní a individuální •5. konzistentní • • •TIP: Jak se naučit poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu? •Např. psát hodnoticí recenze na absolvované online kurzy, vyměňovat si je s ostatními účastníky… • •HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: www.scio.cz, 2006. ISBN 80-869-1053-9. •PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 416 s. ISBN 80-736-7054-2. •PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. •PRŮCHA, Jan. Výukové metody v pedagogice: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, c2009, 271 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-807-3675-677. •ROHLÍKOVÁ, Lucie, Jana VEJVODOVÁ a ČERNÍK. Konstruktivismus v praxi vysokých škol: úvod do studia oboru. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011, 142 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7043-983-8. •SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 150 s. ISBN 978-802-6204-046. •ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 978-802-4741-000. •