NNO: EXTREMISMUS A SEKTY INFORMAČNÍ BEZPEČNOST 10. 3. 2016 KISK FF MU OTÁZKY NA VÁS •Jaký je rozdíl mezi nevhodným a nelegálním obsahem? •Jak internet uvolňuje zábrany v projevech agrese? •Co je flaming? •Jaké jsou pozitivní a jaké negativní vlivy agresivních her na děti? •Proč jsou z hlediska extremismu nejrizikovější skupinou dospívající? •Proč je pro extremistické skupiny a náboženské sekty výhodná aktivita na internetu? •Jakými nástroji je možné omezit přístup k nevhodnému a nelegálnímu obsahu na internetu? • •Vaše otázky – co z e-kurzu nejasné? •Jaké konkrétní případy se SI jste viděli/četli…? •Heaven's Gate (1997 – 39 sebevrahů), Guru Jára, Vesmírní lidé • PSYCHIKA •Psychologické rizikové aspekty •Pocit anonymity + fyzická vzdálenost •Komunikační disinhibice •Banalizace zla (Arendtová) •Strach z vyloučení •Psychické důsledky zapojení •Odmítání institucí (rodina, vláda, ale i škola) •Tvorba generalizovaných názorů •Násilí nutné zdůvodnit - dosažení „vyšších cílů“ •Antisociální až nelegální jednání • EXTREMISMUS A SEKTY •Agresivita a násilí = častý projev •Společné (s internetem) hl.: •šíření informací + skrytá komunikace, •sdružování bez ohledu na geografickou vzdálenost, •lákání nových členů (hudba, hry…), •prostředí pro nelegální činnost •Hl. zahraniční servery a jednoduché formy, vzájemné odkazy; některé na první pohled nevinné, např. Martin Luther King Jr.: A Historical Examination => CRAP test • http://4.bp.blogspot.com/-VOKLx2E0JHM/Uq5EC6IYL4I/AAAAAAAADUc/GmFM9gkvCCo/s1600/Information+evaluat ion+rubric.jpg NÁSILÍ ONLINE •Již řešeno – kyberšikana a flaming •Někdy drastičtější i zpravodajství •Na internetu téměř vždy nutné vyhledat X jiná média také obsahují •TV obvykle předem varuje (regulace) X na internetu jen někdy (YouTube) •Často spojováno s filmy a hrami – ne úplně oprávněně • DISKUZNÍ PAVUČINA A T-GRAF •Otázka: Podporují počítačové hry rozvoj agrese (hl. u dětí) a měly by proto být regulovány? •T-graf: 2 sloupce (ano X ne) •Dvojice, ideálně ne dobře známí, oba hledají argumenty pro i proti - ne řešení, ale důvody pro obě strany (6-7 minut) •Čtveřice z dvou dvojic - sdílení a doplnění grafu (3-4 minuty) •Každý za sebe rozhodne, zda spíš ano (vlevo), ne (vpravo), neví (k oknu) - později lze přecházet •Každá skupina probere důvody jednotlivců a vybere nejlepší (5 minut) •Dobrovolník 3 minuty na prezentaci postoje své skupiny, poté lze rychlé doplnění ostatními nebo reakce na oponenta (5-7 min.) •Každá skupina uzavře 1 nejsilnějším argumentem OBRANA •Právo: •Problém hl. ve svobodě projevu (spor Yahoo a LICRA) •I v Evropě pozornost spíše jen extremismu •Hl.: Listina základních práv a svobod, trestní zákoník (§§ 355-356, 403-405) •Technologie - filtrování •Osvěta •Co vaše zdroje? TECHNO OCHRANA •SWOT analýza •4 skupiny: Black/WhiteList, Indikátory, manuální •Výhody a nevýhody •Proti čemu (ne)pomůže •Jaký typ NNO řeší •… DĚKUJI ZA POZORNOST. OPVK_MU_rgb