BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY VIKBB45 Terminologická bouře Lidé se specifickými potřebami? lide se sp1.jpg lide se sp2.jpg Obsah slidu vznikl z diskuze na přednášce. Klasifikace – podle helpnet.cz —Lidé se zrakovým postižením —Lidé s tělesným postižením —Lidé s mentálním postižením (Downův syndrom, Autismus) —Lidé se sluchovým postižením —Lidé s vnitřními nemocemi (astma, epilepsie…) —Lidé s kombinovaným postižením (hluchoslepota) —Lidé s duševními nemocemi —Senioři —Rodiče dětí se ZP Klasifikace - doplnění —Lidé s narušenými komunikačními schopnostmi (mutismus, vývojová dysfázie…) —Lidé se specifickými poruchami učení a chování (hyperaktivita, dysfunkce...) —Lidé v nepříznivé životní situaci (bezdomovectví...) —Příslušníci menšin —Sociálně vyloučení —Obecně osoby pečující —… — Procentuální rozložení (přibližné) —Ve světě je 11% osob s postižením: ¡300 000 se sluchovým postižením (15 000 neslyšících) ¡300 000 s tělesným postižením ¡300 000 s mentálním postižením (150 000 s TMP) ¡100 000 osob s psychickou poruchou nebo onemocněním ¡60 000 se zrakovým postižením (až 4500 nevidomých) ¡60 000 osob s narušenou komunikační schopností ¡1 500 hluchoslepých ¡+ další osoby s dlouhodobými poruchami nebo onemocněními ¡(Slowik, 2007) — Zaznělo na první výuce…aneb „Chyby“ v terminologii —Zkušenosti s mentálním postižením — — —Slepí — —Zkušenosti s osobami s mentálním postižením (SP — —Lidé se zrakovým postižením (nevidomí) Terminologie —Handicap vs. postižení —Lidé se zdravotním postižením (lidé se změněnou pracovní schopností) — Lidé se specifickými potřebami —Lidé se speciálními vzdělávacími potřebami (MŠMT) —www.zijushandicapem.cz/clanky/zamestnani/rozdeleni-zdravotne-postizenych-osob-do-skupin.html —http://www.mpsv.cz/cs/8 —http://pravniradce.ihned.cz/c1-31790200-vymezeni-osob-se-zdravotnim-postizenim-pro-ucely-pracovnep ravnich-predpisu —http://www.msmt.cz/dokumenty/vzdelavani-deti-zaku-a-studentu-se-specialnimi-vzdelavacimi — — — —Lidé se specifickými potřebami (Lidé s …) ¡Konkretizovat stupeň postižení? ¡Demence, idiocie? —Neslyšící a neslyšící —Hluchoněmí (zastaralá terminologie – němí?) —Hluchoslepí —Znaková řeč vs. znakový jazyk vs. znakovaná čeština —ZŠ speciální (zvláštní) vs. ZŠ praktická (pomocná) —Školy pro žáky „jednoho typu postižení“ —Mentální vs. fyzický věk v kontextu sexuality i jiných oblastech —Blázinec (nově: psychiatrická nemocnice) —Uživatelé, klienti —Čtenářství textů vs. čtenářství obrazu —Osoby pečující — — — —Ti druzí — Ti druzí —Osobní asistent vs. asistent pedagoga — Srovnání OA a AP Rozdíly Osobní asistent Asistent pedagoga Resort MPSV MŠMT Legislativa Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon 563/2004 Sb. O pedagogických pracovnících Kvalifikace Není stanovena Dle zákona 563/2004 Sb. Zaměstnavatel Neziskové organizace, uživatelé Škola Pracoviště Dle požadavků uživatele Ve škole Financování Soukromě či neziskové organizace Z kraje Kdo žádá o asistenta Uživatel či zákonný zástupce Ředitel školy se souhlasem rodičů Kdo schvaluje as. Uživatel či zákonný zástupce Školské poradenské zařízení (PPP) Pro koho je asistent Pouze pro uživatele I pro ostatní žáky ve třídě Asistence —Osobní asistence (OA) —http://www.youtube.com/watch?v=z_HQfK8A4fA —Asistent pedagoga (AP) —https://www.youtube.com/watch?v=9T72kaZ18bI —Srovnání viz. další slide —Osoby pečující — — — —Asistence zvířat ¡Asistenční pes ¡https://www.youtube.com/watch?v=nbw-h2iHwyA ¡Vodící pes ¡https://www.youtube.com/watch?v=9awFAU-gwdI ¡Další typy psů pro lidi se specifickými potřebami: http://www.helppes.cz/ ¡ — —Desatero při kontaktu s nevidomým člověkem, kterého vede pes —Desatero při kontaktu s nevidomým člověkem —Desatero při kontaktu se slabozrakým člověkem — —Desatero komunikace s osobami se sluchovým postižením —Desatero komunikace s pomocí tlumočníka znakového jazyka — — —Zásady pomoci člověku na vozíku —Jak přistupovat k lidem s mentálním postižením a komunikovat s nimi —Pravidla etického chování ve vztahu k uživateli – Armáda spásy —Komunikace s cizincem v češtině —DESATERO komunikace se seniory (geriatrickými pacienty) se zdravotním postižením — — — Komunikační pravidla —http://www.vodicipsi.cz/main/chcete-vedet.php —http://kochlear.cz/index.php?text=147-desatero-komunikace-s-osobami-se-sluchovym-postizenim —http://kochlear.cz/index.php?text=145-desatero-komunikace-s-pomoci-tlumocnika-znakoveho-jazyka —http://www.dobromysl.cz/scripts/detail.php?id=251 —http://www.spmpcr.cz/uploaded/PATHII/Komunikace_FINAL_web.pdf —http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/publications_12_1.pdf —http://www.nemocnice-stod.cz/datab/2014215240-desatera-pro-komunikaci-s-pacienty-s-postizenim.pdf —http://www.nrzp.cz/poradenstvi-sluzby/desatero-pro-komunikaci-s-ozp/355-desatero-komunikace-se-sen iory-geriatrickymi-pacienty-se-zdravotnim-postizenim.html — Cíle knihoven ve směru k lidem se SP? cile knihoven.jpg Obsah slidu vznikl z diskuze na přednášce. Oboustranné působení. —Bezbariérová knihovna, přístupná knihovna vs. rovný přístup — — —Integrace —Inkluze —a do třetice „ „ ¡Viz. Family pointy, dětské koutky v kavárnách, speciální oddělení pro osoby se SP (centralizování služeb)