Pedagogické a didaktické dovednosti učitele Design vzdělávacího procesu 12. dubna 2016 Východiska tématu • •OTÁZKA evokace: •Jaké jsou zásadní pilíře výuky z hlediska učitelových pedagogických dovedností? J Východiska tématu •Pedagogické a didaktické dovednosti = činnosti učitele spojené s přípravou, realizací a hodnocením výuky (vyučovací hodiny) • Didaktika – „umění vyučovat“ •Pojem •Historický kontext •Základní pedagogická disciplína •Teorie vyučování a učení •Cílem v teoretické rovině je definovat základní didaktické pojmy vzdělání, výchova, vyučování, učení aj. a rozpracovat teorie vztahující se k vyučování a učení • • • Didaktika •Definice • –Jan Průcha (2006): didaktika chápána jako obecná teorie o „intencionálních procesech učení a vyučování a o obsazích a formách těchto procesů…ať se realizují ve školní třídě, nebo v podnikovém kurzu, při výcviku artistů aj.“ –Lucie Zormanová (2014): Didaktika je věda, která se zabývá teorií vyučování, zkoumá podmínky a faktory, které proces vyučování ovlivňují zvnějšku i zevnitř. Zabývá se obecnými problémy výuky. • Didaktika v zrcadle historie •Antika –sofisté – didaktika ve smyslu péče o duši •Středověké školy –Didaktika s katechetikou (teorie a praxe předávání víry) •Teologické fakulty • •Vědecký význam termínu –osvícenství v 17. a 18. století •Wolfgang Rathke – didaktika jako umění vyučovat •Jan Ámos Komenský – nadčasové didaktické dílo, systematická didaktika •J. J. Rousseau •J. H. Pestalozzi •J. F. Herbart Jan Ámos Komenský •Didaktické principy –Princip názornosti –Princip systematičnosti (také propojovat učené s již probíraným – efektivní výuka) – Princip přiměřenosti („biflování“) – •Organizování výuky –čtyři šestileté cykly –systém hromadné výuky všech dětí ve třídě společně – •Myšlenka celoživotního vzdělávání Didaktické myšlení 20. a 21. století • • Na jaké základní otázky dává obecná didaktika odpovědi? Předmět didaktiky •Výukový cíl •Didaktické zásady •Výukové metody •Organizační formy výuky •Diagnostika výstupů výuky – didaktické testy, hodnocení aj. • •Otázky obecné didaktiky: –Které prvky ovlivňují efektivitu vyučování? –Co je nutné vyučovat? –Jak vést výuku? –Existují také jiné možnosti, jak by mohla probíhat výuka? –Jak postupovat při výuce? –Je třeba provádět kontrolu výuky? –Kdo, proč a jak řídí výuku? • • • Rozdělení didaktiky podle zaměření •Obecná didaktika –věda zabývající se teorií, podmínkami…, faktory… –sepětí s didaktikou oborovou … – •Předmětová didaktika –didaktika pro daný studijní předmět / vzdělávací obor (např. didaktika Informačních a komunikačních technologií) –je zpravidla chápána jako METODIKA (Průcha, Walterová, Mareš, 1995) –vytváří se ve vazbě na vyučovací předměty, v podmínkách daných kurikulem konkrétního typu vzdělávací instituce – •Oborová didaktika –didaktika daného studijního oboru (např. didaktika přírodovědných předmětů) –vymezení pojmu dosud není ustálené •pojetí ve smyslu oborové didaktiky jako metodiky (správné vyučování v daném oboru) •Pojetí komplexní – oborová didaktika jako aplikovaná věda založená na základním výzkumu – současný vývoj • • Školní didaktika –Teorie vyučování – 6 skupin klíčových dovedností učitele (podle Kyriacou, 2012) •1. d. plánovací (umožňují připravit vyučovací hodinu = vymezit edukační cíle, zvolit vhodné prostředky ke splnění cílů aj.) •2. d. realizační a řídicí (zajišťují účinnou pedagogickou komunikaci ve vyučovací hodině) •3. d. přispívající k optimálnímu klimatu ve třídě (jeho vytváření a rozvíjení) •4. d. nezbytné k udržení kázně a řešení výchovných situací •5. d. diagnostické (kontrola a hodnocení učební činnosti žáků) •6. d. autodiagnostické (sebehodnocení učitelovy pedagogické činnosti) •Všechny zahrnují řadu DÍLČÍCH dovedností • • OTÁZKA k diskusi: • • Do jaké míry je možné se pedagogickou • dovednost naučit? Zvláštní rys / náročnost pedagogických dovedností •INTERAKTIVNÍ povaha dovedností –= učitel během hodiny neustále reaguje na měnící se okolnosti a podmínky , mnohé jen těžko předpokládatelné – –efektivita učitelovy práce ve řídě do jisté míry závisí na dovednosti přizpůsobovat a měnit zvolené postupy a strategie vyučování podle průběhu hodiny – –rozdíly mezi zkušeným a méně zkušeným učitelem v přístupu k měnícím se podmínkám vyučovací hodiny • •OTÁZKA k diskusi: K jakým (neočekávaným) změnám může během vyučovací hodiny dojít? – Znalosti (vědomosti) učitelů o vyučování •Primárně institucionálně získané •Důležitá součást pedagogických dovedností • •Otázka: Které vědomosti o vyučování by měl učitel mít, aby jeho edukační praxe byla optimální? •1. •2. •3. •4. … Znalosti (vědomosti) učitelů o vyučování •1. znalost učiva (vzdělávacího obsahu předmětu) •2. znalost obecných principů a strategií řízení vyučování a organizace práce ve třídě •3. znalost kurikulárních dokumentů pro daný typ školy •4. didaktická znalost toho, jak učit jednotlivá témata v kurikulu (předmětová didaktika) •5. znalosti o žákovi •6. znalost kontextu, v němž vyučování probíhá (kolektiv třídy, znalost místně zakotveného prostředí, obce, komunity…) •7. znalost výchovných cílů a hodnot • Stěžejní dimenze pedagogických dovedností •Obecně jednotlivé logicky související činnosti učitele, které podporují žákovo učení: • • • • A. znalosti (vědomosti) B. rozhodování C. činnost (akce) Rysy pedagogických dovedností •Primární = účelné a cílevědomé činnosti zaměřené na řešení problémů souvisejících s (ne)dosahováním výukových cílů –Problémy: krátkodobé, okamžité, před hodinou, během hodiny, po hodině – •OTÁZKA: Jaké konkrétní problémy může učitel řešit v různých fázích své pedagogické činnosti? – • • • Příklady problémů/situací ve výuce •Jaký zápis (na tabuli) mám zvolit, aby byl co nestručnější a přitom obsahoval vše podstatné? • •Jak mám napsat žákovi do hodnocení jeho práce upozornění na chybu v jeho uvažování? • •Jak mám dát při hodině žákovi znamení, aby přestal mluvit, aniž bych přerušil svůj výklad? • •Jaké učebnice / společné edukační materiály pro celý školní rok budou nejlépe odpovídat potřebám mých žáků? • •Jak své žáky co nejlépe připravím pro jejich budoucí profesi? • •Jak dlouho po položení otázky mám čekat na žákovu odpověď? • • Kvalitní vyučovací hodina Klíčové pedagogické dovednosti pro kvalitní výuku • • •OTÁZKA: Které to tedy podle vás jsou? J • Klíčové pedagogické dovednosti 1.Plánování a příprava 2. Realizace vyučovací jednotky 3. Řízení vyučovací jednotky 4. Klima třídy 5. Kázeň 6. Hodnocení prospěchu žáků 7. Reflexe vlastní práce a evaluace Pedagogické dovednosti v zrcadle výzkumů •Osobní zkušenost v roli žáka pro budoucí pedagogické dovednosti v roli učitele –dostatečné/nedostatečné východisko? – •Nezkušenost = nevědomost = bezradnost v konkrétních situacích při výuce u začínajících učitelů •Srovnávací výzkum začínajících vs zkušených učitelů –Začínající učitel mnohem více pohlcen komunikací s konkrétním žákem bez schopnosti koncentrace na dění v ostatní třídě •Výzkum 3 kategorií učitelů – simulované pedagogické úkoly: např. příprava vyučovací hodiny (využití zdrojů informací, vědomostí o třídě …) –Zájemce o studium pedagogiky –Student pedagogiky –Učitel v praxi – 1. Plánování a příprava 2. Realizace vyučovací hodiny 3. Řízení vyučovací hodiny 4. Klima třídy 5. Kázeň / řád 6. Hodnocení žáků 7. Reflexe a sebehodnocení vlastní práce (evaluace) Hlediska rozvoje pedagogických dovedností • •Sledování vlastního vyučování (sebereflexe ) •Etapy rozvoje •Seberozvoj •Motivace k rozvoji • Zdroje - výběr •KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Portál 2012. 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9 •PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Portál 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4 •ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktik. Grada Publishing 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9 •