Vysoké kognitivní požadavky Žáci musí usilovně přemýšlet a dával smysl probíranému učivu ve vztahu k dříve naučenému. Nízké kognitivní požadavky Nevyžaduje se rozvinuté myšlení, učení probíhá ve značné míře izolovaně. HODNOCENI (usuzovat, kriticky vyhodnocovat) • Docházet k vlastnímu úsudku o určité činnosti, strategií, plánu, polemice o historickém pohledu nebo o události, historickém experimentu, hospodářské politice, matematickém řešení apod. • Porovnávat dva pohledy na stejnou věc a nacházet v nich shody a rozpory apod. • Hodnoceni zahrnuje i sebehodnocení žáků v průběhu práce a po jejim skončeni. • Součástí hodnocení bývá i výčet silných a slabých stránek, argumentů pro a proti, pnčemž se berou v úvahu důkazy, předpojatosti apod. SYNTÉZA (vytvářet, navrhovat, vymýšlet) • Řešit problém, který nemá rutinní charakter. • Napsat referát, zprávu, kritiku nebo polemiku. • Navrhnout leták, plakát, prezentaci apod. • Předkládat konstruktivní doporučení na vylepšení v nové situaci nebo na základě případové studie. • Navrhnout postup a prostředky. ■ Vytvořit hypotézu. . ■ Přicházet s novými nápady. ANALÝZA (uvažovat odděleně nad jednotlivými částmi) • Analyzovat určitou situaci, experiment, případovou studii apod, a probíhající činnost popisovat. • Klasifikovat, • Srovnávat.. • Zdůvodňovat. • Nacházet příčiny a účinky. APLIKACE (po předvedení žádoucího postupu) • Aplikovat • Užívat • Odhadovat důsledky • Vyzdvihnout důležité porozuměn! * Vysvětlit • Interpretovat * Klasifikovat • Popsat ZNALOSTI • Přednést ■ Vybavit si ■ Definovat • Popsat Plně funkční znalosti Zde se jedná o dovednosti myslet na úrovních „vyššího řádu", které si žádá reálný život a které se uplatní v různých přijímacích testech, v osobních hodnoceních apod. Na žákovi se požaduje nacházení hlubšího smyslu a propojení._ Dovednosti nižšího řádu Tyto dovednosti lze učit přímo, ale samy o sobě nestačí. Jsou to prostředky k dosahováni plně funkčních znalostí. Od žáka nevyžadují hledání hlubšího smyslu._ Bloomova taxonomie