Posuzovací škála kompetencí žáků V tomto oddílu je uveden dotazník, který je připraven pro žáky. Žáci se sami ohodnotí ve stejných položkách, v jakých je budou hodnotit učitelé, navíc ještě připojí odpovědi na čtyři otázky. Milí studenti, v následujícím dotazníku se Vás ptáme, jak si myslíte, že si stojíte v několika základních oblastech, které mají bezprostřední souvislost se vzděláváním. Hodnocení v první části dotazníku je založeno na čtyřstupňové škále: 1 – vynikající 2 – dobré 3 – dostačující 4 – nevyhovující Jednotlivé stupně v každé oblasti jsou stručně charakterizovány. K ohodnocení příslušnou známkou není nezbytné, aby Vám přesně vyhovovaly všechny podmínky v dané charakteristice, stačí, když budete mít pocit, že je toto hodnocení ze všech nejpřesnější. Nebojte se udělit si pěknou známku, když se na ni cítíte! Hodnocení v otázkách A) – G) nezávisí na školních předmětech. V otázce H) předměty odlište. Ve druhé části dotazníku Vás prosíme, abyste napsali odpovědi na čtyři otázky. Toto hodnocení porovnáme s tím, jak Vás hodnotí Vaši učitelé. Pak se s ním budou moci Vaši učitelé i rodiče seznámit. Jméno: ................................................................., třída: ..................................... V první části dotazníku odpovězte tak, že vyznačíte své hodnocení křížkem do příslušného políčka. A) Příprava a schopnost učit se 1) Umím se na výuku připravit, zvládám každodenní práci, nemám problémy ani s většími celky, např. při souhrnném opakování. Myslím si, že se umím učit (dovedu pracovat s textem). 2) Má pravidelná domácí příprava na výuku má nedostatky, jsem ale schopen zvládnout větší celek. 3) Má domácí příprava má nedostatky, neumím se připravovat na výuku průběžně, větší celky dokážu zvládnout jen částečně, případně s pomocí. 4) Neumím se připravovat průběžně a nejsem schopen ani nárazové přípravy. B) Ústní projev 1) Jsem schopen samostatného ústního projevu, můj projev je uspořádaný a srozumitelný. Umím citlivě používat i rétorických gest a hlasové modulace. Nápověda mi pomůže. Neznalostem jsem schopen se vyhnout. 2) Můj ústní projev má někdy nedostatky, někdy se projeví nedostatky v jeho logice či srozumitelnosti. Někdy mám potíže s využitím svých znalostí, nápověda mi však většinou pomůže. Neznalostem se neumím vyhnout, ale můj projev jimi neutrpí. 3) Můj ústní projev je neuspořádaný nebo těžkopádný. Mám problémy s využitím svých znalostí, nápovědu většinou nejsem schopen využít. Případná neznalost můj ústní projev negativně ovlivní. 4) Můj ústní projev je velmi slabý, nedokážu své znalosti a myšlenky formulovat, nápověda mi nepomůže. Neznalost mi téměř znemožní komunikaci. C) Písemný projev 1) Můj písemný projev je uspořádaný, přehledný a čitelný, má identifikovatelnou a logickou osnovu. Jsem schopen oddělit podstatné od méně důležitého, umím psát komentáře, vyznačit výsledek či dojít k pointě. 2) Můj písemný projev je uspořádaný, přehledný a čitelný tak, aby byl k užitku mně samému. Nebývá odděleno podstatné od podružného. Někdy nevyznačím výsledek nebo nedokážu dojít k závěru, někdy mi činí potíže psát komentáře a písemně formulovat své myšlenky. 3) Můj písemný projev je neuspořádaný a těžko čitelný, mnohdy neúplný. Pro svou potřebu musím své písemné záznamy doplňovat z jiných zdrojů. Těžko písemně formuluji své myšlenky a komentáře, výsledek či závěr často chybí nebo se těžko hledá. 4) Můj písemný projev je chaotický nebo nečitelný, není k užitku ani mně samému. Své myšlenky neumím písemně formulovat, komentáře neumím psát. Většinou chybí závěr, pointa či výsledek, nebo se těžko hledá. D) Práce ve skupině 1) Jsem významným přínosem pro skupinu, ve které pracuji. I když se v některé z rolí cítím lépe než v jiné (řídící, vedlejší), jsem schopen účelně přispět ke splnění společného úkolu, případně pracovat i v jiné roli, než je mi blízká. 2) Jsem užitečný pro skupinu, ve které pracuji, pokud je mi svěřena role, ve které se cítím dobře. V tom případě účelně přispěji ke splnění společného úkolu, v opačném případě je můj přínos malý, nebo je potřeba, abych byl veden. 3) Jsem užitečný pro skupinu, ale musím být k práci nucen nebo průběžně kontrolován, případně musím být veden. Jinak se spoléhám na ostatní členy skupiny, že práci odvedou, a na práci se podílím málo. 4) Na práci se ve skupině nepodílím, neumím si najít své místo. Musím být veden, a i v tom případě je můj přínos ke splnění společného úkolu malý. E) Nezdar, změna názoru, hodnocení druhých 1) Dokážu přijmout neúspěch a umím se z něj poučit. Svůj názor přiměřeně obhajuji, dokáži jej změnit. Ostatní (spolužáky, učitele) umím ohodnotit, jejich úspěchy i neúspěchy, případně klady i zápory, beru v úvahu v rozumné míře. Respektuji individuální rozdíly a neprotestuji, když je spolužák za stejný výkon ohodnocen poněkud jinak. 2) Dokážu přijmout neúspěch, někdy však neochotně. Většinou se z neúspěchu poučím. Svůj názor dokážu změnit, často je však potřeba použít silné argumenty. Ostatní (spolužáky, učitele) umím dobře ohodnotit, občas však hodnocení není zcela objektivní. 3) Svůj neúspěch přijímám neochotně nebo se z něj nepoučím. Svůj názor měním těžko. Ostatní (spolužáky, učitele) hodnotím převážně na základě svých pocitů, prvního dojmu nebo bez hlubší znalosti, jejich klady či zápory většinou neúměrně nadhodnocuji. 4) Nepřijímám neúspěch, není pro mě zdrojem poučení. Svůj názor téměř neměním. Ostatní (spolužáky, učitele) hodnotím povrchně a neobjektivně. F) Řešení problémů, odstraňování chyb 1) Jsem schopen najít vhodné postupy k řešení jednoduchých i složitějších a netypických problémů, dokážu v řešení vytrvat. Umím výsledky interpretovat a dokážu vhodnými postupy najít a odstranit případné chyby. 2) Umím najít vhodné postupy k řešení jednoduchých problémů, u složitějších nebo netypických problémů mívám někdy potíže. Většinou vytrvám při jejich řešení. Výsledky vhodně interpretuji, někdy ovšem nepoznám, že jsou chybné. Při hledání a odstraňování chyb zpravidla používám vhodné postupy. 3) Většinou jsem schopen najít postup pro řešení jednoduchých problémů, se složitějšími a netypickými si však nevím rady. Často nevyřeším problém celý, případně nepoznám, že jsem dospěl k chybnému výsledku. Zpravidla se mi nepodaří najít chybu. 4) Mám potíže s řešením i jednoduchých problémů, složitější a netypické nevyřeším vůbec. I jednoduché a typické problémy často nevyřeším celé. Neumím účelně najít a odstranit chyby. G) Dodržování pravidel, ochota pomoci 1) Chápu, že stanovená nebo dohodnutá pravidla je třeba dodržovat, dodržuji stanovené termíny a dohody, je na mě spolehnutí. Své (zřídkavé) omyly, prohřešky či přestupky řádně omluvím a vysvětlím. Jsem ochoten dobrovolné práce pro ostatní, je možné obrátit se na mě o pomoc. Ochotně pomáhám slabším spolužákům. 2) Dodržuji stanovená a dohodnutá pravidla a termíny, někdy však méně ochotně. Své omyly a přestupky omluvím a vysvětlím, někdy však ne dostatečně či včas. Práci pro ostatní přijmu po vyzvání, je možné se spolehnout, že ji vykonám. Je možné obrátit se na mě o pomoc. 3) Jsem nespolehlivý v dodržování pravidel či termínů, je třeba mě kontrolovat. Své omyly a přestupky omlouvám, většinou však až na vyzvání. Práci pro ostatní přijímám neochotně, svěřené úkoly neodvádím v potřebné kvalitě. Pomoc u mě většinou nikdo nehledá. 4) Opakovaně porušuji stanovená pravidla či termíny, kontrola ani upomínání nepomáhají. Své přestupky často vůbec neomlouvám, je třeba mě stále upomínat. Práci pro ostatní se vyhýbám, svěřené úkoly neplním nebo jen velmi nekvalitně. Pomoc nejsem ochoten poskytnout. H) Aktivita v mých oblíbených předmětech Které to jsou? …………………………………………………………… I) Aktivita v nejméně oblíbených předmětech Které to jsou? …………………………………………………………… 1) Ve vyučování jsem aktivní. Mé dotazy jsou věcné, když něco nevím, neváhám se zeptat. Na pokyny učitele reaguji, na řešení problémů a zadaných úkolů (i domácích) jsem soustředěný. Rád řeším úkoly navíc. 2) Ve vyučování jsem většinou aktivní. Mé dotazy jsou věcné, ale s dotazem někdy váhám. Na pokyny učitele reaguji někdy až po jejich zopakování. Na řešení problémů a zadaných úkolů (i domácích) jsem někdy nesoustředěný. 3) Aktivní jsem pouze někdy. Dotazy většinou nepokládám, na pokyny reaguji často až po jejich zopakování. Problémy a úkoly řeším většinou nesoustředěně a povrchně, domácí úkoly většinou jen formálně. 4) Jsem pasivní. Dotazy nepokládám a mnohdy ani po zopakování pokynu vhodně nereaguji. Problémy a úkoly řeším jen formálně, domácí práci jen nárazově a výjimečně. Ve druhé části dotazníku prosím odpovězte na několik otázek. Každou odpověď zformulujte tak, aby se vešla na tři řádky. J) Napište, co se Vám letos nejvíce povedlo, či s jakým svým výsledkem jste nejvíce spokojeni. Je-li to možné, napište proč. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. K) Napište, v čem jste se letos nejvíce zlepšili. Je-li to možné, napište proč. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. L) Napište, co se Vám letos nepovedlo, nebo jaký Váš výsledek Vás nejvíce zklamal. Je-li to možné, napište proč. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. M) Napište, co Vás letos ve škole nejvíc bavilo. Je-li to možné, napište proč. ………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………….