REPREZENTACE INFORMACÍ (NEPODCEŇUJTE ZOBRAZOVÁNÍ INFORMACÍ, DISTRIBUOVANÁ KOGNICE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2016 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ SEŘAĎTE JABLKA OD NEJMENŠÍHO K NEJVĚTŠÍMU, Z LEVA DOPRAVA Pravidla: 1. Najednou můžete přemístit pouze jedno jablko. 2. Jablko může být přemístěno pouze na ten talíř, kde bude největším jablkem. 3. Z jednoho talíře může být přemístěno pouze to největší jablko. Tomáš Bouda HCI na KISK Začátek: nejmenší, největší, střední SEŘAĎTE PAPÍROVÁ KOLA OD NEJMENŠÍHO K NEJVĚTŠÍMU, Z LEVA DOPRAVA Pravidla: 1. Najednou můžete přemístit pouze jedno kolo. 2. Kolo může být přemístěno pouze k menšímu kolu. 3. Z jednoho talíře může být přemístěno pouze největší kolo. Tomáš Bouda HCI na KISK Začátek: nejmenší, střední, největší KTERÝ ÚKOL BYL LEHČÍ? -Jablka? Papírová kola? -Díky jasné reprezentaci charakterových vlastností objektů tyto úkoly zvládáme. -Neděláme při řešení chyby. - -Představte si, že dostaneme stejný úkol, ale místo jablek a papírových kol máte seřadit neoznačení flesh disky podle kapacity. Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.satelitni-komplety-cesky.cz/files/_640x480/kingston-data-traveler-100.jpg http://www.satelitni-komplety-cesky.cz/files/_640x480/kingston-data-traveler-100.jpg http://www.satelitni-komplety-cesky.cz/files/_640x480/kingston-data-traveler-100.jpg HRA S ČÍSLY Vybírejte ve dvojicích čísla od 1-9 tak, abyste jako první dosáhli součtu 15. Nic si nezapisujte, používejte pouze paměť. Tomáš Bouda HCI na KISK HRA S KARTAMI Vybírejte ve dvojicích karty od 1-9 tak, abyste jako první dosáhli součtu 15. Tomáš Bouda HCI na KISK PIŠKVORKY Jedná se vlastně o jinou reprezentaci úkolu s čísly. Tomáš Bouda HCI na KISK 492 357 816 PROČ JE JEDNA HRA SNADNÁ A JEDNA OBTÍŽNÁ? Všechny hry reprezentovaly stejný problém: čísla v hlavě, karty, piškvorky a čísla. Různá reprezentace informací má vliv na naši schopnost řešit problém. Pokud zvolíme správnou reprezentaci problému, pak jsme schopni řešit jej efektivněji, rychleji a plynule. Tomáš Bouda HCI na KISK KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ Tím, že problém reprezentujeme, neklademe takové nároky na krátkodobou paměť. Millerovo pravidlo Člověk je s schopen v krátkodobé paměti uchovat 7 (+/-) 2 věci. Myslím, že to číslo je nadsazené ;-) Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Magical_Number_Seven,_Plus_or_Minus_Two http://psychclassics.yorku.ca/Miller/#f1 Tomáš Bouda HCI na KISK Co vše jsme si museli pamatovat při hraní karet nazpaměť? Jaká čísla máme? Jaké zbývají? Jaké má protihráč, které číslo si chce vzít a co chce udělat. PŘÍKLAD: GTD Dostaňte úkoly z hlavy na papír ať máte kapacitu na kreativní řešení problémů. Tomáš Bouda HCI na KISK PRINCIP PŘIROZENOSTI V UŽIVATELSKÉM ROZHRANÍ Čím přirozenější interakci s rozhraním vytvoříme, tím méně nároků klademe na krátkodobou paměť uživatelů. Poznáváme díky zkušenostem. Vlastnosti reprezentace (zobrazení) musí být v souladu s reprezentovanou věcí/objektem. Tomáš Bouda HCI na KISK PROTEUS – PŘIROZENÝ POSTUP Zdroj: http://proteusdigitalhealth.com/technology/ Tomáš Bouda HCI na KISK http://cdn.medgadget.com/wp-content/uploads/2012/07/Proteus-Ingestible-Sensor.jpg Nízka kapacita baterie v náplasti. Spustíme ji tak, že z ní odlepujeme vrchní část a pak se objeví lepení. Stejně tak, jako děláme s normální náplastí. – je to velice přirozené. Tomáš Bouda HCI na KISK http://documentation.devexpress.com/CoreLibraries/HelpResource.ashx?help=CoreLibraries&document=img 4337.jpg Vidím a nemusím držet v paměti, jako u druhého příkladu. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE Kognice – schopnost zpracovávat, uchovávat a využívat informace. Distribuovaná kognice je teorie, která zkoumá distribuci (zprostředkovávání) informací prostřednictvím systému ve formě jejich reprezentací. Distribuovaná kognice v kokpitu letadla. http://hci.ucsd.edu/102a/readings/cockpit-cog.pdf S. Hutchins 1995 Tomáš Bouda HCI na KISK Kognice - veškerá schopnost živočichů, zejména obratlovců, zpracovávat, uchovávat a využívat komplexní informace získané z okolí. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE EXPERIMENTOVÁNÍ Kirsh & Maglio Chování hráčů hry Tetris. Zdroj: http://adrenaline.ucsd.edu/kirsh/articles/cogscijournal/DistinguishingEpi_prag.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK http://2.bp.blogspot.com/-vgfRLMO9S5Y/TcpCY-bbEQI/AAAAAAAAANU/NZSJYB0UBBA/s1600/Beth_tetris.jpg Pozorovali hráče tetrisu, kteří hru hráli. Zjistili, že hráči s částmi pohybují doleva a doprava a různě otáčejí. A to předtím, než danou částici nechají dopadnou na hrací plochu. Mohly bychom se ptát, proč to dělají, vždyť to není efektivní vzhledem k tomu, že kostky padají dolů a manimulace s nimi ubírá drahocený čas. Hráči však testují a vypočítávají možnosti, kam je nejlepší kostku uložit. Mohli bychom předpokládat, že to dělají spíše začínající hráči a experti to mají již naučené a představují si možné pozice v hlavě. Ale je tomu přesně naopak. S kostkami před jejich uložením manipulují především experti. Právě ti takto experimentují a využívají distribuovanou kognici (distribuují poznání) při představování, co se stane, když uloží kostku sem, nebo sem. - Výsledek: manimulace s tetrisovými kostkami v reálném světě (na PC obrazovce) je mnohem efektivnější a jednoduší, nežli si představovat kostky v mysli. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE UČENÍ Jasná, evidentní a jednoznačná representace podporuje učení. Reprezentace pomáhá uchopit abstraktní problémy a pojmy. Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.vasobchod.estranky.cz/img/mid/217/drevene-kulickove-pocitadlo-24-50x8x23-cm.jpg Počítadlo – jasně reprezentuje počet a čísla, která jsou do značné míry abstraktní. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… UKAZUJE (POUZE) DŮLEŽITÉ ROZDÍLY Dobrá reprezentace ukazuje pouze relevantní informace a nic jiného. Reprezentace by měla umožňovat: •Porovnávání •Objevování •Řešit problémy • • •Fosus+Context visualization Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.bbc.co.uk/london/travel/downloads/tube_map.gif -Nejdříve se mapa blížila realitě – měla stejně dlouhé trasy, jako ve skutečnosti, také směr a zatáčky byly realistické. -To se změnilo se složitostí londýnské dopravy. -trasy jsou reprezentovány pomocí třech druhů čar (vertikální horizontální a křižné) -Focus – plus - Context visualizace Context http://www.infovis-wiki.net/index.php/Focus-plus-Context -Umožňuje vidět simultálně detaily (v informační hustotě) a kontext okolí. -Mapa řeší problém – jak se dostat z místa A do místa B DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK Zdroj: iDnes Otázka? Jaké jsou výhody? Jaké nevýhody? - Výhodné pro to, když chci zjistit, jaká bude teplota v jaké oblasti. - Nevýhoda, nemám kontext, nepoznám rozdíly na celém území. řešení - změnění barev, velikostí ploch, velikosti čísel, je však třeba být opatrný a nepřehnat to. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK Zdroj: ČHÚ Mapa obsahuje kontext DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… MĚNÍ POMALÉ UVĚDOMOVÁNÍ V RYCHLOU PERCEPCI Tomáš Bouda HCI na KISK Zdroj: Edward Tufte, The Visual Display of Quantitative Information (1983) 1.nezjistím, co je pevnina a co moře 2.Nezjistím, co je víš a co je níž. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE CHUNKOVÁNÍ, PŘEDEVŠÍM V PŘÍPADĚ EXPERTŮ Tomáš Bouda HCI na KISK Kognitivní psychologie – Chunking Hypothesis Chunky – kousky (chuchvalce) informací s podobnými vlastnostmi Chunkování - proces spojování a vybavování si jednotlivých částí znalostí, které jsou vyvolávány charakteristikami a vlastnostmi již evokovaných znalostí. V krátkodobé paměti mohou chunky hrát stejnou roli jako jednotlivé kousky informací (Vzpomeň na 7+/-2). Zdroj: http://is.muni.cz/th/109218/ff_b/bcprace_vw.pdf http://v-scheiner.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1343/1/Copy-Task-NEW-BJP.pdf DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… PODPORUJE CHUNKOVÁNÍ, PŘEDEVŠÍM V PŘÍPADĚ EXPERTŮ Tomáš Bouda HCI na KISK Př. Šachoví hráči jsou schopni zapamatovat si a vybavit si postavení figurek na šachovnici v případě rozehrané hry. Zdroj: Chase a Simon, Perception in chess", in Cognitive Psychology 4, p.55—81 (1973) http://blog.lib.umn.edu/meyer769/section16&17/2011/10/grouping-and-chunking.html http://blog.lib.umn.edu/meyer769/section16&17/castling_chunked.png DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… JAK VYTVOŘIT ROZHRANÍ, KTERÉ BUDE PODPOROVAT CHUNKOVÁNÍ? Tomáš Bouda HCI na KISK Kopírování a vkládání textu pomocí Ctrl+C/ Ctrl+V. Někdy nevíme, co máme právě nakopírováno ve schránce. Zdroj: Bill Buxton: A Marking Based Interface For Collaborative Writing http://www.billbuxton.com/Mate.html DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK „Jeden obrázek je více jak 10 000 slov“. Souhlasíte? Měli bychom reprezentovat informace vizuálně nebo textově? Záleží ne konkrétním příkladu. Jedno je však jisté, pokud vizualizujeme pomalu a těžko pochopitelní informace v rychle pochopitelné reprezentace, děláme dobře. Big data – grafy apod. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK Obrázky mohou reprezentaci (představu) jednoho jedince změnit v jinou reprezentaci. Jaké máme možnosti v případě, že chceme dosáhnout změn? -Informační ekvivalence -Početní ekvivalence Zdroj: http://liquidbriefing.com/twiki/pub/Dev/RefLarkin1987/picture_worth_10000_words.pdf DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK Informační ekvivalence -Oba obrázky reprezentují objekt, který umožňuje četbu. -Objekt A (B) reprezentuje objekt B (A). DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK Početní ekvivalence (Computational Equivalence) „Dvě rovnoběžky přetíná jedna úsečka“. Výrok je informačně ekvivalentní ale není početně ekvivalentní pro toho, kdo diagram nevidí. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… ZVYŠUJE EFEKTIVITU/VÝKONOST Tomáš Bouda HCI na KISK Závěr pro HCI a GUI? Výhodou GUI je, že uživatel nemusí vynakládat tolik úsilí na odvození nebo vyvození správné reprezentace. DISTRIBUOVÁNÍ KOGNICE… USNADŇUJE KOLABORATIVNÍ AKTIVITY Tomáš Bouda HCI na KISK Př. Distribuování kognice mezi systémem a všemi piloty v kokpitu letadla při vzletu a přistávání. Zdroj: Hutchins: http://hci.ucsd.edu/hutchins/documents/CockpitSpeeds.pdf př. Piloti sdílí údaje o rychlosti letadla. V případě vzletu nebo přistání je nutné vykonávat mnoho úkonů při specifické rychlosti letadla. Tyto činnosti kontroluje nebo vykonává více lidí. Jak to udělat tak, aby se nestalo, že některý pilot udělá chybu a úkon realizuje při jiné rychlosti? KDY REPREZENTOVAT INFORMACE (TEXT) GRAFICKY??? Záleží na situaci. Grafická reprezentace je vhodná tehdy, když chceme složitý text nebo data prezentovat v podobně, která umožní rychlou percepci. Počasí (05-22): Oblačno až zataženo, na většině území občasný déšť, zpočátku nad 700 m srážky sněhové. Na Moravě a ve Slezsku zpočátku srážky ojediněle. Večer od západu ubývání oblačnosti i srážek. Nejvyšší teploty 5 až 9 °C, v 1000 m na horách kolem 4 °C. Čerstvý západní až jihozápadní vítr 4 až 8 m/s, místy s nárazy kolem 15 m/s, na horách 20 až 25 m/s, k večeru zeslábne. Zdroj: ČHÚ Tomáš Bouda HCI na KISK ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK Zdroj: http://www.banda.cz/ Hodilo by se přidat informace o tom, jak má heslo vypadat. Nebo zda je bezpečné – barevný progres bar – zelená až červená Tomáš Bouda HCI na KISK Hodilo by se konkrétně ukázat, jaké informace jsme zapomněli vyplnit. Mohla by zde být zmenšenina dotazníku, na které by bylo evidentní, co jsme zapomněli. ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK Hodilo by se konkrétně ukázat, co by se změnilo, kdybych uchoval stávající formát. ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK Žluté pole říká, klikni na mě. Pro eBay je výhodnější, když platíte převodem, nežli kartou. Je tento design a reprezentace dobrá pro uživatele? ŠPATNÉ REPREZENTACE JSOU DOCELA ČASTÉ Tomáš Bouda HCI na KISK Chybí reprezentace obou dokumentů. EMBODIED INTERACTION Reprezentace a entity jsou nositeli významu. Principy designu pro tangible a social computing 1.Computation is a medium 2.Význam se objevuje na různých stupních 3.Uživatelé nikoli designéři vytváří a komunikují význam 4.Vtělené interakce participují ve světě, který reprezentují 5. Zdroj: DOURISH, Paul. Where the action is: the foundations of embodied interaction. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, x, 233 s. ISBN 9780262541787. 1. Tomáš Bouda HCI na KISK Computation is a medium – nikoli PC, prostřednictvím kterého posíláme e-maily, ale nositel komunikace směrem k uživateli (designér – uživatel); širší kontext komunikace – informace na webu jsou jedny, ale každý uživatel je pochopí jinak, má jiné potřeby a jinak tyt informace využívá; CSCW – Computer supported cooperative work) – rozhraní poskytuje informace o aktivitách jiných uživatelů (awareness)– Google Doc, Groupware, letecký průmysl, vlaky a informační panel. Význam se objevuje na různých stupních – Entity jako takové, sociální význam, význam pro praxi – v jedné chvíli mohou doručovat jiný význam. Uživatelé nikoli designéři vytváří a komunikují význam – design zaměřený na uživatele a participativní design – stále však má za funkce a objekty v GUI odpovědnost designér – odpovědnost s jakou je systém využíván je však již na uživateli (Evernote každý využívá jinak); designér je často překvapený k čemu je nástroj využíván uživatelem a jak je produkt implementován do praxe – manipulace významu je tak na uživatelích. Designér do tohoto procesu má vstup pouze při analýze uživatelských potřeb a uživatelském testování. Designér musí umožnit – awareness (povědomí): viditelnost systému, viditelnost výsledků – sdílená zpětná vazba) Vtělené interakce participují ve světě, který reprezentují – propojení světa a GUI (interakce probíhá ve světě) – příklad zdravotních karet, které reprezentují metodu léčby a zároveň ovlivňují jednání doktoru díky své historii Vtělená interakce transformuje akce na význam - EXTRAS Dan Norman - Thinks that makes us smart Ed Hutchins, Cognition in the wild Herbert Simon - Science of the Artificial Tomáš Bouda HCI na KISK DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2016 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ