Další přístupy k vývoji HCI John M. Carroll Teoretická perspektiva (Yvonne Rogers) Classical theories Modern theories Contemporary theories Applying basic research Cognitive modeling Distributed cognition Situated action Ethnomethodology and ethnography Activity theory Grounded theory Human values Research in the wild Turn to design, culture, embodiment Trendy Lead or follow? Buzzword bingo Technologie ● virtuální realita (Oculus Rift) ● ubiquitous computing (Tesla, smart houses) ● Internet of Things ● wearables (quantified self) ● snímání pohybu ● on-line sociální média (integrace a propojení) ● interaktivní obrazovky ● tangible interaction (kůže jako médium) ● a mnohem více (třeba design pro úžasnou budoucnost nebo témata jedné z největších konferencí oboru) Teorie a výzkum ● in-the-wild výzkum (např. ecological rationality in shops) ● empowerment a DIY ● value sensitive design ● participativní design (metoda GDS) ● user (information) behavior ● kritický design (KF!) http://kingdomcome.cz/video-z-prvniho-testu-motion-capture/ http://www.cyberport.hk/en http://www.wearables.com/microsoft-hololens-google-glass/ CSCW computer supported cooperative work < HCI ● digitální zařízení ● tým ● cíl CSCW stojí na pomezí: ● informatiky ● ekonomie ● managementu ● ergonomie ● teorie komunikace (e-mail > IM > kolaborace skupin skrze sociální sítě > collaborative drawing) ● teorie sociálních sítí Účel a klíčové prvky: Průniky s (K)ISK ● informační systémy ● digitální knihovny ● personal information management ● projektový management ● knowledge management ● … ● informační bezpečnost ● informační etika ● informační chování ● ... ● v praxi: projekty na KISKu Grudin, J., & Poltrock, S. (2014) Grudin, J., & Poltrock, S. (2012) The CSCW is dead, long live the CSCW! nová doba: 1985 ≠ 2016 computer supported cooperative work collaboration, sociality, computation and the web x centralisation, conflicts, competition, entertainment Metodologické a teoretické okénko ● provázanost s vývojem HCI (viz diagram podle Y. Rogers) > od rigidity k „měkčím“ metodám (etnografie, network analysis, action research apod.) ● přítomnost sociálních věd (psychologie pracovních skupin - např. vliv social loafingu na výkon týmu) ● rapidní vývoj technologií > je zde prostor na vývoj nebo implementaci teorií do CSCW? ● engineering discipline? Prakticky? ● použití unifikovaných frází a šablon pro zjednodušení a zrychlení komunikace v rámci firmy ● kooperace autorů při real-time editaci dokumentů ● groupware pro freelancery ● design rozhraní knihovního systému napříč všemi odděleními ● použití technologií pro koordinaci při živelných katastrofách ● kontrola produktivity na pracovišti ● ∞ Kam dále? Nejcitovanější články v CSCW Inspirace, motivace, prezentace ke snídani/obědu/večeři na TEDu. Další trendy? Gartner’s Hype Cycle (obviously). Díky za pozornost! Dotazy? petrkalisek@mail.muni.cz @petrkalisek Literatura BØDKER, Susanne. Third-wave HCI, 10 years later---participation and sharing. Interactions [online]. 2015, 22(5), 24-31 [cit. 2016-02-19]. DOI: 10.1145/2804405. ISSN 10725520. Dostupné z: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2818696. 2804405 GRUDIN, Jonathan a Steven POLTROCK. Human Computer Interaction: Computer Supported Cooperative Work. The Encyclopedia of Human-Computer Interaction[online]. 2. The Interaction Design Foundation, 2014 [cit. 2016-02-19]. ISBN 9788792964007. Dostupné z: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human- computer-interaction-2nd-ed/computer-supported-cooperative-work GRUDIN, Jonathan a Steven E. POTLOCK. Taxonomy and Theory in Computer Supported Cooperative Work. The Oxford handbook of organizational psychology [online]. New York: Oxford University Press, 2012 [cit. 2016-02-19]. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199928286.001.0001. ISBN 97801999282862. Dostupné z: http://research.microsoft. com/en-us/UM/People/jgrudin/publications/surveys/CSCW.pdf LAMAS, David. [M7] Conclusions [online prezentace]. 2015 [cit. 2016-02-19]. ROGERS, Yvonne. HCI theory: classical, modern, and contemporary [online]. 1st edition. S.l.: Morgan & Claypool Publishers, 2012 [cit. 2016-02-19]. ISBN 9781608459018. Literatura SANDERS, Elizabeth B.-N. a Pieter Jan STAPPERS. Probes, toolkits and prototypes: three approaches to making in codesigning. CoDesign [online]. 2014, 10(1), 5-14 [cit. 2016-01-31]. DOI: 10.1080/15710882.2014.888183. ISSN 1571- 0882. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15710882.2014.888183 SCHMIDT, Albrecht. Following or leading?Interactions [online]. 2015, 22(1), 74-77 [cit. 2016-02-19]. DOI: 10.1145 /2692980. ISSN 10725520. Dostupné z: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2717114.2692980 Quick and dirty review 100 článků z konference CHI 2014. Obrázky https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Mother_of_All_Demos_-_Douglas_Engelbart,_1968.jpg http://kingdomcome.cz/wp-content/uploads/2014/12/motion-capture.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_city#/media/File:C1%26C2look.jpg Těšení na příště!