PŘÍMÁ MANIPULACE (NAVAZUJE NA MENTÁLNÍ MODELY) TOMÁŠ BOUDA KISK 2016 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ V praxi: - Dourish – Grafická interakce - Drag and Drop - Myš a klávesnici nahrazuje dotykové rozhraní - Metafora plochy a šustění papíru při vyhazování dokumentu do koše - umožňuje soustředit se na úkol. K ČEMU JE DOBRÉ ZNÁT UŽIVATELSKÝ MENTÁLNÍ MODEL? Tomáš Bouda HCI na KISK JAK JEJ ZJIŠŤUJEME? EXPERIMENT Tomáš Bouda HCI na KISK JAK BYCHOM MOHLI VYLEPŠIT TUTO ODMĚRKU? Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.potrebydodomu.cz/pic_zbozi/0169.jpg JAK BYCHOM MOHLI VYLEPŠIT ODMĚRKU? Firma OXO pozorovala, jak lidé pracují s odměrkou. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/2118/oxo2cupmeasure.jpg Firma OXO, konference Gel in 2008 1. firmě přišel email s inspirací 2. Firma se ptala uživatelů, jak by vylepšili klasickou odměrku – ti zmiňovali kluzké držátko, křehkost apod. 3. Firma pozorovala, jak s odměrkou pracují vlastní uživatelé – Odměrka – Uživatelské rozhraní, Úkol – naplňte vodou určitý objem. 4. Lidé nalili – podívali se, nalili – podívali se… DVA DŮLEŽITÉ KROKY 1. 1. 1.Akce (nalévání vody do odměrky) 2. 2.Evaluace (zjištění, zda objem vody odpovídá mému přání) 3. Tomáš Bouda HCI na KISK Každý design musí tyto dvě akce zvládat. Ulehčit akci tak, jak je to možné a být jasně evidentní, jaký je aktuální stav. CO JSME SE Z ODMĚRKY NAUČILI? 1. I když se zeptáme lidí, co potřebují, tak nám to neřeknou. 2. Odpovědi na naše otázky najdeme tehdy, když se vydáme mezi naše uživatele. 3. Lepší zpětnou vazbu dostaneme, když s sebou přineseme i prototyp. 4. Lidé často vlastní vylepšováky mají, jde o to je dostat na světlo světa. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK BILL VERPLANK Zdroj: http://edbrenegar.typepad.com/leading_questions/2007/09/conversation-as.html Video: http://www.youtube.com/watch?v=C3rxCLhzmXY Tomáš Bouda HCI na KISK Bill_verplank_3_interactive_questio Bill Werplank – D.school na Stanfordu, společně s Billem Moggridgem představili pojem interaction design, pracoval v XEROXu – GUI a myš Základní koncept interakce: 1. Interakce je o tom, jak lidé interagují s okolním světem. 2. Interakční designér si musí pokládat několik otázek: a) How do you do? – Jak lidé konají ve světě? Jak lidí interagují s objekty (páčky, tlačítka) b) How do you feel? – Jak lidé vnímají zpětnou vazbu? Jak lidí vnímají svět kolem sebe? Jak vnímáme – horko, zimu, tmu, světlo, hladké, tvrdé, vroubkované apod. c) How do you know? – Když designujeme interakce člověk – počítač, pak potřebujeme dávat uživateli nápovědy. Je otázka, zda uživatel potřebuje např. mapu nebo turistické značky (potřebuje vědět, co dělat v každý aktuální okamžik – např. bezpečnosti východ apod.) JAKÉ JSOU NAŠE MENTÁLNÍ AKTIVITY PŘI PROVÁDĚNÍ ÚLOH? Tomáš Bouda HCI na KISK C:\Users\pc012\Dropbox\KISK\HCI\IMG_20131022_205524.JPG Př. zamknutí kola/rožnutí světla/napsání diplomky 1.Naše cíle (pracovní úkoly, naše motivace) 2.Záměr – máme úmysl dosáhnout našich cílů 3.Provedení – vytvořit a realizovat sled úkonů, které vedou k požadované akci (pohyb těla, stisknutí vypínače apod., požádání někoho, aby vypínač sám zapnul) 4.Provedení akce (obrázek dole) 5.Vnímání stavu světa – je rožnuto? Je práce napsána? 6.Hodnocení – interpretujeme a hodnotíme výsledek (Je práce napsaná správně? Nepotřebuje koretury?) DESIGNÉR MUSÍ PŘEKLENOUT… 1.Propast provedení •Jak poznám, že systém umí udělat to, co požaduji? 2. 2.Propast zhodnocení •Jak poznám, že systém opravdu udělal to, co jsme zamýšlel? Tomáš Bouda HCI na KISK PROPAST PROVEDENÍ •Umožňuje systém udělat to, co opravdu uživatel potřebuje? •Úmysl ---- proveditelné akce. •Kolik úsilí mě stojí zjistit, co mám vše se systémem udělat? Tomáš Bouda HCI na KISK Ad 2: Rozdíl mezi našim úmyslem a proveditelnými akcemi se nazývá propast provedení. Příklady: startování auta, sdílení souboru přes dropbox, co vše potřebuji udělat k tomu, abych byl na internetu zcela anonymní (VPN, virtuální PC)… PROPAST PROVEDENÍ Př. zapnutí nahrávání na kazeťáku – toto je z pohledu uživatele jeden úkon, avšak je třeba několik kroků k tomu, aby byl nahrávacím zařízením vykonán – je třeba nastavit dobu nahrávání, zvolit médium, naladit stanici, stisknout OK. Tomáš Bouda HCI na KISK http://www.honzaplsek.cz/music/instrum/kaz2.jpg PROPAST PROVEDENÍ Př. zapnutí titulků k filmu prostřednictvím BSPlayeru. V reálném světě je třeba najít titulky, stáhnout je, spustit, načasovat (když je třeba). Tomáš Bouda HCI na KISK http://1.bp.blogspot.com/-I0F8sqFEkZg/TqRuSR7xYbI/AAAAAAAAOzM/OCRRcdpTkTg/s1600/bs+player.jpg PROPAST ZHODNOCENÍ … je rozdíl mezi reálným stavem systému a naším očekáváním. Měřítkem může být míra úsilí, které musíme vynaložit na to, abychom zjistili, v jakém stavu se systém nachází. Je na první pohled jasné, jestli je PC zapnutý? Tomáš Bouda HCI na KISK Jak zjistím, že jsem na internetu opravdu anonymní? Jak si mohu být jistý, že se mi opravdu nahrála diplomka do ISu? Úsilí , které strávím zjišťováním stavu systému, je rovno propasti zhodnocení. PROPAST ZHODNOCENÍ V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK http://tri-anglerecords.com/wp-content/uploads/2012/04/ERROR.jpg PROPAST ZHODNOCENÍ V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK http://tri-anglerecords.com/wp-content/uploads/2012/04/ERROR.jpg JAK SNADNO MOHU: 1.Zjistit funkci zařízení? 2.Určit, jaké akce přístroj umožňuje? 3.Poznat, zda je systém v požadovaném stavu? 4.Určit mapování od úmyslu po reálný pohyb? 5.Provézt akci? Tomáš Bouda HCI na KISK Mapování – vztah mezi ovladači, jejich pohybem (tahem zapni/stiskem vypni – míchačka a volant (otáčení) a reálnou akcí, které má dopad na reálný svět. Interpretace – co to právě pro nás znamená? JAK PŘEMOSTI PROPASTI? 1.Viditelnost –afordance •zjevné vlastnosti rozhraní, které naznačují, jaké má rozhraní funkce •Don Norman: Afordance: http://www.youtube.com/watch?v=NK1Zb_5VxuM 2.Zpětná vazba 3.Konzistence •standardy 4.Bezchybné ovládání •tlačítko zpět 5.Systematické objevování •musí být zajištěno systematické objevování možností a funkcí 6.Spolehlivost •systém musí fungovat, nic by se nemělo dít nahodile • Tomáš Bouda HCI na KISu Don Norman: Affordances: http://www.youtube.com/watch?v=NK1Zb_5VxuM Don Norman – Affordances: http://www.jnd.org/dn.mss/affordances_and.html Tady jdu na přednášku k HA (2016) SKVĚLÝ PŘÍKLAD ŠPATNÉHO DESIGNU Bill Moggridge (IDEO): http://www.youtube.com/watch?v=kVkQYvN4_HA (12:25) Kniha: Designing interactions http://www.designinginteractions.com/chapters Tomáš Bouda HCI na KISK Bill Moggridge – IDEO, propagoval design zaměřený na uživatele, interaction design PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VS. GUI Který přístup je lepší? Co dělá tyto dva přístupy odlišné? •Okamžitá zpětná vazba •Nepřetržitá reprezentace objektů •Použité metafory z reálného prostředí • • Zdroj: SHNEIDERMAN. Direct Manipulation: A Step Beyond Programming Languages. Computer. 1983, roč. 16, č. 8, s. 57-69. ISSN 0018-9162. DOI: 10.1109/MC.1983.1654471. Dostupné z: http://ieeexplore.ieee.org/lpdocs/epic03/wrapper.htm?arnumber=1654471 Tomáš Bouda HCI na KISK Propast provedení – GUI mně napovídá, co vše mohu udělat Propast zhodnocení - Okamžitá zpětná vazba (soubor v koši, drag and drop) PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VS. GUI Princip Příkazový řádek GUI Viditelnost Zpětná vazba Konzistence Bezchybné ovládání Systematické objevování Tomáš Bouda HCI na KISK PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VŠAK MÁ SVŮJ ÚČEL… Tehdy, když jsou jeho slabé stránky využívány jako silné. Programátoři se bez příkazového řádku neobejdou – jejich práci to dělá mnohem jednodušší. Např. když potřebujeme všechny složky v PC, které obsahují slovo „kisk“ přesunout do jednoho adresáře. Tomáš Bouda HCI na KISK Datový analytik, který potřebuje Rko a Python Vs. Student mgr. na KISKu, který potřebuje tak nanejvýš Excel SYSTEMATICKÉ OBJEVOVÁNÍ – ANO, ALE… Zdroj: Takeo Igarashi Tomáš Bouda HCI na KISK PŘÍMÁ MANIPULACE - GESTA Je tento typ manipulace více přímý, nežli myš a klávesnice? Jaká je propast provedení? Jaká je propast zhodnocení? Learnability? Jak je těžké naučit se ovládat skryté funkce systému? Zdroj: http://interactions.acm.org/archive/view/september-october-2010/gestural-interfaces1 Tomáš Bouda HCI na KISK http://tabletnet.cz/images/stories/apple/new-ipad1.jpg Problém se systematickou objevitelností. Provedení: Android a iPad – multitasking tlačítko Zhodnocení: - status bar, centrum notifikace – ok LITERATURA HUTCHINS, Edwin, James HOLLAN a Donald NORMAN. Direct Manipulation Interfaces. Human-Computer Interaction. 1985-12-1, roč. 1, č. 4, s. 311-338. ISSN 0737-0024. DOI: 10.1207/s15327051hci0104_2. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327051hci0104_2 NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. Tomáš Bouda HCI na KISK ZADÁNÍ ÚKOLU https://drive.google.com/a/kisk.cz/file/d/0B9SlvQlurzUwTHR4NG5udVF3djQ/view?usp=sharing Tomáš Bouda HCI na KISK DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2016 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ