#kiskhci: 01 individuální úkol  Chcete se na něco zeptat? Rád od vás uslyším. Ozvěte se mi na ​petrkalisek@mail.muni.cz  nebo na ​FB​.    Úkol pro následující 2 týdny (22. 2. ­ 7. 3.) se skládá ze 2 částí (povinné hledání problému a  čtení dobrovolné rozšiřující literatury).    Cíle:  ­ zvolit oblast zájmu a najít designérskou výzvu  ­ najít důkazy existence problému  ­ specifikovat kontext problému  ­ vše shrnout do prezentace na přespříští lekci  1 Hledání problému  Dnes se zaměříme na výběr vhodné oblasti, jíž se budete zabývat. Přečtěte si zadání a  zkuste se zamyslet nad tím, které téma je vám nejbližší. Pokud se vám nic nezamlouvá,  můžete zkusit vymyslet vlastní oblast. Nabízíme pro vaši inspiraci následující 3 směry:     1.1 Oblast životního cyklu informací  Jak známo, informační věda se zabývá komunikací informací ve společnosti. Informace  vytváříme, třídíme, organizujeme a vyhledáváme, ​sdílíme mezi sebou​, ukládáme si je a když  na to přijde, ​mažeme je​. Informace ve formě dat kolují v technických zařízeních,  zobrazujeme je na obrazovkách počítačů, tabletů nebo mobilů. Promítáme je na stěnu,  plátno, čteme a ​augmentujeme je na stránkách knih​ a časopisů. Společně jsme schopni  editovat dokument ve sdílených prostředích kancelářských aplikací. Dokumenty si posíláme  e­mailem, tiskneme, množíme na kopírce, převádíme skenerem do digitální podoby,  archivujeme nebo ničíme tak, aby je nikdo další nemohl přečíst. ​Staré knihy přetváříme v  umělecká díla​, snažíme se o ​převod informací mezi virtuálním a fyzickým světem​. Zkrátka,  snažíme se celý informační cyklus co nejvíce zjednodušit, zefektivnit a ​zpříjemnit​. Zamyslete  se nad tím, jaká životní fáze informace je pro vás výzvou, kde vidíte mezery a příležitosti?  Změňte chování lidí, změňte jejich práci s informacemi.    Inspiraci najdete také v kapitole z Bawdena a Robinson (dostupná ve Studijních materiálech  předmětu v ISu):     Information technologies: creation, dissemination and retrieval (Chapter 7). BAWDEN, D. a  L. ROBINSON. ​Introduction to information science​. Chicago: Neal­Schuman, 2013, 131 ­  164. ISBN 978­1­55570­861­0.    1.2 Informační ekologie a kolaborativní aktivity studentských, lektorských a  vědeckých týmů  Zamýšlejte se nad aktivitami, procesy a úkoly, se kterými se potýkají:     a) Studentské týmy ­ jaké nástroje a techniky by mohly podporovat spolupráci  studentských týmů (APLS) nebo výzkumných týmů (Výzkumný seminář)  b) Akademické kolektivy ­ jaké nástroje by mohly využívat kolektivy lektorů pro interní  komunikaci, management tříd, sdílení studijních materiálů apod.   c) Vědecké týmy ­ jaké nástroje by ulehčily práci vědcům při realizaci společného  výzkumu, zefektivnili sběr a analýzu dat z experimentu, přípravu odborného článku  nebo proces publikování.    1.3 Redesign  Není nutné, abyste za každou cenu vytvářeli novou službu. Kolem nás je spousta  existujících nedokonale navržených rozhraní. Je self­check v knihovně navržen tak, že jej  pochopí i člověk, který dříve neměl tu čest? Kolik papírů s návody visí nad každou tiskárnou,  abychom si dokázali vytisknout černobílou A4? Ano, ​návody dokáží být opravdu bizarní​.       Vybral/a jsem oblast, případně i problém. Co dále?​ Teď je nutné najít nějaký podklad pro  vaše tvrzení. (V případě, že vás ještě nenapadá, jak danou oblast změnit nebo jaký problém  řešit, postupujte totožně.) Jak na to? Pozorujte lidi a věci kolem sebe, čtěte, proveďte  rozhovor nebo dva, reflektujte vlastní činnost a životní situace, zkuste si brainstorming atp.  Čím více důkazů získáte, tím lépe. Nezapomeňte si vše poznamenat. Můžete i fotit a kreslit.  Na základě důkazů specifikujte problém – koho se týká, proč je to podstatné a hlavně, jak  situaci chcete řešit.    Výstup:​ Krátká prezentace před kolegy bez projektoru na cca 2 minuty o problému na  přespříští lekci. Nezapomeňte na vymezení problému, proč je pro vás důležitý?, popis cílové  skupiny, zjištěné důkazy o problému a konečně návrh jeho řešení.    Deadline a typ odevzdání:​ Nejpozději večer 6. 3. pošlete shrnutí (odstavec) na e­mail –  petrkalisek@mail.muni.cz​. Následně si o nápadech povíme na lekci 8. 3.    Tip 1: ​Nikdo nechce ztrácet čas objevováním kola. Ujistěte se, že vaše navrhované řešení  již někdo jiný nenabízí v rámci Google Play a App Store nebo se o něm nepíše na webech  jako Wired, Techcrunch apod. Pokud nějaké řešení existuje, jak se budete odlišovat?     Tip 2 + 3: ​Nenechte se zahltit. Diskutujte o návrzích s kolegy.    Hodnocení:​ Splněno/nesplněno    Proč?​ Pomocí předvýzkumu se naučíte identifikovat a blíže popsat problém. Střetnete se  také s budoucími reálnými uživateli. Tyto informace vám pomůžou při prezentaci a kolegům  usnadní rozhodování, které téma zvolit.        2 Četba k tématu  Přednáška a slidy vám neřeknou vše. Rozšiřte si obzory pomocí následujících materiálů.  Nejsou povinné, ale pro získání hlubšího vhledu jim doporučujeme věnovat čas:    Úvod do HCI ve známé online encyklopedii o interakčním designu. Doporučuji podívat se i  na další kapitoly. Autorkami a autory příspěvků jsou většinou největší osobnosti oboru.    1) CARROLL, John M. Human Computer Interaction ­ brief intro. ​The Encyclopedia of  Human­Computer Interaction​ [online]. 2. The Interaction Design Foundation, 2014  [cit. 2016­02­19]. ISBN 9788792964007. Dostupné z:  https://www.interaction­design.org/literature/book/the­encyclopedia­of­human­comput er­interaction­2nd­ed/human­computer­interaction­brief­intro    Kam HCI směřuje? Přečtěte si revidovaný keynote od Susanne Bodker z minulého roku.  Píše o 3 vlnách HCI, což je další možnost, jak nahlížet na vývoj oboru.      2) BØDKER, Susanne. Third­wave HCI, 10 years later­­­participation and sharing.  Interactions​ [online]. 2015, ​22​(5), 24­31 [cit. 2016­02­19]. DOI: 10.1145/2804405.  ISSN 10725520. Dostupné z: ​http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2818696.2804405