Učební úlohy ve výuce Design vzdělávacího procesu 10. květen 2016 Typologie učebních úloh •Analytické: vyžaduje analýzu jevu, objektu, systému •Doplňující: doplňování chybějících údajů •Domácí: samostatná práce mimo výuku •Kontrolní: diagnostická funkce •Problémová: cílem je vyřešení problému –Určena k fixaci a procvičení učiva po ukončení výkladové části / v průběhu delšího výkladu po sekcích (průběžná) •Reproduktivní: reprodukce poznatku •Slovní: verbálně formulovaná •Srovnávací: vyžaduje komparaci •Zjišťovací: zjišťování faktů, předmětů, jevů a podrobnostech o nich ... aj. • Kritéria učebních úloh •Optimální učební úloha: •Je jasně formulovaná •Má napomáhat k dosažení edukačního cíle •Má stimulační náboj – vybízí žáka k očekávaným způsobům chování a myšlení •Má emocionálně motivační náboj – provokuje zájem, probouzí zvídavost, důvtip, líbí se •Vzbuzuje touhu po dobrém výkonu - přiměřená • • Taxonomie učebních úloh •Používá se taxonomie podle D. Tollingerové (1986) –provazba s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů –míra náročnosti myšlenkové operace, kterou má žák uplatnit pro řešení úlohy I. Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků •A) Úlohy na znovupoznání •Kdo / Kolik /Jak …. •B) Úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísla, pojmů •Vyjmenujte …… •C) Úlohy na reprodukci zákonů, definic, pravidel, norem •Popište…: •Definujte pojem …: •D) Úlohy na reprodukci větších textových celků •Popište koloběh …. II. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace a poznatky •A) Zjišťování faktů, vyhledávání v tabulkách, v knihách, na internetu, čtení grafů a schémat, jednoduché výpočty •Vyhledejte tři…. / Zjistěte informace o…. •B) Vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis, …) •Popište, z jakých částí se skládá…/ Co by měl obsahovat… •C) Vyjmenování a popis procesů a způsobů činností •Popište, jak…. / Řekněte, jak byste postupovali, kdybyste měli vytvořit… •D) Rozbor a skladba (analýza, syntéza) •Uveďte, ze kterých částí se skládá…. Analyzujte je a uveďte, jak spolu tyto částí souvisejí… II. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace a poznatky •E) Porovnávání a rozlišování • Porovnej vlastnosti…./ Ve kterých případech může být sociální síť pro člověka užitečná a ve kterých ne? •F) Třídění (kategorizace) •Rozdělte do skupin…. •G) Abstrakce, konkretizace, zobecňování •Co mají společného….? / Jaké jsou společné znaky… •H) Úlohy kvantitativní (neznámé veličiny) •Vypočítej… III. Úlohy vyžadující složitější myšlenkové operace s poznatky A)Výklad (interpretace), vysvětlení smyslu nebo významu, zdůvodnění apod. •Zdůvodněte využití… / Proč se nesmí – musí…? •B) Vyvozování •Vyvozování společných rysů z charakteristik jednotlivých prvků •C) Odvozování (dedukce) •Z toho, jak znáte charakteristiku konstruktivistické výuky, připravte charakteristiku konstruktivistické výuky pro studenty VŠ… •D) Hodnocení •Jaké jsou klady a zápory dotykových ICT? / Zhodnoťte aplikace OS iOS pro výuku … IV. Úlohy vyžadující sdělení poznatků A)Výtah, přehled, obsah •Zpracujte stručně a přehledně článek o….., využijte k tomu zdrojů tištěných i EIZ. •B) Zpráva, pojednání, referát •Na internetu nejděte články o …… Čím se liší tyto texty a co mají společného? Problematiku zpracujte do referátu/prezentace. •C) Samostatné práce písemné, grafické •Celý týden sledujte….a zaznamenávejte do tabulky a následně zaneste do grafu. • • V. Úlohy vyžadující tvořivé myšlení A)Řešení praktických situací •Zahrajte ve dvojicích následující situaci: …. •B) Řešení problémových situací •Vysvětlete, jak uspořádáte sportovní utkání postupným vylučováním dvojic… •c) Kladení otázek a formulace úloh •K vybranému učivu….utvořte učební úlohy pro spolužáky, které jim zadáte na konci hodiny pro domácí práci. •D) Objevování na základě vlastního pozorování •Během své pedagogické praxe zkuste experiment: Jednu konkrétní činnost žáků ohodnoťte slovním hodnocením a poté klasifikujte známkou. •E) Objevování na základě vlastních úvah Pravidla zapojení učební úlohy do výuky •Zařazujeme ji do celého průběhu hodiny •Nemá autonomní roli – je jedním z didaktických prostředků výrazně ovlivňujících vyučovací proces •Zařazujeme ji promyšleně se vzrůstající náročností – vhodné soubory úloh •Podmínkou dobré a účelné úlohy je stanovený výukový cíl •Plní funkci zpětné vazby na konci hodiny pro učitele i žáky •Respektuje možnosti žáka Projektování souboru učebních úloh •Využití transformace cílů a taxonomie učebních úloh (viz prezentace Učební úlohy) • •Soubor učebních úloh vytváříme v 8 krocích: •1. Exaktně vymezíme učební cíle na základě učenic a jiných učebních materiálů •2. Od počtu cílů odvodíme počet učebních úloh •3. Zvážíme, které úlohy kategorie I zadáme vzhledem k požadavku na prokázání znalosti nezbytného pamětního učiva (definice apod.) •4. V korelaci k učebním cílům (a kroku 3) vyprojektujeme poziční tabulku •5. Úlohy (II – V) projektujeme ve vazbě na poziční tabulku. Využíváme písemnou předlohu taxonomie D. Tollingerové, včetně souboru akčních slov. Dbáme obecných zásad pro konstrukci souborů učebních úloh. •6. Vypočteme index variability a stanovíme didaktickou hodnotu souboru. Nejsme-li s nimi spokojeni, postup opakujeme a optimalizujeme potřebné vlastnosti souboru úloh. •7. Zvážíme, které učební úlohy zadáme žákům mino výše uvedený soubor úloh – experimenty, manipulace s objekty aj. •8. Vlastnosti souboru opakovaně vyhodnotíme s odstupem času a optimalizujeme je zvláště na základě výsledků činností žáků. Stále máme na paměti, že projekt souboru učebních úloh je jen pravděpodobnostně podmíněný konstrukt, který musí ověřit praxe. • Zdroje - výběr •NIKL, J. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: vysoká škola pedagogická, 1996. •PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. •ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-4590-9 •