AEA_55 Znalectví hmotné kultury doby kamenné JS2017 26. dubna 2017 Hmotná kultura starého neolitu – kultura s lineární keramikou Mgr. Alžběta Čerevková 330952@mail.muni.cz KULTURA S LINEÁRNÍ KERAMIKOU - Dvě základní vývojové větve podle geografického rozšíření - Východní větev (alföldská) = východní Slovensko, Potisí, Velká uherská nížina - Západní větev = JZ Slovensko, Morava, Dolní Rakousko, Čechy - Hlavním pramenem poznání a zdrojem artefaktů jsou sídliště, případně pohřebiště/pohřby na sídlištích CO MŮŽEME V HMOTNÉ NÁPLNI KULTURY S LNK NAJÍT: - keramika - kamenná industrie (štípaná, broušená, makrolitická/ostatní kamenná industrie) - kostěná a parohová industrie - předměty ze zvláštních druhů materiálu: mušlovina (spondyly), mramor atd… - zvířecí kosti - barvivo - mazanice - uhlíky… MORAVSKÁ LNK - PERIODIZACE Relativní chronologie (R. Tichý, Z. Čižmář) Starší stupeň: - fáze Ia - fáze Ib Mladší stupeň: - fáze IIa - fáze IIb - fáze IIc - šárecký stupeň ČESKÁ LNK – PERIODIZACE Relativní chronologie (B. Soudský, E. Neustupný, I. Pavlů, M. Zápotocká) Fáze I Množství tvarů keramických nádob (bombovité nádoby, mísy, misky, dvojkónické nádoby, putny s horizontálními uchy). Výzdoba z hlubokých a širokých žlábků. Keramika je hrubá a silnostěnná. Fáze II Linie se ztenčuje a žlábky jsou mělké. Uplatňuje se páska vyplňovaná vpichy, dále i notové důlky. Fáze III Především hluboké mísy a bombovité nádoby zdobené rytou linií a vpichem, páskou vyplněnou vpichy a notovými značkami. Fáze IV Uplatňuje se páska plněná zářezy a linie složené z vpichů. Dále bombovité nádoby, ale vedle nich už i hruškovité nádoby. Fáze V. Šárecký typ KERAMIKA – v podstatě první cílená užitková keramická produkce -> standardizace nádob - Co u keramiky sledujeme: - Základní rozdělení na jemnou a hrubou keramiku - velikost fragmentů (fragmentarizace), průměr okrajů, den; sklon hrdla, plecí - technologii výroby (keramická hmota, příměsi, úprava povrchu) - Původní tvar nádob - Výzdoba: - vhloubená lineární (LO): ryté linie a žlábky (hranice obvykle 2 mm), důlky, „noty“ - Vhloubená technická (TO): prstové důlky, nehtové vrypy, „motiv deště“ - plastická (PO): plastické nalepené lišty (členěné), různé typy výčnělků, ouška - Jejich kombinace - Jakékoliv další znaky – můžou se vyskytnout atypické prvky, zejména ve výzdobě - Na co se používala keramika: - Nádoby: užitkové nádoby, kultovní nádoby - Plastiky: volná, aplikovaná – velmi variabilní - R. Tichý, J. Jaroš, Z. Čižmář FÁZE Ia KERAMIKA: Keramická hmota: hrubá a bahnitá, silná organická příměs, plavený materiál ojediněle, hlazení, leštění výjimečně Tvary: dvojkónická nádoba, nádoby na nožkách (mísa n. dvojkónická nádoba), hlubší kónické mísy a misky, láhve, putny, méně kulovité nádoby Výzdoba: výzdoba v menší míře než v pozdějších fázích, převažuje plastická nad vhloubenou lineární LO: na JK i HK, krátké široké vertikální i horizontální linie, meandry, velký samostatný důlek (počátek notové výzdoby), chybí okrajový výzdobný pás TO: motiv deště, prstové důlky při okraji nádoby, prstové žlábky na povrchu nádoby (drsnění) PO: horizontální i vertikální členěné výčnělky, horizontální ucha (několikanásobná), plastické lišty Lokality: Kladníky (okr. Přerov) Žopy Brno-Ivanovice Kuřim – „Pod Toskou“, „Za zahradou u rybníka“ Slavíkovice FÁZE Ib KERAMIKA: Keramická hmota: více se uplatňuje jemný plavený materiál, hlavně u mís a misek Tvary: mísy, misky, láhve a putny (oproti předchozí fázi vyšší a štíhlejší, kulovité (globulární), talíře, tvary na nožkách jen ojediněle Výzdoba: LO: získává na významu, meandr (jedno-, dvoj- i trojlinkový), rektilineární motiv (ostře lomený meandr), objevují se noty mimo linie, na koncích a na lomu linií, noty jsou větší (až 5 mm) a kruhové, mezimotiv krátkých horizontálních linií (vliv jihovýchodních skupin z KK), okrajový pás výzdoby vůbec nebo jen velmi ojediněle, poprvé páska vyplněná vpichy TO: samostatné důlky – splývají s notami, nehtové vrypy ve dvojicích – tvoří okrajový pás, především na HK PO: navazuje na předchozí fázi, především na HK, zátkovité výčnělky, mohou být ze stran zmáčknuté Lokality: Žádovice Slavíkovice Zlín-Malenovice Polešovice Bořitov – „Písky“ Přáslavice-Kocourovec Vedrovice FÁZE IIa (KLASICKÁ FÁZE) KERAMIKA: Keramická hmota: jemný plavený materiál, často velmi tvrdý (JK), hrubý zrnitý materiál (HK), bahnité těsto postupně mizí Tvary: naprostá převaha globulárních nádob (JK i HK), hrncovité tvary, misek ubývá Výzdoba: počátek striktního rozdělení podle druhu keramiky (JK => LO, případně PO, HK => TO, PO) LO: rektilineární a kurvilineární motivy, začíná okrajový výzdobný pás (jedna až tři linie), notová výzdoba (noty kruhové), páska vyplněná vpichy (klikatkovitě po těle nádoby) – může se objevit i na HK TO: nehtové vrypy klikatkovitě po těle nádoby (mezi výčnělky), vrypy čočkovité až kruhové PO: různé typy výčnělků Lokality: Bohušice Vedrovice Těšetice-Kyjovice Bohuslavice Bojanovice FÁZE IIb KERAMIKA: Keramická hmota: stejná jako u předchozí fáze (jemná plavená JK, hrubá zrnitá s příměsemi HK) Tvary: shodné s předchozí fází Výzdoba: oproti předchozí fázi začíná degenerovat LO: lomený meandr, rozvolnění motivů, linie nedotažené nebo naopak přetáhnuté, noty se dostávají mimo linie a různí se také jejich tvar (šipky, trojúhelníky, čočky…), vpichy podél linie, nástup želiezovských vlivů (sružování linií a not pod sebe) TO: zásadně se od předchozí fáze neliší PO: zásadně se od předchozí fáze neliší Lokality: Bořitov Mohelnice Drysice Přáslavice-Kocourovec Těšetice-Kyjovice Uničov FÁZE IIc KERAMIKA: Keramická hmota: stejná jako v předchozích dvou fázích Tvary: stejné jako v předchozích fázích, u globulárních nádob se začíná objevovat odsazení hrdla (počátek hruškovitých tvarů) Výzdoba: želiezovské vlivy z JZ Slovenska LO: okrajový pás výzdoby provedený dvojhrotým nástrojem, protáhlé čočkovité noty až záseky přes více linií, více geometrizace TO: linie nehtových vrypů mohou být vertikální nebo naopak horizontální PO: jako v předchozích fázích Lokality: Velehrad Žopy Količín Stichovice Fáze III – šárecký typ KAMENNÁ ŠTÍPANÁ INDUSTRIE Ve starším stupni LnK se ještě objevují mezolitické (geometrické) tvary - čepele, škrabadla, jádra, úštěpy… - Suroviny: - Tři hlavní distribuční centra - Rohovce typu Krumlovský les (J a JZ Morava) - Rohovec typu Olomučany (střední Morava, Brněnsko) - Silicity krakovsko čenstochovské jury Dále silicity glacigenních sedimentů, křemičité zvětraliny (různé typy), křídové spongiové rohovce, radiolarity (zejména typ Szentgál) A. Přichystal, M. Oliva, I. Mateiciucová, M. Kuča, Z. Nerudová… KAMENNÁ BROUŠENÁ INDUSTRIE - Nalézáme na sídlištích i v hrobech, především ve fragmentárním stavu (zde pravděpodobně skutečně používané předměty) - Opracování dřeva - Reutilizace - Kromě samotných nástrojů lze nalézt také stopy po výrobě: surovina, polotovar, vývrtek, odštěpky, reutilizované nástroje Pracovní nástroje - kopytovité klíny - kopytovité sekerky - sekeromlaty spíš až v kultuře s VK a MMK Nepracovní, symbolické předměty Různé tvary mlatů (provrtané) - diskovitý – zbraň, symbolický artefakt?, dobrý chronologický ukazatel - dvouramenný, vzácné, hlavně v mladším období LnK, užití stejné jako u diskovitého mlatu Metabazit typu Pojizeří, zelená břidlice typu Želešice M. Vokáč, A. Přichystal, M. Salaš S. Vencl, P. Šída MAKROLITICKÁ KAMENNÁ INDUSTRIE (TAKÉ OSTATNÍ KAMENNÁ INDUSTRIE) Na sídlištích i v hrobech Dvoudílné ruční mlýnky: (dříve zrnotěrky), běhoun (horní kámen) a ležák (dolní kámen; rozlišení dle pracovních stop) Brousky: na výrobu broušených nástrojů, ale i KPI, obrušování dřeva apod., často fragmentární ojediněle i v hrobech, někdy mívají znatelný žlábek (hlavně eneolit – broušení ratiště šípů), důraz na výběr vhodné suroviny (křemité pískovce s ostrými zrnky) Podložky: nepravidelné pracovní stopy (liší se od ručních mlýnů), často stopy barviva – sloužily k jejich roztírání (?), ale i k výrobě kamenných nástrojů atd., v hrobech spíše ojediněle Drtiče/otloukače/roztěrače: masivní, většinou kulovité nástroje k výrobě kamenné industrie, ale i k drcení organických materiálů – pevné tvrdé horniny lokálního charakteru (nejčastěji křemenné valouny), chronologicky necitlivé Další nástroje: retušéry, hladítka, závaží atd. Suroviny většinou lokální provenience - sedimentární horniny – pískovce, slepence, jílovce.. Neopracované kameny – dláždění pecí, v kůlových jámách atd., na sídlišti běžné, ale přesný účel často nelze určit, suroviny lokálního charakteru M. Vokáč, P. Šída, S. Vencl V. Šrein, B. Šreinová (těžební areály, petrografie surovin) SPONDYLY - Schránky mořských mlžů rodu Spondylus gaedoropus L. - Zdrojová oblast při pobřeží Černého a Tyrhénského moře - Rozšíření přes Karpatskou kotlinu, Moravu až do západního Německa a Francie - Pouze v LnK, velmi ojediněle MMK, čím blíže ke zdrojové oblasti, tím delší výskyt - Nejvíce nálezů z hrobů – součást prestižní výbavy (zejména v mužských hrobech) => prestižní surovina, ukazatel společenského postavení - Používány pro výrobu šperků a ozdob: korálky (náhrdelníky, pokrývky hlavy), náramky, závěsky, zápony, medailony - Někdy napodobovány mramorem, schránkami „domácích“ měkkýšů, kostmi apod. - Významný doklad dálkových kontaktů (celoevropské měřítko) - Vedrovice (velmi bohaté), Moravský Krumlov, Blučina… - V. Podborský, S. Vencl Ostatní ozdoby – kostěné („grandle“ = provrtané jelení špičáky, součást náhrdelníků) – kamenné (korálky z mramoru a dalších Ca hornin) – hliněné (korály atd.) MAZANICE - Vypálená hlína sloužící ke stavebním účelům – omazání stěn domů a dalších konstrukcí, stavba pecí - Z celkového množství použitého materiálu se dochová jen pouhý zlomek - Sleduje se: velikost, kompaktnost, výpal, příměsi, otisky konstrukčních prvků - Z. Hájek, J. Ďuriš, P. Vařeka KOSTĚNÁ A PAROHOVÁ INDUSTRIE - šídla, hladítka, špachtle (V. Ondruš) - použití na výzdobu keramiky BARVIVO - suroviny: krevel, hematit (červené), žluté - Jako milodar v hrobech - v poslední době nová zjištění: zdobení keramiky (plošný nátěr?) Další nálezy: Smolná hmota – výzdoba keramiky, reparace nádob (izolační vlastnosti, zpevnění…), upevňování nástrojů ŠI apod. (L. Prokeš) Zvířecí kosti – převažuje domestikovaná fauna nad divokou (M. Nývltová Fišáková, G. Dreslerová…) Uhlíky, zbytky rostlin, malakofauna… KULTURA S LNK NA SLOVENSKU JZ Slovensko - Hmotná náplň podobná moravskému materiálu - Stará lineární keramika – 3 fáze : - Pre-Bíňa (dříve dvě samostatné fáze Nitra a Hurbanovo): bikónické nádoby, hladký leštěný povrch, pravidelné mělké žlábky - Bíňa - Milanovce = přechod k mladší lineární keramice - Mladší lineární keramika - Tenké lineární a obloukovité rýhy, postupně přibývá počet linií a objevují se noty – noty umístěny nad sebou a splývají skoro do vrypu – přechod k želiezovské keramice - Želiezovská skupina (jemnější dělení na I. a II. stupeň – ten se dále dělí na IIa a IIb) - I stupeň – příčné zářezy spojující linie, jinak podobná II. stupni moravské LnK - IIa fáze – dvojité a trojité linie, malovaná výzdoba, zářezy na okraji nádob, vlnovka - IIb fáze – svazky vícenásobných rytých pásů přerušených přeseky - JZ Slovensko, okolí Dunaje (přilehlá část Rakouska) - vlivy na východní Moravu - Zdvojené ryté linie - Lokalita Hurbanovo-Bohatá – zastoupeny všechny tři základní fáze Lnk - J. Pavúk VÝCHODNÍ SLOVENSKO - Vlivy z jihovýchodní Evropy (komplex Starčevo – Körös – Cris) - Nejstarší LnK (protolineární) - Velké hrubé nádoby - Výzdoba: ornamenty z drobných jamek, členěné plastické lišty, ryté linie (rektilineární i kurvilineární), výčnělky s důlky (rozetovité) - Další vývoj - západopotiský a východopotiský okruh, s vývojem LnK postupně osídlována další území - Chronologické dělení do skupin – názvy podle eponymních lokalit - Skupiny se vzájemně ovlivňují - ZPO: sk. Barca -> sk. Tiszadob + Gemerská LnK - VPO: sk. Kopčany - Hlavní znaky slovenské LnK - Rytý lineární ornament – tenké vlasové linie, meandrové vzory, lomený meandr, vlnovky, geometrické motivy - Černá malba – často v kombinaci s rytou lineární výzdobou - Tvary nádob: mísy na nožkách, mísy se čtyřhranným ústím, vázovité, lahvovité a amforovité tvary, ve starších fázích také zásobníkové a soudkovité tvary DĚKUJI ZA POZORNOST