horizon.png Vladimír P. Polách, ph.d. vladimir.polach@upol.cz FF MU, 20. 4. 2017 CYBERPUNK, GENDER A STEREOTYPIZACE ŽENSKÝCH HRDINEK #cyberpunk: definice •literární hnutí n. literární žánr? –J. Clute: škola a hnutí •datace? –1984: W. Gibson: Neuromancer; 1986: Mirrorshades (ed. B. Sterling) •kyberpunk a kyberkultura –sociokulturní formace, soubor kyberkulturních narací/textů včetně kyberpunkových (fikčních) #cyberpunk: tematizace •kyber a punk složka každodennosti –omniprezentní a omnipotentní ICT –re-mix („ulice si najde pro všechno vlastní využití“) •hranice lidství: –wetware, kyborgizace; konstrukt (ROM); UI (AI) •hranice reality: –kyberspace, virtualita, rozšířená realita, hyperrealita •vztah jedince a společnosti, stav společnosti –nadnárodní korporace, války, balkanizace, privatizace veřejného prostoru i majetku, hackerství #cyberpunk: estetika, narativita •estetika technologie –„The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel.“ •estetika „punku“: –hrdinové z okraje, spodiny (?), modifikace těla, oblečení, architektura (město); umění kazu •rychlé vyprávění, minimalizace kontextu –novotvary (neologismy), slang, mluvený jazyk •koláž, pastiš #cyberpunk: kořeny •new wave SF: Aldiss, Michael Moorcock, Norman Spinrad, James G. Ballard, S. Delany •starší tradice a hard SF: Wells, Heinlein, Anderson, Niven, J. Varley, P. K. Dick, Alfred Bester •detektivní „drsná škola“: Dashiel Hammet – R. Chandler •jiné vlivy mimo oblast SF: William Burroughs; Robert Stone; Thomas Pynchon •hippies, punk, kontrakultura •anime… #cyberpunk: datace •od: 80. léta •do: ? –1991 – Lewis Shiner: Confessions of an ex-Cyberpunk –1991 – Bruce Sterling: CP in the Nineties –2002 – Pat Cadigan: Ultimate Cyberpunk –2007 – James Patrick Kelly & John Kessel: Rewired. The Post-Cyberpunk Anthology – –1999 – Matrix (f; L. a A. Wachovski) – #cyberpunk: seznam I •1982 – Rudy Rucker: Software •1984 – William Gibson: Neuromancer •1985 – Bruce Sterling: Schismatrix •1985 [1983] – Greg Bear: Blood Music •1986 – Bruce Sterling (ed): Mirrorshades (p) •1986 – William Gibson: Burning Chrome (p) •1986 – William Gibson: Count Zero •1987 – Pat Cadigan: Mindplayers •1988 – Bruce Sterling: Islands in the Net •1988 – Rudy Rucker: Wetware •1988 – William Gibson: Mona Lisa Overdrive •1989 – Bruce Sterling: Crystal Express (p) •1989 – John Shirley: Heatseeker (p) •1989 – Lewis Shiner: Deserted Cities of the Heart •1990 – Bruce Sterling a William Gibson: The Difference Engine •1991 – Rudy Rucker: Transreal! (p) – #cyberpunk: seznam II •Sterling, Bruce: Involution Ocean (1977); The Artificial Kid (1980); Globalhead (p, 1992); Heavy Weather (1994); Holy Fire (1996) •Rucker, Rudy: White light (1980), Spacetime Donuts (1981), The Hacker and the Ants (1994); Semiotexte (1989) •Cadigan, Pat: Patterns (p, 1989); Synners (1991); Fools (1994), Tea From An Empty Cap (1998) •Stephenson, Neal: Snow Crash (1992); The Diamond Age (1995); Cryptocomicon (1999) •Gibson, William: Virtual Light (1993); Idoru (1996); •Kelly, James Patrick: Look Into The Sun (1989), Wildlife (1994) •Shirley, John: The Exploded Heart (p, 1996) •Shiner, Lewis: Frontera (1984) •William, Walter John: Hardwired (1986) •Mason, Lisa: Arachne ([1987]1990) – Ženy, CP a gender C:\Users\CSS-U1\Disk Google\Studie\SF\Avalon.jpg -Johnny Mnemonic, Neuromancer, C.Z., Mona Lisa Overdrive -CP ikona/model/steretyp: chování, vystupování, oblečení -bodyguard, „pouliční samuraj“, „pracující děvče“ • • #Molly Millions (Sally Shears) C:\Users\CSS-U1\Disk Google\Studie\SF\Molly.jpeg C:\Users\CSS-U1\Disk Google\Studie\SF\CP_MMillions.jpg #...a ty ostatní? •Timothy Leary: –„Gibsonova definice ženství si také zaslouží obdivný rozbor. Na rozdíl od jeho mužských postav jsou ženy silné, nezávislé, výkonné, hrdinné a působivě atraktivní. Jsou to šamanky, vzdělané čarodějky, hravé, veselé, báječné věštkyně. Gibsonovy ženy mají více světské moci, hmotného know-how, politického zanícení. 11 : 1 #cyberpunk a gender •1. •Molly/Case : gender • •2. •Molly : domina(trix) • •3. •Cyberspace : gender C:\Users\CSS-U1\Disk Google\Studie\SF\molly_millions_by_deadinsane.jpg –feministická a alternativní SF 70. let: –Joanna Russ: The Female Man (1975) –Alice-Jael Reasoner • –James Tiptree, Jr. --- William Gibson –The Girl Who Was Plugged In (1974) –Winter Market (1985) • #cyberpunk: kořeny II (gender II) •Sterling, Bruce: Involution Ocean (1977); The Artificial Kid (1980); Globalhead (p, 1992); Schismatrix (1985); Mirrorshades – editor (86); Islands in the Net (1988); Crystal Express (1989); Difference Engine (s W. G., 1990); Heavy Weather (1994); Holy Fire (1996) •Gibson, William: Neuromancer (1984); Burning Chrome (1986); Count Zero (1986); Mona Lisa Overdrive (1988); Difference Engine (s B. S.; 1990); Virtual Light (1993); Idoru (1996); •Rucker, Rudy: White light (1980), Spacetime Donuts (1981), Software (1982); The Hacker and the Ants (1994); Wetware (1988); Semiotexte (1989); Transreal (1991); •Cadigan, Pat: Mindplayer (1987); Patterns (p, 1989); Synners (1991); Fools (1994), Tea From An Empty Cap (1998) • •Stephenson, Neal: Snow Crash (1992); The Diamond Age (1995); Cryptocomicon (1999) •Kelly, James Patrick: Look Into The Sun (1989), Wildlife (1994) •Shirley, John: Heatseeker (1989); The Exploded Heart (p, 1996) •Shiner, Lewis: Frontera (1984); Deserted Cities of the Heart (1989) • •Bear, Greg: Blood Music (1985) •William, Walter John: Hardwired (1986) •Mason, Lisa: Arachne ([1987]1990) #cyberpunk: seznam III #cyberpunk a feminismus • •Gregory Benford (1988) •„Jeden z pozoruhodných prvků cyberpunku je fakt, jak malý význam v něm hrají ženy s výjimkou těch technokraticky zaměřených a vzešlých z prostředí ulice. Feministické postoje, které byly prosazovány ve sci-fi v předchozích dekádách, byly ve velké většině zapomenuty.“ •Karen Cadora (1995): •„Cyberpunk je typický obranou heterosexuality. […] Trumfálním vítězstvím maskuliního hrdiny je návrat k romantickému rurálnímu životu.“ •Bruce Sterling (2007): •„Projevoval jsem zvláštní zájem o vzteklé feministické SF traktáty, protože bylo zřejmé, že se ode mě neočekává, že jim budu rozumět.“ #cyberpunk a feminismus II -hnutí nebo žánr? -Steling 1986: Gibson, Rucker, Shirley, Shiner a Sterling -„kluci z Texasu“ (V. Hollinger 1992): •1946 – Rudy Rucker; 1948 – William Gibson; 1950 – Lewis Shiner; 1951 – Greg(ory) Bear;1951 – James Patrick Kelly; 1953 – John Shirley; 1953 – Lisa Mason; 1953 – Pat Cadigan; 1953 – Walter Jon Williams; 1954 – Bruce Sterling; 1955 – Bruce Bethke; 1959 – Neal Stephenson • •subverzivní čtení: punk proti čemu? - - • C:\Users\CSS-U1\Disk Google\Studie\SF\CP_babes.jpg •cyberpunk jako součást postindustriální společnosti –- (Sterling 1986): Každý kyberpunk se vyznačuje vizionářskou silou. • •cyberpunk jako angažované umění –(Larry McCaffery 1988): CP je – zdá se – dnes jediné umění, které se systematicky zabývá klíčovými politickými, filozofickými, morálními a kulturními problémy současného světa – •cyberkultura jako revolta –(Douglas Rushkoff, 1994): Lidé žili v kmenech, lovci a sběrači. Byli to nomádi, kteří sledovali stáda zvěře, užívali si volného sexu a uctívali živly. Jakmile se v rámci zemědělské společnosti usadili, everything went wrong. Muži založili patriarchát. #cyberpunk: kontext •Neal Stephenson: The Diamond Age •Bruce Sterling: Holy Fire •feminist cyberpunk • • •…velká vlna spisovatelů #možnosti •Haraway, Donna: Simians, Cyborgs and Women. New York 1991. •Hayles, N. Katherine: How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago/London 1999. •Hollinger, Veronica: Cybernetic Deconstructions: Cyberpunk and Postmodernism. in: McCaffery, L.: Storming the Reality Studio, pp. 203-218. •Hollinger, Veronica: (Re)reading Queerly: Science Fiction, Feminism, and the Defamiliarization of Gender. Science Fiction Studies, Vol. 26, No. 1, On Science Fiction and Queer Theory (Mar.,1999), pp. 23–40. •Mississippi Review, Vol. 16, No. 2/3 (1988) (celé číslo věnované CP) •Karen, Cadora: Feminist Cyberpunk. Science Fiction Studies, Vol. 22, No. 3 (Nov., 1995), pp. 357–372. •Liang, Ying: Female Body in the Postmodern Science Fiction. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 5, No. 10, pp. 2037–2045, October 2015. • #literatura