Školní didaktika Jak mohu vyhodnotit, že byla výuka úspěšná? n n Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání? n n n n Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání? n n Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání? n n Definice didaktiky nám v této chvíli příliš nepomohou Musíme si znovu položit otázku Co je didaktika a zaměřit se na to, co je smyslem didaktického počínání? Jak mohu vyhodnotit, že byla výuka úspěšná? nPorovnáním výsledků výuky s tím, co bylo jejím cílem. n Jak poznám, že se povedlo tenisové utkání? 6:2, 6:1, upevnění backhandu bez ohledu na prohru, upevnění vztahu s přáteli, domluva zakázky VZDĚLÁVACÍ CÍLE • Co je vzdělávací cíl? §Vláda Marie Terezie §Vysvětlit časování slovesa bitten §Žáci porozumí pojmu art deco §Seznámit žáky s tvorbou Emila Hakla § •cíle ≠ obsah •cíle ≠ činnost učitele •cíle = požadované změny na straně žáka • •„Výukový cíl chápeme jako představu o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky.“ •Kalhous (2002) •Cíl výuky Ideál DO přípravy na výuku • •cíle ⟶ formy, metody, techniky, prostředky • •cíle ⟶ norma pro hodnocení •Cíle výuky • • Dělení cílů podle míry obecnosti Vrcholné cíle (RVP G) •Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů: • §vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G §vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G §připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Obecné cíle (RVP G) •Cíle vzdělávacích oblastí a jejich obsahů • •RVP G, Oblast Matematika a její aplikace, obsah Číslo a proměnná; žák: • §užívá vlastnosti dělitelnosti přirozených čísel §operuje s intervaly, aplikuje geometrický význam absolutní hodnoty §provádí operace s mocninami a odmocninami, upravuje číselné výrazy §odhaduje výsledky numerických výpočtů a efektivně je provádí, účelně využívá kalkulátor Konkrétní cíle •Cíle vyučovacích jednotek a jejich částí: • §Žák určí druh verše a rýmu básně Smuténka §Žák uvede, kdo je to Smuténka §Žák interpretuje báseň Smuténka §Žák uvede své subjektivní hodnocení básně a odůvodní je § § §Kognitivní (vzdělávací, poznávací) cíle - Benjamin S. Bloom § §Afektivní (postojové, hodnotové, výchovné v užším smyslu) cíle - David R. Kratwohl § §Psychomotorické (výcvikové) cíle - R. H. Davea •Dělení cílů podle obsahového zaměření Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Bloomova taxonomie Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Bloomova taxonomie VYŠŠÍ nižší Pomůcka č. 1 pro stanovování cílů: Metoda SMART • •S pecifický: vztah k určité konkrétní činnosti •M ěřitelný: stanovení požadované kvality i rozsahu •A kceptovatelný: v souladu se zjištěnými potřebami •R ealistický: musí existovat reálná šance pro žáky, aby dosáhli cíle •T ermínovaný: ohraničený v čase Pomůcka č. 2: Výkonové cíle Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Specifický cíl – Nevýkonový -Výkonový •1. Specifický cíl • Žáci rozumí významu propagandy v 20. stol. •2. Nevýkonový cíl • Žáci si jsou vědomi autorovy předpojatosti v textu •3. Výkonový cíl • Žák vyjmenuje šest vět, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Mají žáci znát cíle? https://www.youtube.com/watch?v=4wRwZrThGXI Studenti jsou schopni: §vysvětlit pojem vzdělávací cíle §posoudit význam vzdělávacích cílů pro přípravu a hodnocení vyučovací hodiny §zapamatovat si, že vzdělávací cíle jsou rozděleny na kognitivní, afektivní, motorické §uvést alespoň některé z kognitivních cílů dle B. Blooma §uplatnit taxonomii kognitivních cílů v rámci vlastní přípravy vyučovací hodiny §uvědomit si hodnotu stanovení vzdělávacích cílů pro budoucí praxi Shrnutí: Požadavky na cíle výuky §Explicitní stanovení cíle výuky pro žáky (z toho plynou cíle pro učitele) §Spojit cíl vyučované hodiny s kurikulem ročníku §Cíl adekvátní schopnostem studentů (ZNV) §Shrnout splnění cíle na konci výuky