Výklad jako jedna z metod výuky Cíle dnešního semináře §Studenti vědí, co je to vyučovací metoda §Studenti rozpoznají metodu výkladu §Studenti dokáží diskutovat o vlastnostech dobrého výkladu Vyučovací metody • •= konkrétní vyučovací činnosti učitele a učební aktivity žáků, které směřují k dosažení vzdělávacích cílů • •= prostředek, který využívá učitel v procesu výuky • k dosahování výukových cílů Výklad • •= slovní metoda (vs. názorně demonstrační, vs. dovednostně praktická) •= metoda monologická (vs. Interaktivní, dialogická, samostatná práce žáků) •= metoda informačně-receptivní (z hlediska činností žáků) • •-nepatří mezi metody aktivizující Co tvoří dobrý výklad? •Podívejte se na ukázku z virtuální hospitace a na jejím příkladu zhodnoťte: • 1)Co na sledované ukázce hodnotíte jako vlastnosti dobrého výkladu? • •2) Jaké revize byste navrhli ve snaze o zkvalitnění výkladu? Struktura výkladu: 1. mít háček Výsledek obrázku pro hák jeřáb Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného • Výsledek obrázku pro sticky notes Struktura výkladu: 2. stanovit centrální myšlenku Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného Struktura výkladu: 2. stanovit centrální myšlenku • Výsledek obrázku pro one sticky note Zaujmout publikum – k čemu jim to je, že jim chcete říct něco mimořádného 90 % 75 % Činnost 50 % 30 % Demonstrace 20 % Audio-visuální 10 % Čtení 5 % Pyramida učení Přednáška Skupinová diskuse Učení druhých Jak se toho nejvíce naučíme? Struktura výkladu: 3. přizpůsobit publiku • Výsledek obrázku pro srdce orgán Výsledek obrázku pro srdce orgán komory Přizpůsobení publiku – transformace, zjednodušit, i za cenu zkreslení daného aktuálními dispozicemi žáků – potřebuji buď evokaci, nebo znalost mých žáků (pravidlo přiměřenosti) Struktura výkladu: 4. spojovat konkrétní a abstraktní • + provazovat konkrétní a abstraktní + volit příklady, aby to resonovalo s publikem a ukazovalo to na užitečnost – tím současně to podstatné opakovat • Výsledek obrázku pro doors Struktura výkladu: 5. Uzavřít Uzavřít: zopakovat jádrové, říct, k čemu to bylo + co chci, aby lidé udělali, jak doposlechnou přednášku (nad čím mají přemýšlet, co mají dělat) A mimo to … • Pravidlo názornosti Práce s paralingvistickými prostředky komunikace, s neverbální komunikací … + provazovat konkrétní a abstraktní + volit příklady, aby to resonovalo s publikem a ukazovalo to na užitečnost – tím současně to podstatné opakovat • Co z těchto částí obsahoval výklad, který jsme sledovali? • •To, co neobsahovaly, zkuste doplnit. Uzavřít: zopakovat jádrové, říct, k čemu to bylo + co chci, aby lidé udělali, jak doposlechnou přednášku (nad čím mají přemýšlet, co mají dělat)