Skupinová výuka, kooperativní výuka Hledá se … Sociální dovednosti Sociální dovednosti lze definovat jako schopnosti adaptivního, naučeného a společensky akceptovatelného chování, které umožňují efektivně se vypořádat s požadavky a výzvami každodenního života (Gresham et al., 2011; WHO, 1994). Sociální dovednosti hrají významnou roli v rodinném životě, školním úspěchu a v budoucím profesním i osobním životě obecně (Avcioglu, 2005). Jedinci s dostatečně osvojenými sociálními dovednostmi mohou být úspěšní ve všech činnostech, které vyžadují kontakt a interakce s druhými lidmi. Mezi sociální dovednosti patří např.: schopnost čelit sociálnímu tlaku, asertivita (zdravé sebeprosazení), empatie, komunikace, řešení problémů, vytváření zdravé sítě sociálních vztahů, zvládnutí přechodu do nového prostředí, sociální percepce (sebereflexe, poznávání druhých), zvládání zátěžových situací (copingové strategie), seberegulační a sebeorganizační dovednosti, akademické dovednosti (strategie učení), dovednost rozhodování se a schopnost předvídat následky určitého jednání (Nešpor, Scheansová, 2009; Komárková, Slaměník & Výrost, 2005) Z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/70/4531/Socialni-dovednosti Měkké dovednosti „Termín měkké dovednosti znamená, jak dobře se dokážete vypořádat nejen s lidmi a jejich způsoby chování, ale také se sebou samými. Dříve byly měkké dovednosti nazývány sociální kompetence. Tímto pojmem se ještě dnes označují faktory jako jsou spolupráce, komunikace, schopnost zvládat konflikty atd.“ (2007:13) PETERS-KÜHLINGER, Gabriele. JOHN, Friedel. Komunikační a jiné "měkké" dovednosti : využijte svůj potenciál, rozviňte své soft skills a staňte se úspěšnějšími. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 105 s. ISBN 978-80-247-2145-3. Nadčasovost měkkých dovedností Důvody: • graduální růst znalostí • tzv. poločas rozpadu • společnost expertů Střet s realitou Akcent na uspořádání výuky, které umožňuje rozvíjet také sociální dimenzi B D A A C A Co není skupinová výuka A A  rozdělení žáků do menších skupin  společná práce na úkolu Skupinové vs. kooperativní vyučování  rozdělení žáků do menších skupin  společná práce na úkolu  pozitivní vzájemná závislost  osobní odpovědnost  formování skupinových dovedností  reflexe skupinové činnosti Sledujte ukázku z vyučovací hodiny a zkuste na ní identifikovat parametry kooperativního vyučování. Úkol č. 1 Zamyslete se nad tím, jaká kritéria by mělo splňovat zadání pro kooperativní výuku. Úkol č. 2  skupinová učební činnost přináší lepší výsledky než jiná organizace  v základu úkolu je možnost individuálního pohledu na věc  ??? Kritéria pro výběr úkolu Zformulujte výukové cíle vyplývající z předložené ukázky. Úkol č. 3  kognitivní  afektivní k procesu k produktu (formulovat stanovisko) Cíle kooperativní výuky  konečný produkt může být hodnocen učitelem či jinou skupinou  skupina hodnotí celoskupinové procesy  jednotlivci hodnotí sami sebe v kontextu skupiny  členové skupiny se hodnotí navzájem  těžiště hodnocení je na skupině  důležité je vědět, co a proč je hodnoceno Hodnocení kooperativní výuky  dialog (interpretace textu) rolové hry (E. De Bono, klobouky)  řešení problému (nedostatek parkovacích míst v Brně)  práce na produktu (produktivní činnosti) Příklady metod  Sociální povaha učení  Efektivita vrstevnického učení (přirozené vyjadřování)  Rozvoj kompetencí  Angažovanost při učení  Přítomnost učitele tam, kde je potřeba  … Proč? • Skupinové vyučování • 4. ročník gymnázia • http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/9679/virtualni- hospitace-dejepis-uvod-do-tematu- soa.html/#video_hospitace • Kapitola 1 a kapitola 2 – celé • Kapitola 5 – vybrat pouze 2, a to od 2.40 • Kapitola 6 – Reflexe prezentace od 2.00 do 5 min. • Proč?