Line graphic ŠKOLNÍ DIDAKTIKA Line graphic Organizace kurzu ▪ n4 společná setkání (24. 3., 7. 4., 21. 4., 5. 5.): 8:20 – 11:45, M13 nPovinná účast – (50%) nZávěrečný test – (5 otevřených otázek, 65%) nLiteratura (viz IS) nKalhous, Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika nPetty, G. (2004). Moderní vyučování nSkalková, J. (2007).Obecná didaktika nŠeďová, K. & Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě nPrezentace – – n n Line graphic Jak bude probíhat výuka Line graphic Co je didaktika? n nteorie vyučování a umění vyučovat nteorie vzdělávání (19. stol.) nteorie učení, která napomáhá rozvoji člověka nteorie vyučování a vzdělávání (Skalková) nvěda, která po teoretické i praktické stránce studuje procesy vzdělávání (Kalhous, Obst, 1998) ▪ Line graphic Sedm pravidel kognitivně náročné výuky 1.Nové pojmy by měly být vysvětleny. 2.Komunikační struktura by měla odpovídat momentálnímu průběhu výuky. 3.Aktivizace žáků je předstupněm cvičení v argumentaci. 4.Učení se potřebuje čas. 5.Učitel by měl rozhodovat o tom, kdo bude odpovídat. 6.Učitel by měl být arbitrem výuky. 7.Učitel by měl formulovat standard dobré práce. C:\Users\Ingrid\Downloads\N_1_2.png C:\Users\Ingrid\Downloads\N_2_2.png C:\Users\Ingrid\Downloads\N_3_2.png C:\Users\Ingrid\Downloads\N_4_2.png Line graphic Výukové cíle Školní didaktika Line graphic Výukový cíl je… ▪ ▪představa o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky. ▪Kalhous (2002) ▪ Line graphic Dělení výukových cílů ▪- podle míry obecnosti ▪obecné (vzdělávací cíle) ▪ specifické (výukové cíle) ▪ konkrétní (cíle aktivit) § -podle obsahového zaměření ▪psychomotorické výukové cíle – Davea ▪afektivní výukové cíle - Krathwohl ▪kognitivní výukové cíle – Bloom ▪ ▪ Line graphic SMART ▪ ▪ Specifický: vztah ke konkrétní činnosti ▪ ▪ Měřitelný: stanovení kvality i kvantity ▪ ▪ Akceptovatelný: v souladu s potřebami ▪ ▪ Realistický: reálná dosažitelnost cíle ▪ ▪ Termínovaný: ohraničený v čase ▪ Line graphic Jak formulovat výukové cíle? ▪Správně formulovaný cíl –Žák bude na konci hodiny schopen vyjmenovat tři stěžejní díla Karla Čapka. –Žák zvládne samostatně analyzovat rétorické figury v básni Máj. –Žák dokáže vysvětlit důvody, které vedly k započetí první světové války. ▪Nesprávně formulovaný cíl –Představit žákům výčet nepravidelných sloves. (úkol pro učitele) –Žák bude umět hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. (příliš obecný cíl) –Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. (neměřitelné) – Line graphic Daveho taxonomie výukových cílů: psychomotorické cíle ▪Naturalizace - činnosti jsou prováděné s minimem vynaložené energie ▪Členění činnosti – provádění několika úkonů současně nebo v požadovaném sledu ▪Precizace – realizace činnosti v podmínkách praxe ▪Manipulace – jednání na základě instrukce učitele ▪Imitace – napodobení učitele ▪ ▪ Line graphic Krathwohlova taxonomie výukových cílů: afektivní cíle ▪Charakterizace hodnotou – vnitřní systém hodnot, automatické jednání ▪Organizace hodnot – žádoucí jednání ▪Přijetí hodnoty – přesvědčením žáka o hodnotě ▪Aktivita - reakce na výchovnou situaci ▪Citlivost – pozornost Line graphic Bloomova taxonomie výukových cílů: Kognitivní náročnost ▪Tvorba ▪Hodnocení ▪Analýza a syntéza ▪Aplikace ▪Porozumění ▪Zapamatování Line graphic Pomocná slova pro tvorbu cílů •Zapamatování – termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace (definovat, identifikovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat, podtrhnout, zvýraznit) • •Porozumění – překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, vyjádřit, říci vlastními slovy, vybrat, přeformulovat, sdělit, přeložit, simulovat, vypočítat, zkontrolovat, změřit) • •Aplikace – použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) (aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit, zaznamenat) Line graphic Pomocná slova pro tvorbu cílů •Analýza a syntéza – rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky (analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat) • •Hodnocení – posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne (kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit) • •Tvorba – složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět, navrhnout) ▪ Line graphic Příklady náročnosti úkolů ▪Zapamatování –- Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. ▪Porozumění –- Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. ▪Aplikace ▪ - Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu. ▪ Line graphic Příklady náročnosti úkolů ▪Analýza a syntéza –Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. ▪Hodnocení –Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? ▪Tvorba –Napište, jak byste postupovali, kdybyste byli autoři děsivého námětu filmu? ▪ Line graphic Vyučující nMgr. Ingrid Čejková ncejkova@phil.muni.cz – nMgr. Jana Navrátilová, DiS. nnavratilova@mail.muni.cz – nMgr. Karla Brücknerová, Ph.D. nbrucknerova@phil.muni.cz –