Romské děti v českém vzdělávacím systému Julie Janečková Čím se budeme dnes zabývat: oSpecifiky české a romské výchovy oJak se tato specifika promítají do úspěšnosti dětí ve škole oSegregací romských dětí ve školství oJejími důsledky a opatření v praxi Seřaďte dle postavení v rodině české a romské •Babička •Otec •Matka •3 letý syn •15 letý syn •10 letá dcera •Dědeček Česká rodina •Zpravidla jednogenerační •Úzké pojetí rodiny •Výchovu obstarávají zpravidla rodiče, popřípadě prarodiče •Výchova klade důraz na pravidla, systém odkládaného potěšení, důraz na vzdělání, rozvoj individuality jedince Romská rodina •„tradičnější model uspořádání“ dalo by se říct, že připomíná českou rodinu z počátku dvacátého století •Vícegenerační •Fajta x famiľija // odlišnosti ještě mezi slovenskými a olašskými Romy •Výchova se zakládá na odpozorovávání společenských norem a pravidel, je společná (nepodílí se na ní jen rodiče), velký důraz na rodinu (skupinu) jako takovou – potlačení zájmu vlastní individuality, dítě dostává to, co si přeje hned, vzdělání není na prvním místě/ důraz na praktické dovednosti Jak vstupuje do vzdělávacího procesu České dítě •Zpravidla navštěvuje MŠ •Doma rodiče kladou důraz na abstraktní znalosti •Důraz na samostatnost •Cíleně připravují dítě ke schopnosti pracovat ve škole •Výraznější snaha komunikovat se školou Romské dítě •Absence MŠ •Zátěž etnolektu viz. dal. str. •Důraz na společné řešení problémů •Důraz na praktické znalosti •U S.V. rodin zhoršené socio-ekonomické zázemí •Často obavy z autorit typu učitele, školy jako takové Nutno podotknout, že obě strany, jak česká, tak romská pohlížejí na výchovu často etnocentricky. Josef Václav Sládek Velké, širé, rodné lány Velké, širé, rodné lány, jak jste krásny na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí! Vlavé žito jako břehy, květná luka plná něhy, na úhoru, v žírné kráse, pokojně se stádo pase. Nad vámi se nebe klene jako v květu pole lněné, nad lesy jen z modrošíra pára v tichý déšť se sbírá. A jak slunce vás tak zhřívá a jak cvrček v klasech zpívá, v šíř i v dál, vy rodné lány, buďte vy nám požehnány. Důsledky České dítě •Snáze se adaptuje ve škole •Přichází s celou řadou znalostí, které jsou předpokladem pro rozvoj ve škole •Nemá jazykovou bariéru •Je často orientované na výkon Romské dítě •Hůře se adaptuje na systém založený na samostatné práci •Roli může hrát odlišené postavení v rodině (oproti škole) •Jazyková bariéra •Nedostatečné znalosti, na které škola navazuje •Snadno ztrácí nit, učitel často neporozumění žáka zaměňuje za nějaký druh retardace •Mnohem častější snaha přeřazovat žáka do praktické školy Přeřadit či nepřeřadit? Honzíkův otec je rok nezaměstnaný, má základní vzdělání, matka dokončila zvláštní školu a je v domácnosti. Má tři sourozence. Rodina bydlí v domě obývaném většinou Romy, v posledním roce neplatí nájem, věc řeší soud. Jan vyniká v tělocviku, je průměrný v matematice, má nedostatky ve čtení a psaní. Zajímá se o přírodu, je velmi zvídavý a "živý". Nejezdí na společné akce, rodiče na ně nepřispívají. V době výletů chodí do vedlejší třídy, kde mívá konflikty. Na výuku je stále méně připraven, úkoly nemají dostatečnou kvalitu. Nemá patřičné školní pomůcky. Je často napomínán, je nesoustředěný a zdržuje práci s ostatními. •Celý výzkum byl založen na "příběhu" chlapce Honzíka, v němž byly popsány typické rysy dítě z tohoto prostředí. Učitelé pak byli požádáni o analýzu příčin Honzíkových školních problémů a o návrhy řešení. Vtip spočíval v tom, že k totožnému příběhu byly přiřazeny dvě různé fotky chlapce - Honzíka Roma a Honzíka "z majority". Dvě třetiny pedagogů, kteří řešili situaci Honzíka Roma, dospělo k závěru, že nejlepším způsobem jeho vzdělání je přeřazení na základní školu praktickou (bývalou zvláštní školu), kdežto stejné doporučení u Honzíka "z majority" volilo jen čtvrtina učitelů. U Honzíka Roma byl tak přechod na základní školu praktickou podporován 2,77 krát častěji. 1360078213-honzik_oba.jpg Segregace romských dětí ve vzdělávání •Jak podle vás vznikají segregované třídy či školy? •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387-ptacata/video/ logo-ptacata.jpg Příčiny segregace •Nejsou jednoduché a nelze je tak úplně hodit na jednu ani druhou stranu. •Jaké jsou podle vás? Segregace a její Pozitiva •Pocit sounáležitosti, být mezi svými •Být v bezpečí •Podpora vlastní kultury Negativa •Uzavřenost, horší komunikace s majoritou •Rozvoj xenofobie, stereotypů a předsudků •Horší kvalita vzdělávání Příčiny ➢Spádovost škol ➢Snaha přeřadit české děti pryč od romských ➢Preference romských rodičů segregovaných škol Důsledky segregace •Zhoršené podmínky pro spolužití (oboustranně) •Podpora sociálního vyloučení/znevýhodnění romských dětí •Nižší kvalita vzdělávání •Horší schopnost absolvovat další vzdělávací stupeň •Zhoršená možnost uplatnění na trhu práce •Propadání se do bludného kruhu sociálního vyloučení Jak na situaci reaguje (především) neziskový sektor •Práce s rodinami – podpora předškolního vzdělávání, prevence dávání dětí do segregovaných škol •Práce s dětmi samotnými – doučování, podpora mimoškolních aktivit, nabídka volnočasových aktivit, jejichž cílem je prevence předčasného opouštění vzděl. systému, podpora školní docházky, podpora školní úspěšnosti, prevence sociálně patologických jevů. Jak na situaci reaguje stát •Zavedení povinné docházky poslední rok MŠ •Snaha o zrušení praktických škol •Snaha o podporuj procesu integrace •Národní institut pro další vzdělávání organizuje kurzy pro vzdělávání asistentů pedagoga (ale stále nejsou hrazeni ze státního rozpočtu) Děkuji za pozornost!