3 – CELEBRITA FAVBKalt_1 18. 3. 2017 Mgr. Šárka Gmiterková Texty •King, Barry (2003): Embodying an elastic self: The parametrics of contemporary stardom. In: Austin, Thomas – Barker, Martin (eds.) (2003): Contemporary Hollywood stardom. London: Arnold, s. 45 – 61. •Geraghty, Christine (2000): Re-examining Stardom: questions of texts, bodies and performance. In: Holmes, Su – Redmond, Sean (eds.) (2007): Stardom and celebrity. A reader. London and New York: Sage Publictions, s. 98 – 100. •Rojek, Chris (2001): Celebrity. London: Reaktion books, s. 9 – 49. Současná hvězdná osobnost •Hollywodské hvězdy dnes disponují řadou proměnlivých identit. Žádná z nich není pro hvězdu určující a všechny jsou přiznaně performativní. Jejich fanoušci tedy nevidí jednu identitu, kterou mohou různá publika číst různými způsoby, ale mohou si mezi nimi vybírat. •‘Pro současné hvězdy představuje stmelení a soudržnost hvězdné osobnosti zásadní výzvu. V jejich jménu jsou totiž realizovány četné obchodní a propagační praktiky, které komplikují vytváření a sdílení koherentní a srozumitelné osobnosti.” Million Dolar Baby r. Clint Eastwood, USA 2004 _40757079_hilary_swank_203warners.jpg 74cd30d1e6bfc28f8f5b9742e33fb875.jpg Hodiny (The Hours) r. Stephen Daldry, USA 2002 CpPEGX8rX4El.jpg nk2-a.jpg Edith Piaf (La Mome) r. Olivier Dahan, Francie 2007 Marion-Cotillard-affirme-avoir-ete-possedee-par-le-fantome-d-Edith-Piaf.jpg 663de7fa3c6202268bf4c6813cc54534.jpg Elastická a autografická sláva 1.Současná forma slávy je výrazně autografická: •Hvězdy jsou nuceny neustále přepisovat okolnosti svých reprezentací a tento autografický (tzn. sebe-přepisující) proces je pro konstrukci hvězdné osobnosti záasadní. 2.Nová generace hvězd funguje ve fragmentárním, vysoce soutěživém, ostře sledovaném a globálním trhu. Tyto hvězdné osobnosti jsou tudíž nuceny koordinovat své kariéry ve smyslu protahování (stretching) svých osobních vlastností tak, aby pokryly všechny kariérní možnosti (v daném momentu) a zdůvodnily veškeré změny a nahodilosti jako kontinuální součást své osobnosti. •Na rozdíl od dřívějších plastických hvězdných obrazů jsou současné hvězdné osobnosti ve zvýšené míře elastické. Tři různé podoby filmové hvězdy •Britská filmová teroetička a historička Christine Geraghty identifikovala tři typy filmových hvězd: • oHvězda jako celebrita oHvězda jako profesionál oHvězda jako performer (herec) • • Jednotlivé osobnosti se do těchto kategorií dělí podle toho, do jaké míry je exponovaný jejich soukromý život a do jaké míry jsou zdůrazňovné jejich herecké schopnosti. • • 1.Hvězda jako celebrita – ten typ hvězdy, o jejímž soukromí, případně životním stylu máme nejvíce informací. Filmy jsou pro analýzu tohoto typu druhotné, převládá mimofilmový diskurz. 2.Hvězda jako profesionál – hvězda, kterou definuje korpus natočených filmů (žánr). Soukromý život je upozaděný, hvězdná osobnost je velmi kozistentní. 3.Hvězda jako performer – zdůrazněn performativní talent hvězdy, její / jeho herecké schopnosti; naopak soukromý diskurz téměř chybí. Hrají nejrůznější typy postav, proto v případě absentujícího mimofilmového rozměru může jít o velmi proměnlivou hvězdnou osobnost. brad-pitt-angelina-jolie-oscars-2004-03022014-01-407x560.jpg Denzel-Washington-Hollywood-Stars-Rich-and-Famous-Celebrities-Movie-Stars-Star-of-the-Week-Beverly- Hills-Magazine-Hollywood-Magazines-2.jpg Meryl-Streep.jpg Gwyneth Paltrow •Jasně zaškatulkovat konkrétní hvězdnou osobnost do některé z kategorií je problematické – příklad Gwyneth Paltrow. •Je to celebrita nebo hvězda jako performer? •První fáze kariéry – status přítelkyně Brada Pitta ji vřadil mezi celebrity ještě předtím, než prorazila ve výraznější roli. 9f40e944dfbb9532dbd98a3003721ec3.jpg article-2589395-1C90D7C500000578-627_634x853.jpg Gwyneth-Paltrow-August-10-Vogue-cover.jpg Gwyneth Paltrow jako performer •Paltrow je dcera známé divadelní herečky Blythe Danner. • •Prorazila v hlavní roli ve filmu Emma (Douglas McGrath, 1996). • •Další hlavní role ve snímku Zamilovaný Shakespeare (John Madden, 1998) ukázala její herecké schopnosti (britský akcent). • •Odmítla hlavní roli ve filmu Titanic (1997, James Cameron)a místo toho hrála v nízkorozpčtových filmech Srdcová sedma (Peter Howitt, 1998), Posedlost (Farley Bros., 2002) a Taková zvláštní rodinka (Wes Anderson, 2002). • 171062_full.jpg •Mezi její ceněné počiny patří hlavní role ve filmu Sylvia (Christine Jeffs, 2003) – životopisný film o básnířce Sylvii Plath. •V rcoe 2005 ztvárnila hlavní roli ve snímku Důkaz – adaptace divadelní hry oceněné Pulitzerovou cenou (John Madden, 2005). •Pod povrchem hvězdy – celebrity se ve skutečnosti skrývá nadaná herečka? • Keeping up with the Kardashians (KUWTK) •Nejčistší forma připsaného (attributed) celebrity statusu (Chris Rojek) •Velmi saturovaná mediální přítomnost •Sláva rodinného klanu se datuje od roku 2006, kdy se začala vysílat první řada KUWTK •Kontext: oKolem roku 2000 se vysílá řada rodinných celebrity shows (Osbournovi – 4 sezony, 2002 – 2005; Britney and Kevin: Chaotic – 1 sezona, 2004; Being Bobby Brown – 1 sezona, 2005) oMatka Kris Jenner známá díky manželství s olympijským vítězem v v desetiboji Brucem (dnes Caitlin) Jennerem => vlastní program Superfit with Bruce and Kris Jenner oOtec Khloe, Kim a Kourtney je Robert Kardashian, právník v extrémně medializovaném případu s O. J. Simpsonem • •Matka Kris jako centrální osobnost – vzbuzuje polarizující reakce >> slávou posedlá “momager”, která neváhá vydělávat na vlastních potomcích, na stranu druhou se dobrovolně staví jako terč kritiky vůči vykonstruovanému a agresivnímu vlastnímu marketingu, zatímco její dcery mohou působit o něco autentičtějším, spontánnějším dojmem (romance, svatby, zklamání) •Naprosto bezprecedentní využívání a závislost na sociálních médiích •Na jednu stranu rodinné impérium neustále tvrdí, že nic není tabu, vše je veřejné x na stranu druhou neustále připomínají, že vytvářejí značku (brand) – jde o specifický druh tvůrčí práce •Je to zcela vykonstruovaná realita, která ale ukazuje proces této konstrukce •Hyperfemininní svět