10 – RECEPCE FAVBPalt_1 26. 4. 2017 Mgr. Šárka Gmiterková L10 - Text •Stacey, Jackie (1991): Feminine fascinations. Forms of identification in star-audience relations. In: Gledhill, Christine (ed.): Stardom. Industry of desire. London and New York: Routledge, s. 141 – 163. 4f7bbf4da6cb36da8addb4c6b8450a57.jpg 41R6ZzQrIxL._SX384_BO1,204,203,200_.jpg 41cOw6yabEL._SY344_BO1,204,203,200_.jpg Jackie Stacey: Star gazing (1994) •Vymezování se jak vůči dominatnímu pojetí konzumpce, chápané v binárních kategoriích (aktivní top-down, pasivní recepce bottom-up), tak vůči převládajícím feministickým paradigmatům ( přidělená subjektová pozice pouze v režimu objektu) • Konzumpce hvězdných obrazů (stylů) je geograficky a historicky podmíněná •Recipientky vstupují do hvězdných stylů formou tzv. “poaching” (napichování); jednotlivé styly nejsou pouze pasivně kopírované, ale vždy je z nich selektováno a jednotlivé prvky jsou adaptovány a transformovány na míru konkrétním potřebám •Ženy preferují jako své stylové vzory jiné hvězdy než ty nejznámější – Lauren Bacall, Deana Durbin a zejména Doris Day •Respondentky vzpomínají na dobu dospívání – Hollywoodské hvězdy jako alternativní vzory pro učení se “ženské kulturní kompetenci” (jak se vhodně obléct pro různé příležitosti, jak správně vystupovat na veřejnosti, jak se česat a líčit) • • Formy identifikace •Dostředivá - Fantazie •Oddanost a zbožnnění •Touha být jako •Slast plynoucí ze sledování ženské síly •Identifikce a eskapismus •Vyzdvižení hvězdného obrazu na úkor vlastní identity •Odstředivá - Praktiky •Předstírání •Podoba •Imitace •Kopírování •Hvězdný obraz je upozděný ve prospěch identity divačky. Audrey Hepburn •Na rozdíl od převažující stylizace ženských hvězd v 50.letech typ “gamine” – místy androgynní, místy dívčí, ale vždy elegantní silueta •Absence sexuální vyzývavosti •Nevinnost, která je idealistická, ale nikdy hloupá •Hvězda určená spíš ženskému publiku •Popelkovský narativ -> šaty jako základní prvek fabule i vizuální slasti • Audrey.jpg Sabrina (r. Billy Wilder, 1954) Sabrina (r. Billy Wilder, 1954) Sabrina - scéna v Glen Cove station Sabrina_1.jpg Sabrina_2.jpg Sabrina Fairchild prezentovaná nezávisle na pohledu mužské postavy nebo implicitního mužského diváka; určeno přímo divačkám Sabrina, scéna v Glen Cove Station Sabrina_3.jpg Sabrina_4.jpg Sabrina_5.jpg Nevěrohodný happyend Nejistota v šatech Sabrina_3.jpg •Důležitější než pozitivní vyústění příběhu je onen transformační moment, kdy se z nejisté dívky stává sebevědomá mladá žena • •Šaty umožňují překonat sociální bariéry, ale vždy hrozí strach z odhalení skutečné identity “Popelkovský syndrom” • Audrey-Hepburns-style-in-Breakfast-at-Tiffanys-22.png Audrey-Hepburns-style-in-Breakfast-at-Tiffanys-2.png 49cc46869e2f05395648aeccb8cfe7e0.jpg Audrey-Sabrina.jpg “… koupila jsem si tedy dlouhý splývavý kabát, který se dal nosit oboustranně; na jedné straně byl béžový, na druhé světle krémový, takže se dal nosit ve dvou variantách, a k tomu jsem si pořídila kabelku a boty v podobné barvě. Jenže ty boty byly trochu těsné a já udělala tu chybu, že jsem si je během představení zula a pak mi nešly nazout zpátky! Ježíši, já byla po zbytek večera jak chromá! Skoro jsem kulhala a myslím, že mi za celý život nikdy nebylo tak mizerně. Jak já jsem vrávorala cestou na metro – dobrý Bože, to byla ale ostuda…!” • • Prázdniny v Římě (r. William Wyler, 1953) Anne-attempts-to-take-off-high-heel-shoes.jpg princessdiaries.jpg 13.jpg julia-roberts-pretty-woman.jpg a1ff7bb916aba3245ae55306eafbd7fb.jpg Resumé •Výzkumy recepce (zejména divácké odezvy) hvězd jsou poměrně vzácné, ale důležité pro porozumění průběhu vztahování se ke konkrétním hvězdným identitám. • •Zatímco existují výzkumy ženské recepce ženských hvězd, maskulinní tematika v tomto úhlu pohledu zcela absentuje. • •Identifikace s hvězdami není stejnorodá, ale podléhá jak lokálním specifikům a vývoji v čase; v důsledku jde o mnohem nuancovnější proces (konkrétní identifikační procesy a praktiky). •