K.ipitola 7 I PRAŽSKÁ ŠKOLA A FUNKČNÍ JAZYKOVĚDA 7.1. Vznik a charakter pražské školy................................148 7.2. Zakladatel Vilém Mathesius......................................149 7.3. Teze Pražského lingvistického kroužku....................151 7.4. Klasické období.........................................................152 7.5. Vznik fonologie.........................................................154 7.6. Morfologie a tzv. teorie privativních protikladů........157 7.7. Aktuální členění větné...............................................159 7.8. Válečné a poválečné období......................................162 7.9. Současná situace........................................................163 7.10. Vliv pražské školy na moderní lingvistiku................164 PRAŽSKÁ ŠKOLA DEJINY LINGVISTIKY v /v 7.1. VZNIK A CHARAKTER PRAŽSKÉ ŠKOLY V polovině dvacátých let - přesněji 6. října 1926 - začala se v Praze selu skupina jazykovědců, kteří založili tzv. Pražský lingvistický kroužek (IM I a později byli v zahraničí označeni jako pražská lingvistická škola. Tito lin»vt té postupně vypracovali novou jazykovednou koncepci a v mnoha směrech ] podstatně ovlivnili vývoj moderní lingvistiky dvacátého století. Individuální i kolektivní práce představitelů pražské školy vyrůstaly od mého počátku z plodné spolupráce našich i zahraničních jazykovědců. Z ciz ců výrazně přispěli k vytváření základních koncepcí především R. Jakobsc N. S. Trubeckoj a S. Karcevskij. V některých zahraničních pramenech se dokon ce setkáváme s tvrzením, že právě oni vtiskli pražské škole její základní myšku ky i celkový charakter. To je ovšem tvrzení nesprávné. Nechceme samozřejmí znevažovat jejich přínos, je ale třeba zdůraznit, že stejně významnou úlohu hráli hned na počátku činnosti Pražského lingvistického kroužku i jazykovědci čeští, jako B. Havránek, B. Trnka, J. Mukařovský a další. Především pak není možno ignoroval fakt, že klíčovou úlohu při vytváření pražské školy měl Vilém Mathc-sius, který jednak už patnáct let před jejím založením (a deset let před příchodem R. Jakobsona do Prahy) formuloval některé její hlavní zásady, jednak sám dal r. 1926 přímý podnět k založení Pražského lingvistického kroužku. Až do svó smrti v r. 1945 byl pak jeho předsedou. Podíl našich a cizích jazykovědců na vytváření hlavních myšlenek pražské školy bychom mohli formulovat asi takto. V Praze se už ve druhém desetiletí začalo vytvářet příznivé ovzduší pro kritické přehodnocení soudobé jazykovědy. Zásluhu na tom měl především V. Mathesius svým širokým rozhledem po dosavadní lingvistické literatuře, svou schopností kriticky posuzovat cizí i své vlastní myšlenky a v neposlední řadě i díky tomu, že měl možnost konfrontovat své názory s podobně uvažujícími lidmi, jako byl známý komparatista J. Zubatý, později B. Havránek a další. Ve dvacátých letech se pak dostala do těsného kontaktu s Prahou řada zahraničních lingvistů, kteří na jedné straně u nás našli mimořádně příznivé podmínky pro rozvíjení svých jazykovedných názorů a jejich konfrontaci s názory lingvistů domácích, jednak sami obohatili myšlení našich jazykovědců o některé nové aspekty. V tomto druhém ohledu byla přínosná zvláště spolupráce tří ruských lingvistů. R. Jakobson a jeho přítel N. S. Trubeckoj, který zůstal i nadále profesorem vídeňské univerzity, přinesli do Prahy na svou dobu mimořádně plodné a poměrně málo známé myšlenky kazanské a moskevské školy (Bau-douin de Courtenay, Kruszewski, Ščerba, Fortunatov, viz 5.7.-8.), S. Karcevskij vedle toho byl i přímým pojítkem pražské školy s učením F. de Saussura a ženevské školy (viz 6. kap.), neboť sám v Ženevě studoval a Saussura znal osobně. 148 i . 11.!*.! třeba zvláště zdůrazňovat, že to byla situace velmi příznivá, neboť uvi kazanská, moskevská a ženevská škola představovaly ve své době zárod-i moderní lingvistiky 20. století. Il.n inonická spolupráce našich i cizích členů PLK měla obdobu také na poli ^lodickém. kde pro Mathesia a většinu českých lingvistů byl příznačný přede-( Vilm smysl pro jemnou analýzu a pro zasazování jazykových detailů do celko-Itytflio systému, pro Jakobsona aTrubeckého naopak smysl pro co nejobecnější i Hosti a pro velkorysé odhalování systémů jako celku. Pražská lingvistická škola tedy vznikla pod vlivem nejlepších jazykovedných ^•dit a za mimořádně plodné spolupráce lingvistů několika národností (vedle Ktťhú a Rusů to byli také Němci, Ukrajinci a Slováci). V krátké době dosáhla Vynikajících výsledků ave třicátých letech se stala nejvlivnější jazykovednou Ikolou ve světovém měřítku. V dalších částech této kapitoly se věnujeme jejímu Bílkovému vývoji a myšlenkám několika jejích předních představitelů. f.2. ZAKLADATEL VILÉM MATHESIUS Jednou z nejpozoruhodnějších a nej-vlivnějších osobností pražské školy byl nesporně Vilém Mathesius. Jeho vliv byl mimořádně silný jak pokud jde o organizační záležitosti Kroužku, tak i pokud jde o formování základních myšlenek, z nichž vyrostl celý tzv. funkční strukturalismus. Už v r. 1911, tj. patnáct let před založením Kroužku, přednesl Mathesius v Královské české společnosti nauk přednášku „O potenciálnosti jevů jazykových", která v té době sice neměla prakticky žádný ohlas, avšak obsahovala už některé základní myšlenky budoucího pražského funkcionalismu. Nové bylo v Mathesiově přednášce především to, že v ovzduší mla-dogramatismu vystoupil s čistě synchronním, tj. nehistorickým přístupem k jazyku. 149 DĚJINY LINGVISTIKY Sám užíval v té době ještě termínů statický (tj. synchronní) a dynamický (tj. | chronní) přístup k jazyku, avšak co do obsahu jsou jeho termíny v zásadě totofl né se Saussurovou dichotomií synchronie/diachronie, která vešla ve známflH o pět let později. Je třeba zdůraznit, že na začátku století byla u nás jazykověd orientována po vzoru Gebauerově čistě mladogramaticky Jedinou výjimkou hyl snad komparatista Josef Zubatý, který se však spokojil s kritikou mladogram|r tismu a nepokusil se o samostatný moderní přístup k jazyku. 7. tohoto hlediskl mohla mít Mathesiova přednáška mimořádný význam, stihl ji však osud vš děl, která předběhnou svoji dobu. Ještě významnější je v Mathesiově přednášce sám pojem potenciálnosti.')\i autor rozuměl kolísání (měnlivost, oscilaci) řeči v jazykovém společenství. Pď dle něho není stav jazyka v daném okamžiku neměnný, nýbrž naopak kolísající. Právě tato oscilace je příčinou jazykového vývoje (po/ději pro ni Mathesiui zvolil výstižnější termín „pružná stabilita"). Teorie o potenciálnosti jazykových jevů umožňuje autorovi řešit některé obecně lingvistické otázky a nalézat v jazyce tendence, které jsou statisticky postižitelné. Jeho myšlenky jsou nejen mimořádně moderní na svou dobu. ale ještó dnes mohou dát čtenáři celou řadu užitečných podnětu. Imponující je rovněí Mathesiova znalost odborné literatury. Z dnešního hlediska lze autorovi vytknout snad jen to. že pod vlivem estetického idealismu připisuje příliš velkou úlohu jazyku jednotlivce; v tomto bodě musel později své názory korigovat. (Mathesiúv článek vyšel r. 1970 spolu s „Tezemi předloženými I. sjezdu slovanských filologů" péčí J. Vachka a s jeho zasvěceným doslovem ve sborníčku „U základů pražské jazykovedné školy"'.) Některé základní myšlenky pražského přístupu k jazykovým jevům formuloval tedy Mathesius dlouho před vznikem PLK. Rovněž jeho úloha při samém vzniku Kroužku byla rozhodující. V polovině dvacátých let se scházel s dalšími lingvisty na občasných schůzkách, na nichž se diskutovalo o palčivých otázkách soudobé jazykovědy. Dne 6. října 1926 pozval své přátele na schůzku s mladým německým lingvistou H. Beckerem. Na konci úspěšného setkání se všichni rozhodli, že se budou scházet pravidelně jednou za měsíc. Později se scházeli dvakrát měsíčně a brzy se objevilo i oficiální označení „Pražský lingvistický kroužek" a jeho mezinárodní varianta Cercle Linguistique de Prague. PRAŽSKÁ ŠKOLA 3. TEZE PRAŽSKÉHO LINGVISTICKÉHO KROUŽKU 7 mL hlediska zveřejnění hlavních zásad pražského pojetí jazykových jevů ■ hlediska formulování programu nového směru měly mimořádný význam tzv. mize předložené prvému sjezdu slovanských filologů v Praze 1929" (dále jen mze). Toto programové dílo připravila skupina předních představitelů Kroužku, ■láště Mathesius, Jakobson, Havránek a Mukařovský, avšak podílela se na něm [řada dalších členů. Je třeba zdůraznit, že všechny části byly důkladně prodis-lltovány a konzultovány, takže Teze představují kolektivní dílo, které analyzu- ■ stav soudobé slavistiky a lingvistiky vůbec a vytyčuje hlavní zásady, podle ■jichž chtěli členové Kroužku postupovat při zkoumání jazyka. ( Přestože byly koncipovány hned v prvních letech po založení Kroužku, ob-liahují Teze už všechny hlavní zásady, které jsou charakteristické pro pražskou Ikolu. Vyplývá z nich nejen orientace na strukturální jazykovědu, ale také důraz J na funkční pojetí jazyka, které je pro pražskou školu tak příznačné a které ji od-I lisuje od většiny ostatních směrů strukturální jazykovědy. Podle tohoto pojetí je I Jazyk chápán jako funkční systém a rovněž každá jeho část je posuzována podle pbho, jakou funkci v systému jazyka zastává. Charakteristický je také obsah jednotlivých tezí, z něhož je patrna šíře zájmu pražských lingvistů o otázky jazykového výzkumu. Pozornost je věnována otáz-f kám obecně jazykovedným i slavistickým, synchronním i vývojovým, fonolo-| gickým, gramatickým i lexikálním. Jsou zkoumány funkce jazyka, rozdíl mezi I jazykem psaným a mluveným, otázky spisovného jazyka a jazykové kultury, f otázky básnického jazyka, typologie atd. Z hlediska slavistiky je zvláštní pozornost věnována staroslověnštině, problematice transkripce, myšlence všeslovanského jazykového atlasu apod. Vedle teoretických otázek se klade značný důraz také na otázky metodologické a na praktické využití nových poznatků při jazykové výuce (znovu zde připomínáme, že Teze vyšly česky r. 1970 ve sborníku „U základů pražské jazykovedné školy'1). Stručně řečeno, Teze obsahují prakticky všechny základní otázky, k nimž se později jednotliví členové pražské školy vraceli a které zvláště v třicátých letech podrobněji rozpracovali. Pozoruhodné je i to, že tento text, koncipovaný před víc; než šedesáti lety, zní i dnes moderně. Od doby jejich zveřejnění vzniklo mnoho nových lingvistických směrů a teorií, z nichž většina opět stačila zastarat, ale v Tezích bychom jen s obtížemi hledali místa, která by bylo třeba z dnešního hlediska podstatně měnit. DĚJINY LINGVISTIKY 7.4. KLASICKÉ OBDOBÍ Tzv. „klasické období" pražské školy začíná založením Kroužku v i. I a končí vypuknutím druhé světové války v r. 1939. V tomto poměrně králi období vypracovali členové Kroužku ucelenou jazykovednou teorii, ktci.i j cátých letech silně ovlivnila rozvoj světové lingvistiky. Pro klasické období pražského struk-turalismu je charakteristické především rozpracování funkčního přístupu k jazykovým jevům. Zasloužili se o ně zejména V. Mathesius a B. Havránek, ale určitý vliv měl také rakouský psycholog Karl Bühler, kolega Trubeckého na vídeňské univerzitě, který r. 1934 vydal svoji „Teorii jazyka" (Sprachtheorie), v níž mimo jiné formuloval tři základní funkce jazyka. Jsou to: a) funkce sdělovací nebo také moderním termínem zobrazovací (Darstellungsfunktion), tj. podávání informací o mimojazykové realitě; b) funkce expresivní (Kundgabefunktion), tj. užívání těch prvků, které charakterizují jednotlivého mluvčího; c) funkce konativní (Appellfunktion), tj. výzva posluchači, aby něco udělal, nebo naopak zákaz činnosti apod. Bühler je považován za blízkého spolupracovníka pražské školy a za jednoho ze zakladatelů psycholingvistiky (viz 17. kap.). Charakteristickým rysem pražského strukturalismu je tedy důsledná aplikace funkčního přístupu v nejrůznějších oblastech jazykovědy, a často dokonce i spolupráce s takovými obory, které do jazykovědy už nepatří. Snad nejpřínosnější byly v klasickém období pražské školy ty práce, které se zabývaly fonologií, morfologií a syntaxí. Pokud jde o fonologii, lze bez nadsázky říci, že se vlastně teprve v rámci pražského strukturalismu vytvořila jako samostatná jazykovedná disciplína a protiváha do té doby dominující fonetiky. Fonologie začala posuzovat zvukovou stránku jazyka z funkčního hlediska. Proti fonetickému třídění hlásek z fyzikálního hlediska začala se zabývat fonémy, tj. těmi zvukovými jednotkami, které jsou schopny rozlišit význam. Také v oblasti morfologie (a morfonologie) dosáhli členové Kroužku mimořádně dobrých výsledků, zvláště co se týká teorie morfémů, gramatických kategorií a obecné teorie příznakovosti. Pokud jde o syntax, je třeba se zmínit především o mathe-siovském aktuálním členění větném, které bylo později dále rozpracováno PRAŽSKÁ ŠKOLA Obr. 45: Bohuslav Havránek sickém období měla pražská škola značný vliv na rozvoj všech evropských strukturálních směni. S jejími teoriemi se evropští lingvisté měli možnost pru-běžně seznamovat nejen prostřednictvím publikací, ale i na četných kongresech. V třicátých letech byla nepochybně nejvlivnější jazykovednou školou v Evropě. Také po válce na její teorie navazovala řada zahraničních lingvistů, zpočátku opět především evropských. Její vliv se však projevil také v lingvistice americké. Určitou zásluhu na tom měl R. Jakobson, který v období války přenesl pražské teorie do USA. V šedesátých letech se o propagaci pražské školy zasloužil z našich lingvistů především J. Vachek svými přednáškami ve Spojených státech i svými publikacemi (viz zvláště The Linguistic School of Prague, Indiana University Press, 1966). Celá řada prací, čítanek a sborníků věnovaných pražské škole vyšla ovšem také v evropských zemích, zvláště v Sovětském svazu. Polsku, Francii, Itálii apod. (viz např. Praiskij lingvističeskij kružok, Moskva 1967; Prasku sz.kola štrukturálna w latách 1926-1948, Varšava 1966; atd.). U nás vyšla z podnětu zahraničního nakladatele další anglicky psaná antologie textů z klasického období, doplněná o několik novějších souhrnných článků J. Vachka, který také antologii uspořádal a opatřil doslovem (Praguiana, Some Basic and Less Known Aspects ofthe Prague Linguistic School, Praha, Academia, 1983). Vliv pražské školy se neprojevuje pouze ve strukturálně zaměřených školách, nýbrž např. i v generativní mluvnivi (viz 11.8.) a v dalších jazykovedných teoriích. Lze bez nadsázky říci, že pražský funkční Strukturalismus je jedním ze směrů, které nejsilněji ovlivnily celou moderní lingvistiku. 1 f\A