La Représentation (très) féminine du français-langue-étrangère (Velmi) ženská reprezentace francouzštiny jako cizího jazyka Otázka motivace ke studiu cizího jazyka je zde zkoumaná z úhlu pohledu, který vychází z myšlenek sociologa Pierra Bourdieua. Bourdieu, který vychází z předpokladu, že jazyk je nejen nástrojem komunikace, ale také vnějším znakem bohatství, považuje jazyk za symbolický kapitál. Má hodnotu, taktéž symbolickou, která vychází ze schopnosti jejích uplatňovatelů, a to vnucovat vlastní kritéria ohodnocení. Symbolická hodnota jazyka, jak říká Bourdieu, pochází ze sociálních podmínek, ve kterých se jazyk užívá. Vzhledem k tomu, že studium cizího jazyka na univerzitě je především reálnou investicí, a to jak časovou, tak finanční, je pochopitelné, že se získaný prospěch považuje rovněž za reálný. V tomto případě se jedná ˗ kromě získání diplomu, samozřejmě ˗ o získání schopnosti komunikovat ve studovaném jazyce. Avšak ze zkušenosti víme, že realita je této představě vzdálená. Jedná-li se o jazyk, jehož hodnota jako nástroje je poměrně omezená, jako je tomu zpravidla v univerzitních kurzech francouzštiny jako cizího jazyka, motivace studentů naučit se komunikovat je menší, přestože právě to by byl reálný prospěch, než získat symbolický prospěch, tedy plod symbolické hodnoty studovaného jazyka v sociálním kontextu studenta. Tato symbolická hodnota je náchylná k výkyvům, které se projevují stejně markantně ve významu počtu studentů, jako v obsahu programu, který je jim nabízen. Vysvětluje tak extrémní feminizaci tohoto oboru, zachovávanou převahu silně literárních programů, obtížnost, se kterou se setkáváme, chceme-li implementovat praktičtěji zaměřené programy, komplikovanost, se kterou se prosazují, a zároveň nedostatek prestiže, které se jí dostává.