Malé dějiny hluku NO ISE NO ISE NO ISE NO ISE noise Italský futurismus •- 20. února 1909 v pařížském „Le Figaro“ vydává Manifest futurismu •Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944). – krása neklidu, rychlosti a boje, poezie odvahy a revolty –"Budeme opěvovat obrovské zástupy vyburcované prací, radostí nebo vzpourou; budeme opěvovat mnohobarevné a polyfonní příboje revolucí v moderním velkoměstě; budeme opěvovat tetelivý noční žár zbrojnic a loděnic pod jejich prudkými elektrickými lunami; žravá nádraží; továrny, mosty, lokomotivy s mohutnou hrudí, klouzavý let aeroplánů.„ – Základem futuristické poetiky byl dynamismus, projevující se jednak výrazovou zkratkovitostí, jednak mnohotvárností a proměnlivostí básnického rytmu. Odrážel snahu o umělecký ekvivalent pohybu a rychlosti jako typických znaků života 20. století. Druhým podstatným rysem byla jednota předmětu, prostředí a atmosféry transformovaná do uměleckého obrazu, prolínání rovin. Tedy radikální rozpor s dosavadní tradicí. Umberto Boccioni – Elasticidade 1912 • elasticity • 227859 Giacommo Balla Dynamism of a Dog on a Leash • 13209-004-0C2EEF4D Girl running on a Balcony • Abb.3 Carlo Carra – The Funeral of Angello Galli • funcarrarrc Gino Severini – La Danza • 13780 Luigy Russollo Dynamism of a Car • pst07081 „Manifest futuristických hudebníků“ Balilla Pratella: „Manifesto dei musicisti futuristi (1910) •Přesvědčit mladé skladatele aby opustili školy •Bojovat proti zkorumpovaným a nevzdělaným kritikům •Nehlásit se do konvenčních skladatelských soutěží •Držet se bokem od komerčních a akademických kruhů •Zničit předsudky vůči „dobře udělané“ hudbě •Zničit vládu interpreta •Operní libreto přeměnit na báseň pro hudbu •Bojovat proti historismu •Provokovat ve společnosti nenávist vůči starému umění •… • Umění hluku(1913) Luigy Russolo – „L‘arte dei rumori“ •„Každý projev života provází hluk. Naše uši jsou na něj zvyklé, hluk je schopný připomínat nám samotný život. –Mukařovský 1940 ve své studii O Jazyce básnickém píše: •„Přesto však je značný rozdíl mezi ostatními uměleckými materiály a jazykem. Kámen, kov, barevná hmota atd. vstupují do umění jako pouhé jevy přírodní, jež teprve v umění přijímají znakovou povahu, počínají něco znamenat. Jazyk je znak již svou vlastní podstatou: i sám přírodní jev, který je jeho podkladem, totiž zvuk lidského hlasu, vychází z mluvidel již formován k tomuto účelu. Znakovým charakterem blíží se jazyku jakožto uměleckému materiálu toliko materiál hudby, tón, jenž také není pouhým přírodním zvukem, ale součástí tónového systému; jen jako takovému je mu rozuměno. ... Na rozdíl od jazyka je však tón svou existencí omezen téměř jen na hudbu: příroda tónů až na mizivé výjimky nemá (jako téměř jediný případ přírodního tónu býva citován zvuk sesouvajících se písečných dun), v oblasti lidské působnosti objevují se tóny mimo hudbu jen na samém jejím okraji a v tesné souvislosti s ní; takové jsou např. trubkové signály. Proto není tón vklíněn do životní praxe a nestává se nositelem určitého významu: význam hudební melodie zůstává pouhou intencí bez určité kvality, schopnou pojmout téměř neomezené množství významů konkrétních.“ Luigi Russolo (1887 – 1947) „Probouzení velkoměsta“ • Antonio Russolo (1877 – 1942) •Corale (1921) – chorál • Filippo Tommaso Marinetti (1876 – 1944) •Sintesi Musicali futuriste (1931) –Kombinace tradičních a nových nástrojů –Improvizovaný klavír (Aldo Guintini) •Stroj •Moře • • •Příklon k fašismu filippotommasomarinetti První koncert 1911 • Ruský futurismus •Zcela jinou podobu měl futurismus v Rusku, které se stalo jeho druhým významným centrem. Zde se futurismus ideově spojil s proticarským a protiválečným, demokraticky naladěným hnutím a v osobě Vladimira Majakovského (1893-1930) nalezl svého předního básníka. Majakovskij roku 1923 ve stati Futurismus dnes zásadně rozlišil italský a ruský futurismus, konstatoval jeho příbuznost v oblasti formy, ale zásadní odlišnost v názorové rovině. V rukou Majakovského se stal graficky výrazný verš nosnou konstrukcí sociálně pronikavých básnických, myšlenek, polemik a výzev. Sloučil formální výboje futurismu s revolučními cíli v dílech 150 000 000, V. I. Lenin, Správná věc a stal se jedním z básníků spoluurčujících vývoj moderní poezie. Vynikl i jako dramatik zdařilým pokusem o masový scénický projev v dramatu Mysteria buffa a divadelními satirami Štěnice a Ledová sprcha. Originálním ruským futuristou byl básník Velemir Chlebnikov (1885-1922), jehož Majakovskij vysoko cenil jako experimentátora, který ve své tvorbě odkryl netušené možnosti ruského jazyka a verše (Víla a skřítek, Válka v pasti, Noc před sověty). Ego - futurismus • 00708R Severyanin Kubo - futurismus •Kazimir Malevich •The Knife-Grinder malev2 An Englishmann in Moscow • malevich • malev Natalia Goncharova The Cyclist • 4175 V hudbě •Alexander Mossolov •Alexander F. Goedicke •Julian Krein •Michail F. Gnesin •Georg Kirkor •Nikolai Roslavets •Lev Knipper •Dmitrij Schostakovitch • Etablování hluku •Futuristé přistupovali k hluku spíše manifestačně a v podstatě velmi naivně. Tvořili „konvenční hudbu“ nekonvenčními prostředky •Konkrétní hudba pracovala s „hlukem“ jako hudebním materiálem. •Až Cage ve svém 4:33 (Silence) povýšil jakýkoli hluk ve své původní podobě na hudbu. Arseny Avraamov •Plán velké práce 1930 •Symfonie sirén: https://www.youtube.com/watch?v=Kq_7w9RHvpQ • • abraamov1 Evgeny Scholpo •Variophone 1930 sholpo Theory and Practice of Graphic Sound" •Boris Yankovsky "Acoustic Synthesis of Musical Colours". •Kreslené soundtracky painted_soundtrack www.radioart.sk •Koncert Inoranomuri Walter Ruttmann (1887 – 1941) •Tvůrce avantgardních filmů –Opus series (1922 – 1925) –Nejvýznamnější – Berlin, Symphony of a City (1929) •Wochenende (1930) – pouze zvukový film –Velmi významná předzvěst konkrétní hudby i současné moderní kompozice – –Podobně jako –Leni Riefenstahl –přilnul k nacistické ideologii. bild-4 Musique concrète •Konkrétní hudba –Vznik 1948 – v rozhlasových studiích Francouzského rozhlasu a televize R.T.F –„Materiálem konkrétní hudby je zvuk ve stavu zrodu, jak nám ho poskytuje příroda, jak ho zachycují stroje a upravují vlastní manipulací“ –„Dovedl – li inženýr –hudebník něco vytěžit z vrčení strojů, má též právo na to, aby byl vystřídán. Nechť po něm přijde vynalézavý hudebník.“ –Výzkumná laboratoř, experimentování s novými zvuky a jejich úpravami, opravami a přeměňováním. – Pierre Schaeffer (1910 – 1995) •Studie hluků –Cing etudes de bruits (1948) –Hledání ve třech liniích •První, nejvíce experimentální – technika koláže •Druhá spočívá v použití klavíru jako „nástroje pro všechno“ – nástroj je již před nahráváním různě upravován •Třetí linie byla charakterizována konfrontací • •KONKRÉTNÍ HUDBA - Editio supraphon 1971 schaefferop Společně s Pierre Henrym •Symphonie pour un homme seul (1950 – 1953)(Symfonie pro osamělého člověka) –„Symfonie se nepokouší postavit hluk proti hudebnímu zvuku: snaží se o nalezení syntézy mezi hluky spíše hudebními a souhrou nástrojů ne příliš vzdálenou od hluků.“ – i00000039 Pierre Henry •Écho d‘Orphée –Ozvěny orfea •Klasická tématika spojená s neklasickým materiálem •Velké pobouření • •Výsledkem pak Orfeo 53 – velký úspěch –„opera“ kombinující klasické zpěváky a tanečníky s konkrétní hudbou MESSE POUR LE TEMPS PRÉSENT • image0 Boris Vian/Bernard Parmegiani •L‘alcool tue •Alkohol zabíjí!! Boris_Vian_sepia JOHN CAGE •IMAGINARY LANDSCAPE nO. 1 (1938) 25%20year Pauline Oliveros •No Mo (1966) •A Little Noise •In the System •(1967) oliverosIR Christian Marclay • Johann Strauss (1988) / More Encores rg_marclay_wideweb__470x310,0 industrial •Throbing Gristle •Cabaret Voltaire Img11 Einstürzende Neubauten • 3667898_207471_EN___001 nOISE •SPUNK •MAJA RATKJE •ALOG •Japonci •Merzbow •atd. viz jindy a jinde 318_19 204_19 224_19 317_19 2849_19 7800_19