Vizuální kultura Úvod 1.1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií vizuální kultury Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média Vizuální kultura: kromě „vysokého“ umění zahrnuje rovněž lidové a „nízké“ formy kultury, je motivována zájmem o vizuální formu, která nyní převládá v médiích, komunikaci a při šíření informací 1.2. Teorie vizuální kultury základní definice •Nicolas Mirzoeff: „taktika pro studium funkcí světa uskuteč-ňovaná skrze obrazy, zobrazení a vizualizace, spíše než skrze texty a slova“ •Martin Irvine: analýza „vizuální mediace“ nebo „vizuální reprezentace“; naše vizuální zkušenost je však vždy „kontaminována“ ne-vizuálním (ideologie, texty, diskurzy, náboženská vyznání, „vizuální kompetence“ atd.) •Hans Belting, Konec dějin umění (Das Ende der Kunst-geschichte?, 1. vyd. 1983), Obrazová antropologie (Bild-Anthropologie, 2001): „Změna zkušenosti obrazu je výrazem změny zkušenosti těla. Proto se kulturní historie obrazu odráží v kulturní historii těla.“ •Vztah k příbuzným akademickým oborům: http://www.georgetown.edu/faculty/irvinem/CCT510/VisualCulture-TheoryMap-Disciplines.html • 1.3. Lingvistický a obrazový obrat •Lingvistický obrat, Richard Rorty, 1967: viděl vývoj dějin filosofie jako sérii obratů, z nichž ten lingvistický je zatím posledním, a jeho důsledky jsou zjevné: „… lingvistika, sémiotika, rétorika a různé formy textuality se staly lingua franca pro kritické reflexe umění, médií a kulturních forem. Společnost je text. Příroda a vědecké reprezentace jsou „diskursy“. Dokonce i podvědomí je strukturováno jako jazyk.“ •Obrazový obrat (pictorial turn), termín použil William John Thomas Mitchell v roce 1992 jako reakci na vzrůstající zájem o problematiku obrazu napříč širokým spektrem humanitních oborů. Obrazový obrat zasazuje specificky do „postmoderní situace“. •Ikonický obrat (Ikonische Wende), německý historik umění a filosof Gottfried Boehm v r. 1994. Zatímco Mitchell se orientuje na užití pojmu v nízké kultuře a vědách, Boehm se ptá: „Jak obrazy vytvářejí smysl“ (Wie Bilder Sinn erzeugen), zda mají vlastní logos apod. a je orientován na hermeneutiku. •Oba teoretici, Mitchell i Boehm zaměřují značnou pozornost na příjemce obrazů, na možnosti, jak mohou obrazy „číst“, dekódovat, interpretovat… • 2. Rozšiřování předmětu dějin umění •Přehodnocení hierarchie oborů výtvarného umění vlivem hnutí Arts and Crafts a uměleckoprůmyslového hnutí •Alois Riegl, Die Spätrömische Kunstindustrie, 1901 •Aby Warburg, Mnemosyné, obrazový atlas evropské kolektivní paměti •Ernst H. Gombrich, Art and Illusion, 1960 •George Kubler, The Shape of Time, 1962 •Svetlana Alpers: pojem visual culture •Michael Baxandall: pojem period eye •Georges Didi-Hubermann, Images malgré tout, 2003 • Ernst Hans Gombrich (1909 Vídeň – 2001 Londýn) a problém zobrazení •1928-33 studium dějin umění na univerzitě ve Vídni u prof. Julia von Schlossera •od 1936 žil v Londýně, pracoval ve Warburgově institutu, 1959-72 byl jeho ředitelem •Metodologicky jej m.j. ovlivnili Karl Popper, Friedrich von Hayek a Eric D. Hirsch jr. •Hledal spojnice mezi dějinami umění (rozvíjel kritickou ikonologii), tvarovou psychologií a dalšími obory. •Hlavní díla: Příběh umění (1950), Umění a iluze (1960), Smysl řádu (1979), Studie o umění italské renesance (4 díly), Upřednostňování primitivního (2002) • img001 Reverzibilní obraz: Giuseppe Arcimboldo Zahradník / Mísa ze zeleninou, 1587-1590 8garden •Kachna, nebo králík? •(populární ilustrace z 19. stol., zmíněná v knize Umění a iluze) • •"The subject of a gestalt demonstration knows that his perception has shifted because he can make it shift back and forth repeatedly while he holds the same book or piece of paper in his hands. Aware that nothing in his environment has changed, he directs his attention increasingly not to the figure (duck or rabbit) but to the lines of the paper he is looking at. Ultimately he may even learn to see those lines without seeing either of the figures, and he may then say (what he could not legitimately have said earlier) that it is these lines that he really sees but that he sees them alternately as a duck and as a rabbit. ...As in all similar psychological experiments, the effectiveness of the demonstration depends upon its being analyzable in this way. Unless there were an external standard with respect to which a switch of vision could be demonstrated, no conclusion about alternate perceptual possibilities could be drawn." Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions (3rd ed., p. 114). Duck-Rabbit_illusion Iluze pohybu (dle E. H. Gombricha, Příběh umění) •Théodore Géricault, Dostihy v Epsonu, 1821 • • •Eadweard Muybridge, Běžící kůň v pohybu, fotografická sekvence, 1872 111geric img002 „Nevinné oko“ / „Innocent Eye“ •John Ruskin vždy tvrdil, že umění poskytuje vizuální slovník, s nímž lidé konfrontují svět kolem sebe a jehož prostřednictvím svět prožívají. Tak např. vyjádřil: „přestože málo lidí se zabývá uměním, jejich představy oblohy jsou odvozeny spíše od obrazů než od reality, takže když chceme prozkoumat koncepci formovanou v myslích nejvzděla-nějších lidí, když mluvíme o mracích, zpravidla bude složena z reminiscencí na modř a běl starých mistrů“. Proto umělec i publikum musí vnímat nevinným okem, zapomenout, že předpokládám, že něco vypadá tak či onak a zkusit se podívat bez konvenčních obrazových slovníků. •Gombrich tvrdí, že něco takového není možné, nelze se odpoutat od toho, co víme. • •N. Goodman: Mýtus o nevinném oku – čertův tovaryš. john-ruskin-1 Podíl diváka (dle E. H. Gombricha, Umění a iluze) Vidění není pasivním procesem, nýbrž „vnímání je vždy aktivním procesem, který je podmíněn našimi očekáváními a je přizpůsoben dané situaci“. Proto „člověk neví, co vidí, nýbrž vidí, co (již) ví.“ img021 img027 Hans Belting (nar. 1935 v Aschenbachu) a antropologie obrazu Belting.jpg • Historik a teoretik umění se širokým záběrem od středověku až po současné umění. Působil na univerzitách v Německu a USA , 2004-2007 vedl Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften ve Vídni. • Bildanthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft. München 2001: •Obrazy jsou zodpovědné za to, že reprezentace světa se ocitla v krizi. Jean Baudrillard nazývá obrazy „vrahy reálného“. Krize je způsobena pochybnostmi o reprezentaci (simulacrum). Ke krizi analogie přispěl také digitální obraz, jehož ontologie se zdá být nahrazena logikou jeho produkce. Snad začala krize obrazu již ve stavu totální analogie, když se obrazy ve filmu a videu spojily se zvukem a pohybem, tedy se starými výsadami života. Teprve poté, co obrazy postupně ztratily téměř všechny registry, které se zdály být vyhrazeny životu, přistoupili producenti obrazů na novou taktiku. Začali se zobrazováním virtuálních světů, které triumfují nad nutností analogie a existují jen v obraze. Co se však blýská jenom efekty, brzy ztratí náš respekt. Nechceme si s obrazy jenom hrát, protože na ně stále ještě ve skrytosti věříme. 3. Reflexe výtvarného umění s přesahem k vizuální kultuře •dějiny výtvarného umění •umělecká kritika •programové texty •(sebe)reflexe umělců •obecnější teorie vycházející z vyhraněných filosofických, estetických, psychologických... kritérií • Reflexe díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57 0801vela Variace: Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) Teoretická diskuze: Michel Foucalt, Svetlana Alpers, Craig Owen… PP meninas Hamilton 1953 •Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004, médijní instalace Eve Sussman (American, b Reflektivní obrazy: René Magritte Zrada obrazů,1928-29; Procházky Euklidovy, 1955 Magritte-Treason-of-images 1927_28 magritte_euclide Exkurz: Role zraku u českých teoretiků umění v 1. pol. 20. stol. •F. X. Šalda o impresionistech: „odvracejí se od všech druhotných a odvozených orgánů duševních, jež právem podezírají v té chvíli ze zkaženosti, ke smyslu základnímu, nižšímu snad po soudu filozofujících akademiků, ale zato věrnému, spolehlivému a neklamnému“ (Hrdinný zrak, 1901). Později však:„Takto vypěstovala se výlučná hypertrofie oka ne ve smyslu vidu a zoru duchového, nýbrž ve smyslu nástroje zcela určitého a technického: lapače dojmů a stupňovatele jich“ (nekrolog A. Slavíčka, 1910). Role zraku Šalda – Markalous - Kovárna •Bohumil Markalous: eidika jako nový obor, který se má zabývat „významem zrakových činitelů v celém rozsahu duševna“. Vychází z primátu zraku jako hlavního prostředku percepce. •František Kovárna: sleduje civilizační proměnu vizuální percepce. „Jakou podobu má umělec ve změněné životní souhře, dívá-li se očima, jež mají sklon k četbě, poznává-li hmatem, který je poznamenán zneuctěním tělesné práce, a vní-má-li svět, v němž jsou věci zbaveny vlastní duše?“ (Umělec našeho věku, in: Výtvarné epištoly, 1941)