„Pravdivý obraz“ Otisk skutečnosti v malířství a sochařství mirror Bernardo Strozzi, Stará žena před zrcadlem, cca 1615 Elsie Wright.jpg Elsie Wright a Frances Griffiths, Víla podává Iris květiny, 1920 1. Teorie mimesis •Řec. mimesis, lat. imitatio (nápodoba). •Mimesis může odkazovat k jakémukoli jsoucnu z reálného světa, nebo k jsoucnu postulovanému či imaginárnímu. Již před Platónem byl zdůrazňován reprezentační aspekt mimeze. • •Kořen slova: mimos Ømimesthai – imitace, reprezentace, portrétování Ømimos, mimetes – osoby, které imitují nebo reprezentují Ømimema – výsledek mimetického jednání Ømimetikos – subjekt imitace • •Koncepty mimesis podle Platóna, Aristotela a Plotína. •V 18. stol., po ustavení estetiky jako samostatné disciplíny Alexandrem Gottliebem Baumgartnerem, ztratily váhu, ale i později se k nim mnozí teoretici vraceli. • • 2. Zobrazení a obraz (K hermeneutice malířství) •odlišení zobrazení / obraz •zobrazení: jeho cílem je vizuální substituce skuteč-nosti nebo věci, která se nachází mimo obraz (vizuální „simulace“) •obraz je zjevným uchopením a předvedením zobra-zované skutečnosti před naším pohledem; H. G. Gadamer, Pravda a metoda: „...obraz uplatňuje své vlastní bytí, aby nechal vystoupit zobrazené“ •Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh. In: Dějiny umění v české společ-nosti. Praha 2004, s. 82. Cesta k abstrakci: autonomní obraz? •Je třeba si uvědomit, že obraz dříve než představuje koně, bitvu, nahou ženu, nebo jinou anekdotu, je ve své podstatě plocha pokrytá barvami uspořádaná podle určitého pořádku. • (Maurice Denis, Théories) • Serusier_-_the_talisman Paul Sérusier, Talisman, 1888 skupina Nabis Nic než skutečnost Chuck Close Frank 1969 olej plátno 3. „Nic než skutečnost...“ Verismus, ilusionismus, naturalismus a realismus v malířství 19. a 20. stol. Mimeze předmětného •Verismus: lat. verus = pravda, snaha zobrazovat skutečnost takovou jaká je, v surovém stavu, s jejími zdánlivě bezvýz-namnými detaily, ve vší její hrubosti a nízkosti... snaha o dokumentárnost se spíše pesimistickým pohledem na svět •Iluze: lat. ludere = hrát, zahrávat si, podvádět, klamat, před-stava nebo vjem neshodující se skutečností; využití – ve výtvarném umění, např. trompe-l'œil; v divadle, které pro-střednictvím aristotelovské mimesis vytváří diegézní svět •Diegéze: vnitřní svět díla reflektující vnější realitu nebo čistě imaginární svět, který nám autor prostřednictvím svého artefaktu předkládá v určitém výseku (termín zaveden 1950 pro analýzu filmu) •Naturalismus: snaha co nejvěrněji reprodukovat skuteč-nost, podobně jako realismus • •Zdroj: E. Souriau, Encyklopedie estetiky. Praha 1994. Trompe-l'œil a historická malba /další snímek/ Pere Borrell del Caso, 1874 Ferdinand Georg Waldmüller, 1853 Escaping_criticism_by_Caso 08 Waldmueller Kinder im Fenster 1853 Residenzgalerie Salzburg 12 Karl von Piloty, Thusnelda v triumfálním průvodu Germanica, 1869-1873 (490 x 710 cm) Obraz díky své velikosti a dokonalosti iluzivních malířských prostředků vytváří „ambiente“ vtahující diváka do imaginární evokace historie. Malovaná panoramata Yadegar Asisi, Řím CCCXII, Lipsko, Gasometer, 2003-2005 img_07_leipzig_03 Y. Asisi, finissage, 2009 Londýnské Colosseum, 1826 Luděk Marold a kol., panorama bitvy u Lipan (1898) v pražské Stromovce rom_finissage colosseum 2280_28_01 Praha%2C_Stromovka%2C_Maroldovo_panorama Jeruzalémské panorama Ukřižování Krista, Altötting Gebhard Fugel, 1903 Panorama AOe img002 Veristické postupy v malířství 20. století Christian Schad, 1927 René Magritte, 1928 Gerhard Richter, 1975 motorka motorka •Akademismus •Nová věcnost / magický realismus (Max Beckmann, Otto Dix, Georg Grosz, Christian Schad) •Surrealismus (Max Ernst, Salvador Dalí, René Magritte) •Oficiální umění nacismu a komunismu (socialistický realismus) •Pop art, fotorealismus, hyperrealismus • • • • Christian Schad AP 1927 Rene-Magritte-Attempting-The-Impossible Richter Gilbert a George 1975 Gerhard Richter, Strýček Rudi, 1965 6_Richter-Onkel-Rudi-e1347065652712-701x1200.jpg Norman Rockwell Znalec, 1962 Konfrontace zpodobeného díla amerického abstraktního expresionismu a realistické malby autora • rockwell_connoisseur Posmrtná maska Agamnemóna lm05m056 4. Přímý otisk skutečnosti? Uchování podoby zemřelého E. Popp (?), Posmrtný odlitek tváře a lebky Bernarda Bolzana, 1848 Ernst Popp, Busta B. Bolzana, 1848 img004 Skiagrafie •Daniel Chodowiecki, Vynalezení malířství dle Plinia, 1787 • img003 •Pozn.: Plinius, Historia naturalis, kniha XXXV, o počátcích malířství: „kolem stínu člověka byla vedena čára, a tak první malířství mělo takový ráz, potom se provádělo jednou barvou a takové slulo monochromatos“. Obraz „neudělaný lidskou rukou“ •Sv. Tvář z Laonu, • byzantská ikona img004 •Pozn.: Mandylion a veraikon byl chápány jako „mechanická reprodukce“ Kristovy tváře, jež obtiskla do plátna. Exkurz: Využití projekčních optických pomůcek v malířství? •David Hockney, The Secret Knowledge. Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters (2001), česky Tajemství starých mistrů (2003) •Autor se snaží doložit, že realistické efekty, jichž začali vy-užívat nizozemští mistři 15. století a které v další tradici ev-ropského malířství hrály důležitou roli, byly vytvářeny za po-moci optických pomůcek umožňujících projekci zobrazeného. •Kritika jeho tezí jako nedostatečně doložených, např. Suzan Sontag psala o „warholizaci malířství“. Lotto •Lorenzo Lotto, Manžel a manželka, 1523, detail obrazu •Hockney a fyzik Falco dokazují, že vyso-ká míra realismu musela být dosažena za pomoci optických pomůcek. http://www.optics.arizona.edu/SSD/art-optics/scientific.html