Kritická analýza počítačových her Jaro 2017 Tomáš Bártek (MUGS); hypermarket@mail.muni.cz, tomas.bartek@ceitec.muni.cz Kritická analýza pc her •Co je kritická analýza? •„S naším věděním o světě by se nemělo zacházet jako s objektivní pravdou.“ • •Co jsou kulturální studia? - zkoumají vztahy současné kultury a společnosti -analýza vztahů symbolických a sociálních praktik spojující kulturní aspekty z antropologie, dějin umění, literární vědy, medialistiky, lingvistiky, etnologie atd. v různých kombinacích. • •Kulturní kontext herní produkce • •Přednášky na jednotlivá témata, diskuze nad zadanými texty a úkoly • Sylabus Zakončení předmětu •Rozbor herních recenzí na 1 hru: představení hry, představení jednotlivých recenzí a jednotlivých publicistů (médií), vypíchnutí rozdílných a shodných bodů recenzí • •Výběr tématu závěrečné analýzy (povinná prezentace tématu v zápočtovém týdnu – pitch/blog) • •Závěrečná kritická analýza o rozsahu min. 10 normostran (18 000 znaků) • • Pitch prezentace •Na pár minut •1 slide o tématu, •Jedna věta proč toto téma •Jedna věta o hře (hrách) •2–3 body o čem práce bude •Literatura (neobejdete se bez sekundárních zdrojů) MÍSTOGALERIE DŮM SKLENĚNÁ LOUKA (hned naproti N budovy) START 19.00 Herní kvíz / Turnaj gentlemenů •Díky za pozornost Co vše může být kriticky nahlíženo? Vhled do historie •Ač se o herních studiích mluví jen nějakých 15 let, zkoumání her je mnohem starší •Velmi často propojeno s učením • •Games of The North American Indians 1907 • •History of Chess 1913 Vhled do historie – prameny inspirace •Johann Huizinga a Homo Ludens 1938 •Roger Caillois Hry a lidé 1961 Vhled do historie •1974 Minneapolis - The Association for the Study of Play •Play and Culture (1988–1992) •Journal of Play Theory and Research (1993–1997) •Play and Culture Studies • Další prameny inspirace •Vannevar Bush 40‘ léta a nápad na nástroj fungující na principu lidské mysli • •Theodore Nelson přináší pro tento nástroj název hypertext Moderní GS vznikají •V roce 1997 dvě přelomové události •Cybertext od Aarsetha •Hamlet on the holodeck od Janet Murray •Zároveň symboly první a doposud největší debaty oboru Ludologie vs. naratologie •S pojmem ludologie přišel Gonzalo Frasca •„disciplína, která studuje hry a herní aktivity (play activities)“ •1999: Jesper Juul dokončuje magisterku Thesis A Clash Between Game and Narrative • •Další posun založení gamestudies.org – 2001 •Vznik konferencí DiGRA