Vizuální kultura Rekapitulace témat - zkušební otázky A. Zkušební otázky podle knihy Obraz J. Aumonta 1) Podíl oka – zrakové vnímání (1. kap.) Podíl oka: nastínění zákonů vizuální percepce. Soubor empirických, experimentálních a teo-retických poznatků, který se utvářel už od starověku. Jedním z prvních teoretiků vidění byl už otec geometrie Euklides. Po II. světové válce velký nárůst zkoumání, rozmach psychofyzikál-ních laboratoří. Analogie v ČR: Ladislav Kesner, Obrazy mysli / Mysl v obrazech (2012), jakož i jeho výzkum v Národním ústavu duševního zdraví. a) zrakové úkony, co vnímáme?, časové faktory vnímání (viz I.1, I.2 – srov. VK06, I.3) b) vnímání prostoru a pohybu (II.1, II.2) c) přístupy k vizuálnímu vnímání: analytický a syntetický (II.3) d) vizuální pozornost a vizuální hledání (III.1) e) dvojí skutečnost obrazů a princip nejvyšší pravděpodobnosti (III.2.1-2) f) základní optické iluze a vnímání formy (III.2.3-4 – VK04e-f) 2) Podíl pozorovatele (2. kap.) Podíl/role pozorovatele/diváka (beholder´s share) je pojem, který použil E. H. Gombrich v knize Umění a iluze pro označení souhrnu perceptivních a psychických aktů, jejichž prostřednictvím pozorovatel vnímá či chápe obraz. Pozorovatel či divák = subjekt, který při vnímání obrazu vychází ze zraku; kromě schopnosti vnímání mobilizuje své vědění, pocity či přesvědčení. Ty jsou poznamenány příslušností k určitému historickému území (třídě, době, kultuře). Přes tyto rozdíly existují v obecném vztahu člověka k obrazu transhistorické a mezi-kulturní konstanty a právě ty jsou zkoumány. Co nám přinášejí obrazy a jak je pozorujeme? a) vztah obrazu ke skutečnosti a jeho funkce (viz I.1.1-2) b) „rozpoznávání“ a „upamatovávání“ (I.1.3, I.2.1-2) c) jak obraz působí na pozorovatele (I.2.3-4 – srov. VK01e) d) Gestaltteorie (Arnheim) a generativní teorie obrazu (I.3.1, I.3.3) e) podmínky iluze zobrazení (II.1, II.2) f) iluze, psychický odstup a věrohodnost (II.3) g) pudy a emoce pozorovatele, skoptofilie (III.1-3 – VK 10) 3) Podíl dispozitivu (3. kap.) Pojem dispozitivu je převzat z psychoanalytické filmové teorie, zde se však užívá v obecném smyslu pro popis situace těla a percepce vzhledem k předmětu vnímání. Tento komplikovaný vztah je součástí souhrnu determinancí obklopujících a ovlivňujících každý individuální přístup k obrazům. Zkoumány jsou: prostředky a techniky produkce obrazů, způsob jejich oběhu či reprodukce, místa jejich dostupnosti, jejich nosiče atd. a) tvárný prostor a divácký prostor (I.1, I.1.1) b) způsoby vidění, příklad detailního záběru (I.1.2-4) c) rám a rámec (I.2, I.3) d) obraz v čase a čas v obrazu, implicitní čas, temporalizovaný obraz (II.1-3 – VK03) e) technická determinance dispozitivu (III.2) f) sociologické, subjektivní a ideologické účinky dispozitivu (III.3) 4) Podíl obrazu (4. kap.) Smyslem takto nazvané kapitoly je podat zprávu o souhrnu všech výzkumů zobrazení, jež přisuzují obrazu imanentní hodnoty. Hlavní zájem je věnován zobrazovací hodnotě obrazu, jeho vztahu k vnímané skutečnosti. a) analogie – její hranice, indexy a stupně (viz I.1-2) b) realismus (I.3 – srov. VK02c) c) perspektiva (II.1 – VK04) d) otevřený a zavřený prostor, hloubka záběru (II.2) e) scéna a scénografie (II.3) f) zobrazený čas (III.1-2 – VK03) g) význam v obrazu (IV.1-2) 5) Podíl umění (5. kap.) V rámci zkoumání obrazu se Aumont zaměřuje především na obrazy umělecké. Zdůvodňuje to tím, že tyto obrazy jsou zajímavější než jiné (originálnější, silnější atd.), s vyšší mírou in-vence. Většina ostatních obrazů umělecké obrazy napodobuje a více či méně vědomě přejímá. a) výtvarné a ikonické, abstraktní obraz (viz I.1, I.2.1) b) výtvarná „gramatika“ (I.2.2-3) c) expresívní obraz (II.1-3) d) umělecká aura (III.1) e) estetické problémy obrazu (III.2) f) fotogenie (III.3 – srov. VK03b) B. Zkušební otázky podle prezentací 1) Vizuální kultura – úvod /prezentace VK01, část 01,02/ a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) teorie vizuální kultury: předmět a metody, rozdíly v pojetí c) lingvistický a obrazový obrat d) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století e) problém zobrazení u E. H. Gombricha, kritika konceptu „nevinného oka“ f) Beltingova antropologie obrazu g) formy reflexe vizuální kultury a příklady „prehistorie“ vizuálních studií – role zraku u F. X. Šaldy, B. Markalouse a F. Kovárny h) proměny vizuálního paradigmatu: tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena a tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa i) pravda uměleckého zobrazení od I. Kanta po A. C. Danta j) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 01: 7-8, 10, 12, 14-17, 02: 3-4, 6 2) „Pravdivý obraz“: Otisk skutečnosti v malířství a sochařství /prezentace VK02/ a) teorie mimesis b) odlišení zobrazení a obrazu c) veristické postupy v malířství 19. a 20. století, malovaná panoramata d) „otisk skutečnosti“: posmrtné masky, skiagrafie, obraz neudělaný lidskou rukou, hypotéza o využití projekčních optických pomůcek v malířství e) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 1, 4-5, 7-20 3) Teorie fotografického obrazu /prezentace VK03/ a) počátky fotografie (camera obscura, daguerrotypie, kalotypie) b) fotogenie a možnosti jejího dosažení c) teorie fotografie: Ch. Baudelaire, W. Benjamin, R. Barthes, S. Sonntagová, H. Belting d) soutěžení fotografie a malířství (piktorialismus, fotorealismus), intermediální obrazy e) rozšíření média – fotožurnalismus, éra humanistické a reportážní fotografie f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 9-26, 34-39, 41-42 4) Zobrazení prostoru a optické iluze /prezentace VK04/ a) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, k tomu: výtvarná díla na snímcích 1-7 b) různé druhy perspektivy (m. j. atmosférická perspektiva, anamorfóza) i jejich prolínání, k tomu: výtvarná díla na snímcích 8-10, 15-17 c) perspektiva jako symbolická forma a prostředek k ovládnutí světa (sn. 11-12, 18) d) umělá a syntetická perspektiva (sn. 14) e) perspektivní iluze f) optické iluze založené na vztahu figury a pozadí, k tomu: výtvarná díla na snímcích 21-22, 26-28 g) reverzibilní obrazy (viz sn. 24-25) 5) "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace /prezentace VK05/ a) obrazová písma, ideogramy a fonogramy, design vizuální komunikace b) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta c) využití gest v malířství a sochařství – snímky 4, 8, 13 d) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné e) nonverbální a modifikovaná verbální komunikace f) zkoumání duševních vlastností lidí prostřednictvím tělesných znaků 6) Nauka o barvách /prezentace VK06/ a) nauka o barvách od antiky po 19. století b) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho, primární, druhotné a terciární barvy c) paobraz a simultánní kontrast d) Umění barvy J. Ittena, rozdělení barevných kontrastů e) rovnovážné proporce barev f) analogie kolorismu a hudby g) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 8, 10, 12, 14, 23-34 7) „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře /prezentace VK07/ a) vznešené jako filosofická a estetická kategorie b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade) c) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 1-2, 4-11, 13-15 d) periferní oblasti výtvarné kultury (Nejskromnější umění J. Čapka, dokumentace fenoménu chatařství) e) „vysoké umění“ avantgard a jeho situace ve 40. letech f) pop art a příbuzné tendence v postmoderní architektuře – díla na sn. 16-21 g) „preventivní kýč“ (R. Scruton) h) „kulturní jamming“ v antireklamě 8) Idea ve výtvarném umění /prezentace VK08/ a) umění jako spojení techné a inventio b) konceptuální umění v širším smyslu (od manýrismu) a programově konceptuální umění c) umělecké dílo utvářené interpretací (A. C. Danto) d) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 1, 3, 5-19 9) Teorie architektury a urbanismu /prezentace VK09/ a) antická a renesanční teorie architektury b) otázky stylu a urbanismus v 19. století, koncept zahradních měst c) modernistická a postmoderní teorie architektury (sn. 14-16, 19-23) d) odcizení (sn. 17-18) a existenciálně-fenomenologická teorie architektury 10) Skopofilie/voyeurství, genderové role a jejich feministická kritika /prezentace VK10/ a) motiv „nahé pravdy“ u G. L. Berniniho, Gustava Klimta a jiných umělců b) tradice zobrazení aktu, vztah umění a pornografie (snímky 1, 5-12) c) koncept pohledu (the gaze) d) feministické teorie: Linda Nochlin, Laura Mulvey, Patricia Mathews e) proměny chápání genderové identity ve výtvarném umění, filmu a reklamě 11) Virtuální realita a simulakra, kritika masmédií /prezentace VK11/ a) definice virtuality, „virtuální starověk“ b) simulace a simulakra podle Jeana Baudrillarda c) modernistické a postmoderní vizuální citace a variace d) kritika televize (G. Anders, N. Postman) a situace médií v postindustriální společnosti (M. McLuhan, L. Manovich) e) ústřední otázka Antropologie obrazu Hanse Beltinga: vztah médium – obraz – tělo f) virtuální těla