Počet osob: minimálně 2 - 3 Pomůcky: kartičky tří kategorií - postavy (role), místa, situace Popis: Cílem aktivity je procvičování a zlepšování schopností správné reakce, resp. volby co nej vhodnějšího způsobu mluvy v konkrétních komunikačních situacích zasazených do určitého prostředí. Procvičované gramatické jevy: keigo, prostý styl, zdvořilý styl a s nimi spojené výrazy Pravidla: Kartičky rozdělíme podle kategorií a uložíme je popsanou stranou dolů. Pak některý z aktérů vytáhne po jedné kartičce z různých kategorií - jsou možné kombinace: aktéři (1) a místo (2); nebo aktéři (1) a předmět rozhovoru (3). Tím všichni účastníci obdrží pokyny k ztvárnění určité scénky, např. JnLj^í - ^ - ŤctDfy-t^ <5 .Na základě instrukcí si následně rozdělí mezi sebe jednotlivé role (v tomto případě může být někdo starší bratr, druhý mladší bratr a dohodnou se, kdo z nich bude mít prosbu - není vyloučeno, aby ji měli oba). Pokud se cvičení účastní vícero lidí, můžou se sami rozhodnout, zda bude více lidí zastávat tu samou funkci nebo jestli vytvoří dvě scénky, případně zbylí lidé mohou plnit funkci rozhodčích - ohodnotí na základě pozorování, zda bylo ztvárnění správné jak po gramatické, tak po obsahové stránce s ohledem na komunikační prostředí. Po ujasnění jednotlivých rolí vytvoří společně účastníci dialog a ten bude následně proveden ve scénku - pokud možno ztvárněnou co nejvěrohodněji. Jinou možností je improvizace. Po dokončení scénky se aktéři navzájem ohodnotí, popřípadě svým názorem přispěje/í osoba/y určená/é jako rozhodčí. V dalším kole vytahuje kartičky někdo jiný a účastníci komunikace se střídají. Pravidla je možné dle vlastní potřeby libovolně upravovat. irr (/WiX • $ - ř E t " H < ) (/^ • »öj-rs • m-rs) ft* x (1ST • *5ŤCÄ"ef"Ä») Svvfc-o BBÜA t § fcStíil&A ^ r M ^ • S i ř • Příklady: 5Ĺ E Ď LŤc? 5t 5 A A mthôo 5Ĺ fern B , « ? 5i t>frofc0 c-^fe, ^Kcotfj-e^o-rv^-rfco M m \ hVfrho, &5ĹŽ/v ! JÍM íŤM^-f-fcc V ^ o ž ^ V ^ ť e ^ L j : 5 č \ JSA mmx-rt\ mm -r^-Ř^/uo ž ) ^ í ^ ^ ^ L - c v ^ 5 ^ - e - r ^ 0 mm m\ -et, ^ ^ f o ^ M Á , - e L / c 0 ^ S L Š L Í S . . . fee E o / ^ o / c ř > ] g í & L T f e 0