MODERNISME (ART NOUVEAU) Jiří Pešek KJIB014 Katalánský modernismus Universidad Masaryk de Brno Art Nouveau • Mezinárodní umělecký styl, výrazný zejména v architektuře a užitém umění. Největší popularity dosáhl na přelomu 19. a 20. stol., celkově ovlivňoval zejména evropskou uměleckou scénu přibližně v letech 1888-1914. • Art Nouveau je globální označení celé skupiny různých, avšak navzájem podobných „národních“ stylů. Ty mají stejné základní rysy, ale v různých národních prostředích se odlišují, což reflektují i různé názvy: o Anglie: Art Nouveau x Francie: Modern Style o Rakousko: Secessionsstil (Wiener Secession) o Německo: Jugendstil o Dánsko (a další severské státy): Jugendstil o Itálie: Stile floreale (Liberty; art nova) o Maďarsko: Szecesszió o Česko: Secese o Slovensko: Secesia o Polsko: Secesja o Rusko: Модерн o Katalánsko: Modernisme Art Nouveau • Hlavní charakteristicky Art Nouveau: reakce na předchozí „akademické“ styly → uvolněnost; křivky, dekorativnost, rostlinné a další vesměs přírodní ornamenty, prostornost, průhlednost, nové zpracování prostoru, nové materiály (architektura – železo, ocel, beton, sklo; grafika – rychlost a dostupnost tisku). • Jde o tzv. totální či souhrnný styl, projevuje se ve všech či v drtivé většině umění (architektura, hudba, poezie, literatura, sochařství, malířství, dekorace, užité umění,…). Velmi výrazně se art nouveau prosadil především v oblasti užitého umění, aplikace umění na předměty každodenní potřeby (šperky, nábytek, osvětlení, keramika, textilní látky, kuchyňský servis apod.) → životní styl. • Po celé Evropě se tento styl projevuje především v letech 1890-1910, i když v některých částech kontinentu začíná dříve (Katalánsko, po 1880). Z módy vychází ještě před I. světovou válkou (1914) a po ní, kdy se prosazují racionálnější a levnější umělecké styly (art deco, moderna, funkcionalismus). Původ a vznik Art Nouveau • Počátky art nouveau můžeme hledat u anglického výtvarníka Williama Morrise (1834-1896), jenž se zabýval zejména vzory a novými metodami výroby a zpracování textilu → později v tom pokračovalo i hnutí Arts and Crafts (tvořeno jeho žáky, okolo 1880-1900) → návrat k ručním pracím, kvalitní a originální design, ovšem v praxi komplikované – příliš drahé. • Dalšími „předchůdci“ a inspirátory nového stylu byli prerafaelité (skupina anglických malířů, inspirace v renesanci a středověku, před stylem italského malíře Raffaela; představitelé: Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt). Značný vliv mělo i dílo anglického architekta a návrháře Arthura Mackmurda (1851-1942), jenž silně ovlivnil i skupinu Arts and Crafts. • Ve Francii patřili mezi největší inspirátory architekt a historik umění Eugène Viollet-le-Duc (1814-1879), který se zabýval především středověkými stavebními památkami a jeho teoretické úvahy později ovlivnily celou generaci modernistických architektů (Gaudí, Horta). Nahoře: Designová židle (Arthur Mackmurdo, 1883) Napravo: Rostlinné motivy (William Morris, 1862 a 1883) Původ a vznik Art Nouveau • Důležitým prvkem přispěla i trojice francouzských malířů Maurice Denis, Pierre Bonnard a Édouard Vuillard s názorem, že malířské dílo musí být především dekorativním prvkem. • Významnou inspiraci poskytl art nouveau i tzv. japonismus (přijímání japonských vlivů do evropské kultury, zejména od pařížské světové výstavy v roce 1867). Zejména technika japonského dřevotisku, jeho barevnost a přírodní motivy v něm se vyskytující ovlivnila řadu modernistických architektů i návrhářů. Mezi nejpopulárnější japonské umělce v tomto oboru patřil Kacušika Hokusai (1760- 1849), jehož dílo je historickým předchůdcem dnešního kresleného stylu manga. Všeobecně vzato se i zde uplatnil dávně romantický přístup v hledání exotična, exotických motivů apod. • Ještě jednou zdůrazněme i důležitost nových technologií v oblasti tiskařství a nakladatelské činnosti → mnohem rychlejší a globálnější rozšíření jednotlivých uměleckých přístupů, vznik uměleckých časopisů apod. Velká vlna u pobřeží Kanagawy (Kacušika Hokusai, okolo 1830) Vrcholné roky Art Nouveau • Klíčovou roli při popularizaci stylu sehrál francouzsko-německý obchodník s uměním Siegfried Bing (1838-1905). V letech 1888-1891 vydával v Paříži umělecký časopis Le Japon artistique, díky němuž dokázal nejen v Evropě prosadit mnoho japonské inspirace. Později uspořádal výstavu několika francouzských malířů, kteří se zabývali šíře i dekorativními prvky. • Jeho hlavním přínosem ale bylo otevření zvláštní umělecké galerie, která se věnovala výhradně art nouveau: Maison de l’Art Nouveau. Stalo se tak v Paříži roku 1895. Galerie vystavovala nábytek, obrazy a další dekorativní předměty význačných modernistických autorů z Francie či Belgie. Ve francouzštině se později uchytilo označení art nouveau právě díky slávě této galerie. • V té době také ve Francii a Belgii vznikala první architektonická díla ve zmiňovaném stylu, i když z celosvětového pohledu už nešlo o nic převratného, neboť katalánští architekti v té době již svá díla směřovali podobným směrem. Vrcholné roky Art Nouveau • Světová výstava v Paříži (1900): vrchol popularity nového stylu. Výstava se konala vod dubna do listopadu 1900, navštívilo ji přes 50 milionů lidí z celého světa. Tato výstava byla silně poznamenaná tímto novým stylem – nejen v ohledu vystavovaných předmětů apod., nýbrž i z hlediska architektury (vstupní brána do areálu, několik pavilonů, stavby jako Gare de Lyon, vznik pařížského metra,…). Francie • Z hlediska uměleckého se Paříž zvláště po Světové výstavě 1900 stala skutečným kulturním centrem Evropy. Do města se sjížděli umělci ze všech koutů, z hlediska art nouveau Francouzi vynikali především v oblasti malířství a dekorace. Mezi nejvýznamnější architektonické počiny z období francouzské secese patří Lavirottův dům a restaurace Le Train Bleu v Paříži či Vila Majorelle v Nancy. Vycházelo též mnoho prestižních časopisů. Ve Francii nicméně tento styl vyšel rychle z módy, okolo roku 1905 už byl považován za zastaralý. Vlevo: Lavirottův dům (Jules Lavirotte, 1901) Vpravo: Le Train Bleu (Marius Toudoire, 1901) Belgie • Důležitým centrem nového stylu byla Belgie, především zásluhou svých architektů (Victor Horta, Hector Guimard, Henry van de Velde). Prvně jmenovaný (1861- 1947) proslul zejména čtyřmi významnými stavbami v centru Bruselu (všechny dnes patří mezi památky UNESCO: Hôtel Tassel (1894) a Hôtel Solvay (1900), Hôtel van Eetvelde (1898) a Hortův ateliér (1898). Hector Guimard (1867-1942) proslul zejména návrhem vstupů do pařížského metra, Henry van de Velde (1863- 1957) byl zase znám jako designér nábytku. Vlevo: Vstupy do pařížského metra (Hector Guimard, 1900) Vpravo: Interiér hotelu Tassel (Victor Horta, 1894) Velká Británie • Velká Británie je místem, odkud se do Evropy začaly šířit první projevy art nouveau, silnou britskou specializací vzhledem k již zmiňovanému hnutí Arts and Crafts byla především práce s grafikou. Kromě již zmiňovaného Mackmurda patřili mezi nejdůležitější postavy také Aubrey Beardsley, Walter Crane (ilustrace) a Charles Ashbee (návrhy šperků). • The Liberty Store: prestižní obchod, jenž nabízel designový textil a šperky, jeho hlavním návrhářem byl po dobu art nouveau Archibald Knox; obchod se proslavil i v zahraničí, pro Italy se stal takovým synonymem onoho nového stylu, že ho pojmenovali právě po tomto obchodu. • Britským centrem architektury a designového nábytku ve stylu art nouveau bylo skotské město Glasgow. Nejvýznamnějšími představiteli tzv. glasgowské školy byli manželé Charles Rennie Mackintosh (architekt a designér) a Margaret Macdonald Mackintosh (designérka). Německo • Německý Jugendstil vděčí za svůj název populárnímu uměleckému časopisu Die Jugend, který od roku 1896 v Mnichově vydával německý spisovatel a novinář Georg Hirth (1841-1916). • Velký vliv na popularizaci stylu měly ještě další dva časopisy – Pan a Simplicissimus. Jedním z nejznámějších umělců spojených s Jugendstilem byl malíř a grafický umělec Otto Eckmann (1865-1902), jehož oblíbeným motivem byla labuť, která se později stala i jakýmsi symbolem německé verze art nouveau. Zleva doprava: Titulní strany časopisu Die Jugend (1895); Tapiserie „Pět labutí“ (Otto Eckmann, 1897) Rakousko-Uhersko • Bezpochyby známý pojem „Vídeňská secese“ byl rakouskou verzí art nouveau, v tomto případě značně oficiální v podobě sdružení předních rakouských umělců v čele s malířem Gustavem Klimtem (1862-1918). Sdružení vzniklo v roce 1897, disponovalo i vlastním časopisem Ver Sacrum, a jejich hlavním programem byla vzpoura proti estetickému konzervatismu vídeňské galerie Künstlerhaus Wien, která podle nich nebyla dostatečně progresivní, a proto rakousko-uherská výtvarná scéna zaostávala za zbytkem Evropy. Skupina se rozpadla roku 1905, kdy z ní vystoupil zakládající člen a předseda, malíř Klimt. • Mezi další členy sdružení patřili například malíř Koloman Moser, sochař Max Klinger či architekt Joseph Maria Olbrich (narozen v Opavě, 1867-1908). Ten má na svědomí asi nejemblematičtější stavbu vídeňské secese – Pavilon Secese, jehož dominantní kopule z pozlaceného bronzu ve tvaru vavřínových listů patří dodnes mezi hlavní turistická lákadla Vídně. Pavilon Secese, Vídeň (Joseph Maria Olbrich, 1897) Slavné obrazy Gustava Klimta Česko & Slovensko • Svébytné národní varianty nového uměleckého stylu se rodily ve všech částech RakouskoUherska. Ačkoliv v tomto případě zejména architektura nepůsobí tak hravě a exoticky jako v případě katalánského modernisme, nachází se dodnes na území České republiky solidní množství zajímavých secesních staveb. Několik známých jich nalezneme v Praze, stavby menšího významu se nacházejí i v dalších městech či obcích. Poměrně dost jich najdeme i v Brně (domy na ulicích Jaselská či Veveří; vily v Pisárkách, Tivoli, Jurkovičova vila, kostel na Křenové,…). • Mezi nejvýznamnější představitele tohoto směru v českých zemích patřili slovenský architekt Dušan Jurkovič (1868-1947) a český malíř a designér Alfons Mucha (1860-1939). F. Champenois Imprimeur-Éditeur (Alfons Mucha, 1897) Nájemní dům na ulici Veveří, Brno (František Pawlů, 1903) Jurkovičova vila, Brno (Dušan Jurkovič, 1906) Vila dr. Julia Eisnera, Ostrava (Ferdinand Mainx a Leopold Popp, 1903) Vila Primavesi, Olomouc (Franz von Krauss a Josef Tölk, 1906) Grand Hotel Evropa, Praha (Alois Dryák, Bedřich Bendelmayer, 1906) Obecní dům, Praha (Antonín Balšánek, Osvald Polívka, 1912) Obecní dům – Smetanova síň, Praha (Antonín Balšánek, Osvald Polívka, 1912) Jeruzalémská synagoga, Praha (Wilhelm Stiassny, 1906) Polský dům, Ostrava (Stanislaw Bandrowski, 1900) Polský dům, Ostrava – aktuální stav (Stanislaw Bandrowski, 1900) Rusko & Severské státy • Rusko: Díky tradičně silnému kontaktu s Francií se art nouveau objevuje i zde, v překvapivě barevné podobě a se silnou inspirací v ruské lidové tvorbě a pohádkách. Zajímavým vedlejším projevem art nouveau v Rusku byl vznik Ruského baletu (1909, Sergej Ďagilev, kde výtvarná složka hrála stejně silnou roli jako ta hudební (kulisy, kostýmy silně ovlivněné art nouveau – Léon Bakst a Alexandre Benois). V architektuře nalezneme též několik zajímavých příkladů, těmi nejznámějšími jsou výzdoba Hotelu Metropol v Moskvě nebo Vitebské nádraží v Petrohradu (vůbec první veřejná budova v tomto stylu v Rusku). • Severské státy: Odkazy na Vikingy, inspirace jejich lidovým uměním, jinak silný vliv německého Jugendstilu. V severských státech se art nouveau projevuje především v grafickém designu a nábytku. Ve srovnání s jinými variantami art nouveau jsou ty severské „tradičně“ spíše strohé, nekomplikované. V architektuře lze zmínit několik objektů v Dánsku a ve Finsku. Mezi nejvýznamnější tvůrce patřil norský malíř a ilustrátor Gerhard Munthe. Interiér Vitebského nádraží v Petrohradu (Sima Minash, 1904) Výprava k baletnímu představení Šeherezáda (León Bakst, 1910) Budova hlavního nádraží v Helsinkách, Finsko (Eliel Saarinen, 1909-1919) Itálie, Portugalsko & USA • Itálie: Silný vliv britského obchodu Liberty, Italové tomuto stylu nepřispěli tak výrazně jako okolní národy, za zmínku stojí nábytkový designér Carlo Bugatti. V oblasti keramiky vynikl Galileo Chini. • Portugalsko: Tradičně nejznámějším počinem v oblasti portugalského arte nova je knihkupectví Lello v Portu se stropem z barevného skla a dřevěným, vyřezávaným schodištěm a regály. Je považováno za jedno z nejkrásnějších knihkupectví na světě. • USA: Asi nejvýraznějším představitelem americké verze art nouveau byl designér a vitrážista Louis Comfort Tiffany (1848-1933), jenž se věnoval především tvorbě ze skla. Byl populární i v Evropě, vystavoval u S. Binga. Je typickým příkladem reakce umění na dobový pokrok (elektřina, Thomas Alva Edison – zdokonalení žárovky + patent) → Tiffany proslul svými lampami a skleněnými vitrážemi v budovách mnoha chrámů či veřejných budov. Důležitými, i když okrajovými představiteli stylu byli též architekti Louis Sullivan (1856-1924) a Rafael Guastavino (1842-1908) - http://catalunya2011.blogspot.cz/2016/05/rafael-guastavino.html. Nábytek (Carlo Bugatti, 1890s) Livraria Lello (Francisco Xavier Esteves, 1906) Plakáty • Jedno z hlavních uměleckých odvětví art nouveau, díky vědeckým pokrokům byl možný barevný tisk → umění tak nebylo exkluzivní jen galeriím, ale bylo možno ho množit a rozšiřovat po světě, plakáty sloužily i v reklamním průmyslu. Nejčastěji zobrazovaly ženu obklopenou květinovými ornamenty coby symbol krásy, půvabu a modernity. • Mezi nejznámější tvůrce plakátů patřili Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Koloman Moser (1868-1918), Alfons Mucha a Théophile Steinlen (1859-1923), autor slavného plakátu kavárny/kabaretu Le Chat Noir. Le Chat Noir (T. Steinlen, 1896) Plakáty Moet Chandon Dry Imperial (Alfons Mucha, 1899) Moulin Rouge: La Goulue (H. Toulouse-Lautrec, 1891) Reklama na čokoládu značky Amatller (Více umělců, mimo jiné A. Mucha, 189?-191?) Další příklady užitého umění… Nahoře: Hotelový pokoj (Victor Horta, 1902-1904) Dole: Postel ve stylu art nouveau (Emile Gallé, 1904) Další příklady užitého umění… Vlevo: Umělecké kování (Villa Majorelle, 1902) Nahoře: Brož (René Lalique) Dole: Lampa (Friedrich Adler, 1904)