Římské monumentální umění a jeho programy blok II. (JJ) hadrianovské období (sarkofágy) antoninovské období V. sarkofágy I. "Dušičko, tulačko miloučká, hosti v mém těle a družko má, v jaká ty místa teď odejdeš bleďoučká, ztuhlá a holoučká už nebudeš vtipkovat, jak je tvůj zvyk" (HA, portréty světovládců I, VH, 25/9.) - Na konci vlády císaře Traiana se začíná četněji projevovat zvyk pochovávání do sarkofágů (inhumace). Důvod je nejistý - snad souvisí s vírou znovuzrození (vč. lidského těla). Jistě nepřišel impuls od císařské rodiny. - Za císaře Hadriana jsou tyto tendence ještě patrnější. Počátky plošné figurální výzdoby. - Sarkofágy jsou typické pro movitější obyvatele říše a nobilitu. - vyráběny z jednoho kamenného bloku - symbol bohatství a statutu - sarkofágy v Itálii mají výzdobu na třech stranách. Hadriánovské obd. - nástup spirituality. - počátek iracionalismu - odpoutání od reality Na sarkofázích jsou populární motivy, které lze spojit s eschatologickou tématikou a vírou o znovuzrození. - mytologické výjevy (Hercules, Prometheus, Orfeus, Dionýsos atd.) - vojenské výjevy - lovecké výjevy - závody v circu, připlutí lodě do přístavu (úspěšně naplněný život) - scény ze života zemřelého (manželství, oběť, boj, veřejné funkce) - atmosferické p. a mořské prostředí - výzdoba na sarkofázích na východě je na všech stranách. Řím, Itálie západní typ (3 strany) Athény, Řecko attický typ (4 strany, víko v podobě střechy, reliéf zdobí kontinuálně všechny strany) Asia asijský typ (4 strany, víko v podobě střechy sloupky) základní typologie Sarkofágy představují ve 2. století nejrozšířenější skupinu soukromé reliéfní plastiky. Sarkofágy transportovány po moři výzdoba pouze v hrubé podobě dokončení na místě putující sochaři nebo "filiálky" v cíli (centrech) detaily (portrétní) jsou dopracovány na místě Obliba sarkofágů: - může také souviset se sebe prezentací typickou pro Římany. - u hrobek a sarkofágů se často konají pohřební hostiny pozůstalých. - důraz na uctění památky tzv. Orestův sarkofág - motivy vraždy - motiv pomsty otce (pietas), ?odčinění viny - spása? tři truchlící Furie (Lítice) u Agamemnonova hrobu Orestes zabíjí Klytaimestru a Aigistha O. pomáhá Pylades chůva otřesená vraždou Furie kryjící látkou zločin Orestes na cestě z Delf (Apollónova trojnožka) do Athén (očištění hříchů Athénou)prověšení kompozice prověšení Častý námět - více dílen. sarkofág z Velletri 135-140 římská (italská) práce ovlivněna attickou a asijskou produkcí 184 postav mythologická tématika: Herkules, Proserpina, Alcestis témata spojuje eschatologický význam Objeven v roce 1955 - střídání řádů - podobně jako u architektury, spodní registr - postavy telamónů. - motiv pootevřených dveří. - architektonická struktura připomene scaenae frons římských divadel. - lidská přání a obavy - zosobnění pomocí mythologie "divadlo života" Pro italský původ hovoří architektonická čistota - mj. detailní zpracování architravů a hlavic sloupů. Sarkofág s motivem usmrcení Niobé a jejich dětí, 134 -140 - nalezen nedaleko Porta Viminalis v Římě - trest za Niobinu zpupnost. Amfíon (manžel Niobé thébský král) Niobé chránící děti Na víku Apollón a Artemis truchlící A. a N. u hrobky dětí Z doby vlády dynastie Antoninů neznáme takové množství památek jako z traianovského a hadrianovského obd. Antoninus Pius nepříliš rozsáhlá stavební činnost v Římě, spíše opravy starších památek Marcus Aurelius mnoho let bojů, triumfální památky Lucius Verus krátká doba vlády Commodus damnatio memoriae Antoninská dynastie I. architektura a reliéfní výzdoba za doby vlády Antonina Pia (138-161) Hadrianeum /na Martově poli/ chrám božského Hadriana - 145. na bazi umístěny reliéfy (30 ks.) s výzdobou personifikací provincií a trofejí Vztah k cestám Hadriana po provinciích. Podobná zobrazení známe z Hadriánových mincí. Africa ? řez a rekonstrukce porticu peripteros, oktostylos podobnosti s chrámem V. a R. ?stejní umělci? Chrám Antonina Pia a Faustiny starší Chrám vystavěl Antoninus Pius pro Faustinu st. po roce 140. M. Aurelius zasvěcení rozšířil i na Antonina Pia po jeho divinizaci (161). Hexastylos - korintské sloupy bez kanelace ze zeleného mramoru (cipollino). Peperino/tuf/ obložen mramorem Tradiční římský chrám. Vlys: po bočních stranách chrámu reliéfní výzdoba gryfové v heraldickém postavení, akanthové úponky a svícny. V okolí chrámu objeveny zlomky kolosálních soch císařského páru. Návaznost na augustovské motivy a architekturu. Materiál použitý na sloupy - inspirace - Pantheonem. Hadrianův chrám v Efesu 130 - 140 Zasvěcen ještě za Hadrianova života. Chrám nechal vystavět Publius Quintilianus. Dokončen byl až po smrti císaře. Jednoduchá stavba typu prostylos. Tetrastylos s pilastry na vnějších stranách místo sloupů. Tympanon prolomen tzv. syrským obloukem. (tzv. syrský štít byl populární prvek na římském východě, používán od 1. století. Viz pompejské malířství a Tiberiův oblouk v Orange). Tiberiův oblouk v Orange, malý vlys: boj Římanů s Galy, tympanon zdoben rohy hojnosti, busta Sola. syrský štít – jeden z prvních dokladů Týché Medusa obloukový vlys je "promítnut" do obloukového prostoru štítu II. Sochařství za vlády Antonina Pia Antoninus Pius portrétní umění plně navazuje na hadrianovské obd. tzn. kontrast: hmota účesu x hladká tvář. Krátce střižené vousy, ale u pozdějších portrétů delší. Idealizovaný vzhled - odpovídá zralému věku, kdy AP nastoupil na trůn (věk 50 let). Vrtání zorniček očí je již pravidlem. 2 až 3 typy portrétů. II. typ I. typ vznikl v krátké době po adopci. více se blíži portrétům císaře Hadriana II. typ v době nástupu na trůn výraznější vrásky kolem nosu Antoninus Pius - imperator pancíř - motivy gryfů - gorgoneion - blesky - suknice hlavy panterů Faustina starší Znaky: těžká víčka - snový pohled plná - smyslná ústa oválná tvář Účes s drdolem na vrcholu hlavy, splétání pramínků v týlu. Koncept portrétů Faustiny starší navazuje na portrétní umění traianovského období. Není zde patrné znázornění mládí jako na portrétech císařovny Sabiny (inspirace řeckými bohyněmi). Důraz na důstojnost. Účesy jsou méně vrtané než u mužských portrétů. Mars a Venuše soukromé umění, funerální plastiky - portrétní rysy (manželé) Venuše inspirace sošným typem Venuše z Capuy, účes vychází z účesu Faustiny mladší. Mars - inspirace portrétem Antonina Pia. M Louvre Kapitolská M kolem roku 155 Venuše z Capuy inspirace sochařstvím 4. stol. př. K. Venuše z Capuy klasicisující dílo podle řeckého originálu 4. století součást sousoší Mars a Venuše (?) Obě božstva propagandistický význam v počátcích principátu - odkaz na původ rodu Iuliů. V augustovském umění je Venuše zahalená moralizující aspekt. Později mají sochy portrétní rysy členů císařské rodiny. Vyzdvižena římská ctnost "concordia - svornost - soudržnost" V soukromém umění u funerálních sousoší oslava věrnosti. III. Architektura a její výzdoba za Lucia Vera, Marca Aurelia a jeho nástupců (do roku 193) Sloup Antonina Pia Martovo pole. Vystavěn v roce 161 MA. a LV. Zachovala se pouze baze s reliéfní výzdobou. Sloup byl hladký vyroben z egyptského červeného granitu, měřil 14,7 m. Na vrcholu umístěna socha. Výjevy: apotheosa Antonina Pia a Faustiny st. vojenská přehlídka - decursio (2x) - nebo rituální projížďka - kolem hranice. Dedikační nápis. Příklad kombinace klasicistické a tradiční (italické) formy. Aureus Marca Aurelia 161 pohřební hranice AP. Apotheosa Klasicistická práce, navazuje na hadrianovské obd. Inspirace řeckým uměním klasické f. Geniové: věčnosti (Aeternitas - Aion). pár orlů (atribut Iovuv) a Martova pole (obelisk Augustova horologia) místo kremace. Bohyně Roma trůnící. odlišné měřítko císařský pár menší Apotheosa manželského páru (spojení-věrnost) personifikace a božstva oválné tváře, modelace obličeje klasické vzory spojení klasicistické formy, propagandistického ("augustovské" - tradiční motivy) a náboženského významu hypotéza A) tib. obd. 1 – Drusus mladší 2 – Augustus 3 – Germanicus 4 – Aion (personifikace věčnosti) Iulus (orientálec) a Amor 1 2 3 4 hypotéza B) cla. obd. 1 – Germanicus 2 – Augustus 3 – Drusus starší 4 – Antonia-Venuše Genetrix a Amor Augustova apotheosa Grand Camée de France datace: tiberiovské obd. - claudiovské obd. (?) Trůnící Roma (vítězná bohyně) LS – naproti panelu s Martem Výstavba 13 až 9 př. K. Ara Pacis Augustae decursio dvě perspektivy a) čelní pohled b) pohled z vrchu kontrast proti předchozímu klasicistickému reliéfu - reakce na klasické vzory (?) zobrazení - konkrétní jasně pochopitelné stará italická (římská tradice) známá z obd. republiky není kladen důraz na zadní plán prostředí (chybí pozadí) nevyrovnané proporce: koně - vojáci Parthský památník Lucia Vera v Efesu Památník můžeme datovat do úseku 166 až 170. Reliéfní desky nebyly in situ. Stavba byla rozvržena v U (podkovovitém) půdorysu o rozměrech 22,20 x 8,40 m. Na severní zadní straně oltáře byl umístěn vlys s námětem bitvy s Parthy (?). Východní a západní strana oltáře nesla znázornění personifikací významných měst imperia nebo vyobrazení provincií případě etnik. Na jižním průčelí stavby bylo situováno zobrazení apoteózy a bohyně Seléné, na nádvoří oltáře se na východní a západní straně nacházela scéna shromáždění bohů. Severní hlavní fasádu - /uvnitř oltáře/ stavby zdobilo téma adopce Lucia Vera. Architektonické vzory: Malá Asie: Pergamon, Miletos Badatelé: F. Eichler; W. Oberleitner; T. Ganschow, A. Landskron; W. Jobst Rekonstrukce půdorysu ? Parthská válka Lucia Vera 161 - 166 Roku 161 Vologaesus III. na počátku vlády Marka Aurelia porušil mír překročením Eufratu. Vpadl do Sýrie a porazil syrského místodržícího Attidia Corneliana a sesadil arménského krále, dosazeného sem Antoninem Piem roku 140 nl. Na arménský trůn dosedl tedy parthský exponent Pakoros. Roku 162 se Lucius Verus přemístil na východ, aby zadržel Parthy, avšak do bojů osobně nezasáhl. Roku 163 však došlo k římské odvetě. Římané dobyli hlavní město Arménie Artaxatu, sesadili Pakora a na jeho místo dosadili Sohaema. Sohaemus náležel ke královské dynastii v Edesse a byl zároveň římským senátorem. Na jihu v letech 164 - 165 Římané napadli Parthskou říší a dobyli důležitý parthský opěrný bod město Dura Europos. Na rozkaz Avidia Cassia byla zničena Seleukia, zatímco Ktesiphon byl určen k plenění vojákům. Vítězný postup Římanů zastavil „mor“. Okolo roku 166 byl uzavřen mezi oběma státy mír. Znění mírové smlouvy bohužel naše prameny neuvádí. Můžeme předpokládat, že obsahovala následující body: upravení starých hranic a uznání Sohaema za arménského vládce. 166 triumf císařů v Římě. Vologaesus III. (148-193) dupondius Lucia Vera - 165-166 as Lucia Vera - 166-167 boj s barbary (Parthy ?) - S zadní strana Schází typické atributy Parthů. Naopak jsou zde znaky typické pro SZ barbary. (nahota x ošacení), sošné typy - vzor Diův pergamský oltář Pergamský oltář X Památník Lucia Vera Diův a Athénin oltář vlys s gigantomachii Telefův vlys budova nebyla nikdy dostavěna vznikla po roce 166 BC vedoucím umělcem byl Phyromachos funkce: náboženská a propagandistická objevitel p. oltáře: německý inženýr Carl Humann OPAKOVÁNÍ: biga Lucia Vera Adopce:- J vnitřní strana Výjev představuje císařskou rodinu při oběti. Dospělí členové mají přes hlavu přehozen záhyb tógy. Jde o Marka Aurelia, Antonina Pia, mladého Lucia Vera a Hadriana. Císařská rodina přihlíží, jak dvojice mužů přivádí obětní býky. Býky doprovázejí hráči na tubu a diaulos Apotheosa (?)/Lucius Verus jako nový Helios (?) - JV křídlo - rizalit Císař na voze boha Slunce jede na Olymp provázen Níké, která drží i opratě dvojspřeží. Na výjevu pak lze spatřit Phosphora, Virtus a Tellus. Tellus je zde znázorněna ležící s rohem hojnosti. T V P vexillum Karrhy/Pontos Alexandria/Memfis Nil koš s klasy - úrodná oblast Personifikace měst/provincii/etnik (?), Z a V strany Lucius Verus jako Mars (?) vlčice a R a R (návaznost na st. císařskou propagandu) Interpretace - stále probíhá diskuse Oslava Lucia Vera - hlavní mezníky v jeho kariéře (adopce, vítězství, Lucius Verus jako Mars a personifikace, apotheosa/nový Helios, Lucius Verus na Olympu). Nápis ani další prameny k památníku neznáme. Dle hypotézy (C. C. Vermeule), jsou na reliéfu s adopcí znázorněny těžkosti císaře Hadriána v otázce nástupnictví. Předpokládá se, že památník byl zasvěcen k příležitosti divinisace Lucia Vera v únoru roku 169. Rozbor reliéfů hovoří rovněž pro období kolem roku 170. Takto interpretovaná stavba by pravděpodobně sloužila k císařskému kultu a také jako památník vítězného tažení proti Parthům. Vznik stavby by podle této hypotézy zrcadlil bouřlivé události na Předním východě. Hypotéza zastávaná A. Landskron, která zpochybňuje účast Parthů v bitevní scéně. Dle ikonografie lze barbary spíše rozčlenit do několika etnických typů nacházejících se za hranicemi imperia. Pak by tedy program na památce vyjadřoval, nutnost úspěšné a silné armády na ochranu říšských hranic. Eklektický charakter: klasicismus, inspirace helénismem (pathos, emoce barbarů) Reliéfy z vítězného/ých památníku/ů Marca Aurelia Oslava vítězství v MV a uspořádání poměrů v barbariku. Oslava císařských činů, vychází ze st. tradice 11 panelů, část z nich použita sekundárně na Konstantinově oblouku. Část uložena v Palazzo dei Conservatori. Císaře doprovází jeho zeť Tiberius Claudius Pompeianus Diskuse: jeden nebo dva památníky (?) Podoba nejistá: ?oblouk v Beneventu? Vznik mezi léty 176 a 180. Patrná je proměna stylu. Profectio (odchod do války) V pozadí Porta triumfalis sochy slonů na atice personifikace Via Flaminia Adlocutio promluva k vojsku Submissio (Justitia) - poddání barbarů Clementia - vůči barbarským zajatcům Rex datus - jmenování krále lustratio - očistná oběť suovetaurilia, postavy špatná anatomie odlišná práce něž "Pietas" Adventus - příjezd císaře do Říma (chrám Fortuny, quadrifrons), Aeternitas-Faustina ml. Felicitas Liberalitas - rozdávání přípěvků, 177. Commodus - odstraněn Clementia - přijetí zajatých barbarů Triumf nad Germány 176 Chybí Commodus (damnatio memoriae) starý Marcus Aurelius - znaky únavy a utrápenosti Pietas V pozadí chrám kapitolské trojice oběť po triumfu - postavy s dobrou stavbou - dekorativismus - drapérie GS P FD - I. kněz Sloup Marca Aurelia Martovo pole 29,6 m - 100 římských stop - columna centenaria i s podstavcem 41,9 m. 1589 - opravy Domenico Fontana. Podstavec byl původně zdoben reliéfy, dále zde byl dedikační nápis. Vše bylo odstraněno Fontanou. Podle zobrazení z 16. století. byla výzdoba podstavce složena z reliéfu s mužskými postavami a reliéfy s Viktoriemi. submissio - barbaři vzdávají hold císaři. Datace: Před rokem 193 - nápis s žádostí správce sloupu Adrasta o povolení stavby domku nedaleko památky. Počátek výstavby? a) Po triumfu M. Aurelia v roce 176 po ukončení první MV. b) Za vlády císaře Commoda. (proti propaganda C. nechtěl bojovat, pro krutost scén) c) památník žijícího nebo mrtvého císaře (?) Styl: Použití vrtáku - reliéf je hlubší než na TS. Světelné kontrasty - šerosvit - "barokizace" Příznačným rysem je nárůst expresivních motivů: - znázornění emocí - utrpení a smutku, někdy až znaky naturalismu - proměna dobového vkusu. - postavy již nejsou tolik idealizované jako u TS. Neproporčnost. - rukopis několika umělců. - rozpad jednotného zobrazovacího postupu - méně "davových scén" - chybí zobrazení zraněných nebo poražených Římanů - římský voják: sebevědomí - chladnokrevnost - větší význam žen než TS Význam: Nejedná se o válečnou kroniku, výjevy nemusí být v chronologickém pořadí. Důraz je kladen na propagandistickou oslavu císaře. MA - klidný vážný panovník - plnící své povinnosti ke státu, pouze v jednom případě dává příkaz k popravě. Commodus není na památce jednoznačně zobrazen - damnatio memoriae (?) Mince ražené za císaře Marca Aurelia (161-180). Výjevy se vztahují k markomanským válkám (podle Dobiáš 1964). Markomanské války ekonomický a sociální rozvoj germánské společnosti špatné klimatické podmínky – posun na východě a severozápadě sídlících barbarů směrem k jihu (římské hranici) I. fáze – germánská ofenzíva 166-171 - 166 vpád 6000 Langobardů a Obiů do provincie Pannonie - 169 barbaři u Aquileie (sev. Italie) - 171 Marcus Aurelius v Carnuntu II. fáze – římská protiofenzíva 172-180 - 172 Expeditio Germanica prima 172/173 „zázračný déšť na jihozápadním Slovensku“ - 176 triumf nad Germány - 177 Expeditio Germanica secunda -180 smrt císaře Marka Aurelia ve Vindoboně (dn. Vídeň) Commodův mír ofenzíva Germánů, podle Droberjar 2002 římská ofenzíva podle Tejral 2004 Přechod Dunaje personifikace Dunaje Marcus Aurelius Pompeainus (kratší vous, podmračený) přechod Dunaje cornicer adlocutio - promluva k vojsku signiferové a aquiliferové liktoři (u podia) příjezd přeběhlíků (poslů) k císaři souboj Ř. a G. vytržené z kontextu barbarští prakovníci MA a doprovodřeka rozmluva přes řeku (?) plenění vesnice odvádění zajatců včetně žen a děti se objevuje již na Traianově sloupu, ale v menší míře hrůzy války - důraz na emoce, gesta - výraz obličeje Zázračný déšť Vyčerpaní Římané zachráněni deštěm. Barbaři oslabeni bouří. 172-173 Cassius Dio Cocceianus Zázrak přivolán egyptským knězem Harnuphidem religio avgvsti, (Merkurova svatyně s egyptskými znaky) zmínky i v díle HA oběť - císař se zahalenou hlavou jednání s barbarskou delegací gesta naznačující promluvu jednání se odehrává v římském táboře pomocné sbory - východní lučištníci zahánějí barbarskou jízdu Toga virilis pro Commoda (?) delegace v nosítkách: Faustina, Commodus Galenus (?) hold císaři od východních národů (?) Victoria a tropea poprava vzbouřenců Podle K. R. Krierera nejexpresivnější scéna. Marcus Aurelius přijímá hlavy barbarů smutný výraz ve tváři (na většině zobrazení bez emocí) (motiv známý již z TS) zajatí barbaři Kotíni nebo Germáni odebírání dětí nákrčník nebo pouta (?) problematika řešena R. Čambalem pomocné sbory z východu: jízda a pěšáci Znázornění krutosti římského vojáka Římané odvádí barbary do zajetí dlaň pod bradou - gesto smutku inspirace řeckou tradicí podle P. Zankera - motiv Pénelopé ?urozená barbarka na cestě do Říma (triumf?)? malíř Pénelopé Pénelopé a Telemachos Vypalování vesnice Niobé ?zemnice/sýpky? Zemnice ze sídliště na lokalitě Berlin-Buch odlišnosti od římských vyobrazení Násilí na ženách a dětech páchané římským vojskem tažení za vlasy - řecká tradice (Řekové x Amazonky) Ponížení - znásilnění (?) naivita a nezkušenost ml. dívky (taneční krok, smyslné naklonění hlavy) x spokojený pohled legionáře Podle P. Zankera ženy v rámci propagandy představují štvanou zvěř která patří vítězům. TS podle E. Hrnčiarika a J. Ulického Zbroj: LH LSq LSeg IV. volná plastika a portréty Marcus Aurelius (161-180) mladý Marcus Aurelius (M Capitolino) Portrét vznikl mezi léty 138-140. věk kolem 16-17 let - zdrženlivý úsměv - široká víčka - plné rty - kučery vlasů spadající na uši. Portréty Antinoa jako vzor. Věk kolem 20-25 let - patrné jemné vousy - štíhlejší tvář - výraznější pohled datace: 147 Marcus Aurelius, as Caesar, Aureus. 145 AD. AVRELIVS CAESAR AVG PII FIL COS II, / HILARITAS, Hilaritas standing facing, head left, holding palm & cornucopiae 161 - nástup na trůn (40 let) Na pozdních portrétech jsou patrné nevýrazné vrásky na čele a kolem očí, váčky pod očima. oproti portrétům Hadrianovým a Antonina Pia jsou doloženy znaky stárnutí. Stylová návaznost na portréty Antonina Pia (propaganda). Výraznější rozdíl mezi obličejem a masou vousů a vlasů 170 filosof na trůně -uměřenost -přemýšlivost -rozvaha -zodpovědnost za stát 170-180 Jezdecká socha (Kapitolské náměstí) "jako socha Constantina Velikého byla zachována".Císař vítězící nad barbary - prosící před kopyty koně. Gesto: pozdrav-clementia (shovívavost vůči barbarům). Dominance: mocenská i morální 175 zlacení jediná kompletní kovová jezdecká socha antiky Marcus Aurelius AV Aureus. Rome, AD 173-174. M ANTONINVS AVG TR P XXVIII, laureate, draped and cuirassed bust right, seen from behind / IMP VI COS III Lucius Verus (161-169) malý Lucius Verus - výrazný nos -oči blízko u sebe vznik: 138-140 věk kolem 10 let M Ostia M Wien mladý Lucius Verus typický vysoký účes - nízké čelo věk kolem 20 let M Atheny MM New York Portréty v době vlády (161 - 169) - světelné kontrasty obličej - účes - vousy - dlouhé vousy, tenký knír - optimistický, méně přemýšlivý vzhled hlavní typ (typ IV) 10/7. O své plavé vlasy prý pečoval tak přehnaně že si na ně sypal zlatý prach, aby ještě více zářily, když na ně dopadalo světlo, VV/HA Lucius Verus, aureus. 164 AD. L VERVS AVG ARMENIACVS, REX ARMEN DAT TR P IIII IMP II COS II, Commodus (180 - 192) mladý Commodus, 175-177 podobá se na svého otce těžká víčka, oválná hlava nově: svěšené koutky a výrazný nos Nový Marcus Aurelius - úmyslná návaznost dědic trůnu. M Capitolino Commodus, as Caesar, AV Aureus. 175-176 AD. COMMODO CAES AVG FIL GERM SARM, / ADVENTVS CAES od 16 spoluvládce - příprava na vládu Úmyslná návaznost na otce. problém rozpoznání 8 typů portrétů od mládí po konec vlády. 192 - Damnatio memoriae Septimius Severus - rehabilitace (proto mnoho portrétů) Commodus AE medallion, Rome, AD 184- 185. 49.52 g. M COMMODVS ANTONINVS AVG PIVS BRIT, / PM TR P X IMP VII COS IIII PP legend, Victory seated right on arms, holding branch and shield inscribed VICT BRIT, trophy to right. Commodus. Bimetallic Medallion. AD 192. L AELIVS AVRELIVS COMMODVS AVG PIVS FELIX, / HERCVLI ROMANO AVG P M TR P XVIII COS VII P P, Commodus as Hercules, nude, standing facing, looking right, resting right hand on club set on ground, and left on left rear paw of the slain Nemean Lion on ground. 190-192 Commodus jako Hercules Romanus - vítěz, bůh na zemi (globus) - jablka ze zahrady Hesperidek - nesmrtelnost - porážka barbarů - Amazonka - hojnost v říši - rohy hojnosti Senát C. prohlásil novým Herculem. Řím přejmenován na Colonia Commodiana Císařovny a císařská rodina Faustina Minor (130-177) obloukovité obočí, těžká víčka smyslné rty. Účes je tvarován do obloučků s rozčísnutím nad čelem 147-148 M Capitolino 13 dětí Titul Augusta často zobrazována jako Venuše - Fecunditas Faustina těsně po sňatku (146) dívčí rysy (17 let) Inspirace portréty císařovny Sabiny (řecké ohlasy). 162-176 kulatější tváře silnější brada Lucilla (148/150-182) dcera Faustiny Minor a Marca Aurelia manželka Lucia Vera a Tiberia Claudia Pompeiana Lucilla, AV aureus. AD 164-169, 7.21 g. LVCILLA AVGVSTA, / FECVNDITAS, Fecunditas (or Lucilla) seated right, holding a child on her lap; a young girl before her. Po nevydařeném spiknutí proti Commodovi popravena ve vyhnanství na Capri. 164 164svatba s LV titul Augusta Bruttia Crispina 164 – 191 - zámožná a slavná senátorská rodina- 178 manželství s Commodem. oválná tvář malé rty výrazný drdol Popravena ve vyhnanství na Capri. Crispina. AV Aureus (7.26 gm). CRISPINA AVGVSTA, VENVS F-ELIX, Venus seated left, holding Nike, who holds an open wreath in both hands, in extended right hand, sceptre in left; dove tanding left under sea Tiberius Claudius Pompeianus (125 – 193), homo novus - syrského původů, jeho otec jezdec. Druhý manžel Lucilly. senátor, consul, přední velitel, rádce MA Několikrát odmítl císařský titul. konec 2. století M Benátky Po Commodově smrti Publius Helvius Pertinax (126-193) císař 193 syn propuštěnce kariéra: od centuriona, senátora, městského prefekta, consula po císaře Pertinax Aureus. 193 AD. IMP CAES P HELV PERTIN AVG,/ PROVID DEOR COS II ??? autenticita Didius Julianus, 193, Aureus, Rome, AV 7.25 g. IMP CAES M DID – IVLIAN AVG, Rev. RECTOR – ORBIS Julianus standing l., holding globe and roll. Didius Julianus, po Pertinakově smrti podplatil pretoriánskou gardu 193 V. Soukromý portrét neznámý muž 160-180 nezvyklý účes - menší míra idealizace (vrásky, úsměv) - technika a móda vychází z císařských vzorů - individuální prvky M Athény tzv. Rhoemetalkes 200-210 idealizace - "bosporský aristokrat" Herodes Atticus (101-177) consul, athénský sofista a mecenáš, přítel M. Aurelia štít sacella augustálů v Misenu - donátoři L. Laecanius Primitivus a Cassia Victoria,160. přímá inspirace časnými císařskými portréty Marca Aurelia a Faustiny Minor. VI. sarkofágy II Hercules a jeho 12 prací, 170 po zdolání 12 úkolů (virtus) - přijetí na Olymp - nesmrtelnost Palazzo Ducale - Mantua Dionýsovský sarkofág - Dionýsův indický triumf pseudobiografický sarkofág - scény ze života římského generála, pozdní 2. století virtus - clementia - pietas Victoria, Virtus oběť na Kapitolu úspěch na bojišti šťastný návrat manželství dextrarum iunctio Iuno/ConcordiaPalazzo Ducate, Mantua bitva mezi barbary (Galy) a Římany (Řeky) ohlasy helénistického umění, 160-170 M Capitolino reliéf boční strany sarkofágu z Portonaccia, okolo 180-190 výjev z víka sarkofágu z Portonaccia Bitevní scény oslavují a) statečnost velitele - virtus b) v přeneseném slova smyslu také jeho životní úspěchy a vítězství v soukromém životě. Inspirace sloupem císaře M. Aurelia. motiv: laskavosti a milostivosti - clementia význam: a) oslavit vojevůdce jako člověka Pohřební portréty - malby na dřevě a plátně Desky překrývaly hlavy mumii. 138-160 portrét Serapidova kněze z Arsinoe portrét dámy z Philadelphie 160-190 160-170 portrét muže z Arsinoe Závěry - Období vlády Antonina Pia - rozvíjení hadrianovského odkazu. Návaznost na augustovskou tradici. - Období vlády Marca Aurelia a Lucia Vera - u vybraných památek patrný nástup expresivních prvků pro vyjádření císařské propagandy. - Koexistence exprese a klidu - klíčová je funkce památky. - Důraz na kontrastnost masa vousů a vlasů x hladké tváře - používání vrtáků. - Snaha o zachycení vnitřního života. - Výrazové prostředky zrcadlí stav říše a společnosti. "od zlatého věku k období nestability" - postupný ústup idealizace a nárůst citovosti/exprese. Ponížení barbarů, soucit s prosebníky. - Ohlas bojů s barbary ve funerálním umění. - Obliba eschatologické tématiky - víra ve znovuzrození. studijní literatura - povinná: Hrnčiarik, E. 2015: Rímské umenie I. Rímsky portrét. Trnava. Hvězdová, K. 2009: Architektonické motivy v reliéfní výzdobě římských sarkofágů. rkp. mgr. diplomové práce uložené na FF MU. Brno. Klečková, P. 2010: Konstatinův oblouk v Římě. rkp. mgr. diplomové práce uložené na FF MU. Brno. Kleiner, F. S. 2010: A History of Roman Art. Enhanced Edition. Boston. Ramage, N. H. – Ramage, A. 2015: Roman Art. Romulus to Constantine. Upper Saddle River. Rzymanová, B. 2008: Sloup Marka Aurelia - jeho výzdoba a její výpovědní hodnota. rkp. mgr. diplomové práce uložené na FF MU. Brno. Tuck, S. L. 2015: A history of Roman art. Chichester, West Sussex. Turčan, V. (ed.) 2014: Stĺp Marca Aurelia a stredné Podunajsko. Zborník SNM - Archeológia supp. 8. Bratislava. -volitelná: Andreae, B. 1999: Die Römische Kunst. Freiburg-Basel-Wien.