2. Nasouzení pojmu a míněný předmět Sešit 7 (27. 1.-2. 2. 1972) lu < -as o; £ rozsahu pojmu s jeho obsahem je jen zdánlivě nepřímo úměrná c*r í (jak se obvykle v učebnicích logiky uvádí), protože pro pojem *■ je konstitutivní pouze jeho obsah, kdežto rozsah je ze samotného pojmu ncodvoditelný a může se při naprosto nezměněném obsahu měnit (např. pojem blbouna nejapného, holubovitého ptáka zvíci husy, je ve svém obsahu nedotčen tím, že pták vymřel, vyhynul - pro rozsah pojmu to je citelná újma, má-li se omezit náhle jen na vymřelé, vyhynulé jedince, zatímco živé exempláře z. něho 115 Sešit 7 7. Soud a praxe vymizí; podobná situace by mohla nastat u jiných tvorů, např. u koně Przewalského aj.). 6. Pojmový rozsah a empirie Cesta k rozsahu pojmu není tedy jednoduchá ani přímá, ale je podmíněna „empiricky". Je tomu tak vždy? Jak to vypadá u onoho prvního zvoleného případu, totiž u trojúhelníku? Jaký je obsah a jaký rozsah pojmu „trojúhelník"? Obsah jsme už zhruba uvedli, když jsme zmiňovali (Sešit 7/2) výměr (definici) trojúhelníku. Ale tím není nikterak jednoznačně a jednou provždy dán rozsah našeho pojmu. I když trojúhelník reálně (předmětně) neexistuje, neznamená to, že o něm víme vše, dovedeme-li jej jednoznačně definovat, a tak pojmově přesně určit. Naopak: nevíme o něm takřka nic, známe-li jen jeho pojem, ale nedovedeme-li dohlédnout až k nejvzdálenčjším důsledkům, odvoditelným z vlastností trojúhelníku a z jejich vztahů k útvarům v prostoru atd. Celá trigonometrie je jenom systematickým výkladem, který mj. ukazuje další a další oblasti rozsahu pojmu „trojúhelník". Z toho můžeme ihned odvodit: mínit zcela přesně nějaký pojem ještě zdaleka neznamená vědět o něm dostatečně mnoho, resp. o jeho rozsahu. Mínění je předpokladem myšlení a poznání, ale samo o sobě nepostačuje k tomu, aby na něm poznání spočívalo, aby jeho výhradní činností a pomocí bylo vybudováno. Zpracování empirických dat se neobejde bez mínění, bez inlcncionality pojmové, ale ve své podstatě a ve svém významu pouhé mínění daleko přesahuje. Různé pojmy, jimiž míníme různé „věci", jsou vzájemně v určitých vztazích, které nenapodobují vzájemné vztahy jimi míněných „věcí", ale jsou čímsi zvláštním, specifickým. Intencionálni charakter pojmů je pouze jakýmsi poukazem, ukazovatelem směrem k míněné věci, k míněnému intencionálnímu předmětu. Uchopit tuto „věc" však může pojem pouze ve spolupráci s jinými pojmy, v souvislosti s nimi, tj. v kontextu celého myšlení. Jak spolu mohou souviset různé pojmy? Učebnice logiky obvykle uvádějí takové formální souvislosti, jako jsou: nadřazenost a podřazenost (pojem pampelišky, tj. smetánky obecné, je podřazen pojmu složnokvěté rostliny, ten zase pojmu jevnosnubné rostliny, ten pojmu rostliny, pojmu živé bytosti [živého organismu] atd.); pojmy se mohou vylučovat (živý organismus může být buď rostlina nebo živočich, živočich může mít buď kostru anebo být bez kostry apod.) nebo se mohou překrývat (např. Češi a obyvatelé Cech: jsou Češi např. v Americe, ale také Slováci aj. v Čechách), atd. To je všechno možno si přečíst v příslušných knížkách. Nás však zajímají zejména takové vztahy mezi pojmy, které je zařazují do myšlenkového kontextu, v němž se s nimi pracuje. A tu musíme přistoupit k soudům. 7. Soud a praxe Má-li být pojem něčím víc než pouhou intencí, pouhým poukazem ke svému předmětu, musí být napojen na empirická data. To se může slál pouze prostřednictvím soudu, .len soudy mohou upřesnil obsah i rozsah pojmu tak, aby se stal jako pojem součástí vědění o „věcech", o „skutečnostech". Jak toho jsou soudy schopny? - Tu musíme poukázat především na souvislost mezi soudem a praxí. V praxi dochází k tomu, že člověk řídí, organizuje svou aktivitu na základě zkušeností s minulou aktivitou. Ta nemusí vždy procházet reflexí a myšlenkovou analýzou; taková reflexe je však zásadně vždy možná. Podrobíme-li dlouholeté zkušenosti, nebo dokonce zkušenosti dlouhé řady generací pozorné reflexi, budeme schopni odlišit v často původně málo přehledných až zmatených souvislostech určitou podstatnou strukturu, která pozvednuta na myšlenkovou rovinu dostane podobu soudu nebo alespoň jakéhosi předchůdce soudu. Jinými slovy, reflexe dovede vybavovat ze zkušeností s praktickou aktivitou (určitého druhu a zaměření) ty podstatné struktury, které na sobě nesou většinu váhy celkového smyslu aktivity. Struktura takto odhalená a struktura soudu, který ji odhaluje a dávají výraz, je přinejmenším analogická. To by se ovšem muselo stát předmětem podrobných analýz a důkladných srovnávacích studií. V každém případě se však zdá, že smysluplné kontexty, které jsou vyjadřovány v soudech, jsou jimi pouze zachycovány a fixovány, ale zdaleka nikoli teprve produkovány a formovány: jejich původním místem jsou již struktury akce, aktivity, praxe. Samozřejmě nemají v této své původní podobě charakter pojmový ani jej mít nemohou. Nicméně pojmy, ačkoliv 116 117 Sešit 7 2 o 'j ani z této, ani z jiné praxe nevyplývají a nemohou z ní být nikterak odvozeny, nemohou být aplikovány libovolně, nýbrž jedny se posléze ukáží jako vhodné, jiné jako nevhodné. Nosnost jedněch je větší, nosnost jiných menší, jiné konečně se lámou a bortí při sebemenším zatížení. Okolnost, že struktura soudu je analogická struktuře (úspěšné) akce, se zdá nasvědčovat především tomu, že logické souvislosti se neomezují na rámec mluvy, ale že jsou mluvou, resp. řečí jen odhalovány, činěny zřejmými a zprůhledňovány; ve skutečnosti však na jedné straně jazykovému vyjádření předcháze: |í, na druhé straně však z roviny jazykového vyjádření zase znovu vedou do praxe, tj. mají tendenci být uváděny v život. Napojení pojmů a soudů na „empirii" má tedy tento významný základ: logos není výhradní záležitostí „řeči", „jazyka" a „mluvy", nýbrž je tím, co činí smysluplnou každou skutečnost vůbec, a co tedy proniká za hranice mluvy do všech rovin aktivity a reaktibilily. 8. Meze formalizace a problém „bytí" Kdybychom se měli blíže zabývat formami soudu (což nehodláme), museli bychom si všimnout, že mezi jeho jazykovou formou a mezi jeho logickou strukturou je často závažný rozdíl. To souvisí s tím, že jazykové prvky nejsou prosté eo ipso prvky řečovy-mi_(prvky řeči). Proto musíme být na stráži, abychom biologické problémy nechápali a neinterpretovali jako problémy ontologické apod. Naproti tomu ovšem nelze vznášet námitky proti tomu, když nějaký filosof užívá jazykového materiálu tak, že jeho vlastními (etymologickými apod.) souvislostmi chce uchopit problémy např. ontologické. Formalizace logických souvislostí může být někdy do jisté míry kontrolou a pomocí, ale tam, kde jde o podstatné logické souvislosti, nutně selhává. Ukažme si to na příkladě. Evropské jazyky takřka vesměs staví jednoduché věty tak, že užívají pomocného slovesa „býti": pes je zvíře. V této funkci je sloveso „býti" nahraditelné formálním znakem implikace: pes z> zvíře (tj. pes náleží do vyšší skupiny zvířat), nebo obráceně: zvíře c pes (tj. skupina zvířat do sebe zahrnuje skupinu psů). Tento čistě formální logický vztah obou pojmů může učinit v daném případě sloveso „býti" zbytečným. Ale tady není podstata problému. Máme-li H. Meze formalizace a problém „byli' uvažovat o tom, zda pes je, či není zvíře, musíme nejprve vědět, co to je pes a co to je zvíře. Tady už nám zmíněná formalizace nepomůže, neboť tu podstata problému nespočívá ve vztahu dvou pojmů, nýbrž ve vztahu těchto pojmů ke skutečnostem (předmětům), k nimž se tyto pojmy odnášejí, jež míní. Pojmy míří jakoby ke skutečnostem, ale je to vlastně pouhé zdání. Skutečná vazba pojmu na míněnou skutečnost jde velikou oklikou přes řadu (i v té chvíli neaktualizovaných) soudů, přes určité logické („řečové") souvislosti a struktury, obsažené ve zkušenostech a v praxi a konečně přes tuto praxi samotnou, tj. přes akce, dostihující a zasahující skutečně onu pojmem míněnou skutečnost. Kdybychom to měli naznačit graficky, vypadalo by to asi takto: ^ -o l ° m -t c, S o i. pojem Obr. 7 K detailnějšímu výkladu tohoto schématu se ještě vrátíme. Nyní však zpět k našemu příkladu: existuje nějaká skutečnost, kterou může mínit pojem ,jest", „býti", „jsoucnost", „jsoucno", „bytnost", „bytí" atd.? Anebo to je pouze zdánlivý problém a ve skutečnosti jen jakýsi vedlejší gramatický produkt? Takový produkt, kterému bychom se mohli docela spolehlivě vyhnout, kdybychom si zvolili lepší, vhodnější gramatiku či vůbec vhodnější jazyk (např. formalizovaný, tj. umělý)? Aniž bychom se na tomto místě pustili do tohoto významného problému, můžeme poukázat např. na to, že se v nové filosofii (hlavně pod vlivem M. Heideggera) x m 118 11() tu r SeSil 7 podnikaj! pokusy o rozlišeni mezi jsoucnem a bylím (o tzv. ontologickou diferenci), přičemž bytí „je" zvláštní „skutečnost", která nemůže být zahrnována do okruhu .jsoucen" (bytí není jsoucnem). (Viz dále Sešit 7/11.) 9. Dvoji intence: transcendentní a transgresivní Nyní sc dostáváme k jednomu ze základních problémů logiky. Přihlédněme zprvu ke schématu na obr. ě. 7. Je z něho dostatečně patrno, že pojem miří na skutečnost „přes" svůj předmět; nebo jinak řečeno, že skutečná intence pojmu míří na jeho předmět, ale myslící subjekt tomu sám rozumí tak, jako by mířila na skutečnost samu. To je však pouhé zdáni; souvislost pojmu a příslušné „míněné" skutečnosti nespočívá a není nesena jeho intencí, nýbrž je dána reálnými souvislostmi, prostředkovanými myšlením (soudy) a praxí. Odtud ovšem vyplývá možnost omylu, tj. nesouhlasu mezi předmětem míněným a skutečností, která je (vposledu) „míněna". To je zároveň důvodem, proč musíme rozlišoval mezi míněním „předmětu" a míněním „skutečnosti". V každém z obou připadli znamená slovo „mínění" něco jiného. Pojem má dvojí intenci, kterou proto musíme rozlišovat. Na tomto místě mě nenapadá vhodnější rozlišení než adjektivum „transcendentní" a „transgresivní". První slovo souvisí etymologicky se scando (šplhám), druhé s gradus (stupeň). Proto nazvěme tu intenci (to míněni), jíž pojem (atd.) miří přímo (ledy jakýmsi „pádem") na svůj předmět, intencí transcendentní, zatímco intenci, která míří ke skutečnosti (a je tudíž zprostředkována celou řadou „stupňů" myšlení a praxe), intencí transgresivní. Každý pojem je vybaven obojí intencí; mezi oběma intencemi však není paralelismu, nýbrž jsou na sobě v jisté míře nezávislé. To znamená, že poměrem (vztahem) obou inlenci jc spoluinčen sám pojem. Uveďme nejprve malý příklad. Míním-li transgresivně Alíka, mohu transcendentně mínil buď (a) psa vůbec, nebo (b) teriéra, nebo (c) psa. kterého mají sousedi (aniž jsem ho třeba viděl a aniž bych věděl, jaký to je druh éi rasa), atd. Tím je dáno, že na téhož skutečného Alíka mohu mířit několika různými pojmy. Kdyby nebylo těchto dvou intencí, bylo by obtížné vysvětlit, jak mohu téhož psa mínil jednou jako konkrétního Alíka 10. Predmetnú u nepredmetná intence a podruhé jako zástupce teriérů, nebo dokonce vůbec psů. Zároveň je tím však vysvětleno, jak může dojil k omylu, když třeba někdo Iva považuje za šelmu psovitou nebo vrbu ve tmě za hastrmana. Tady nejde o smyslové klamy, nýbrž o falešnou interpretaci myšlenkovou. Transgresivní intencí míříme na skutečného Iva, ale lo ještě zdaleka neznamená, že jsme Iva v jeho skutečnosti myšlenkově uchopili. O to se pokoušíme tím, že jej „interpretujeme" jako zástupce psovitých šelem. A zase tu nejde jen o nepravdivý soud „lev je šelma psovitá" ten může být právě tak předpokladem jako důsledkem naší falešné transcendentní intence. A falešnost této intence není její nějakou imanentní vlastností, aleje založena teprve v jejím vztahu k intenci transgresivní. Na tomto principu je založena laké možnost tzv. falešného vědomí (viz Hegel, Feuerbach, Marx). 10. Předmětná a nepredmetná intence V reflexi musíme upřít svou pozornost ještě na jednu okolnost. Transcendentní intence jc charakterizována nejen svým inten-cionálním předmětem, ale laké způsobem, jakým tento předmět „míní". Není to sice příliš přesné, ale pro první pochopení můžeme říci: intence sc vyznačuje také tím, pod jaký „vyšší pojem" svůj předmět zařazuje. Nebo ještě spíše: jak tento „vyšší pojem" chápe. 7,a příklad nám může posloužit Feuerbachovo demaskovaní theologie jakožto antropologie. Člověk sc v závažném, ale pochopitelném a objasnitelném smyslu (podle Feuerbacha) vztahuje sám k sobě (resp. ke svému rodovému bytí) jako k něčemu jinému, k něčemu, co slojí před ním. A tak pojímá sebe, resp. svůj rod jako boha. Řečeno v naší terminologii: transcendentní intence, směřující k rodové podstatě člověka, v důsledku omylu není vztažena k transgresivní' inlenci, jež směřuje ke konkrétnímu člověku, nýbrž k fiktivní transgresivní intenci, jež směřuje k fikci „boha", jako kdyby to byla opravdová skutečnost. Přitom je vytvořena zvláštni řada „stupňů", které jsou sice reálné, ale jsou naveskrz prostoupeny fikcí „boha", takže ona falešná transgresivní intence je založena na jakýchsi (náboženských) „zkušenostech", kleré je třeba odhalit a reinterpretovat (což Feuerbach ve svém 4745 034801195982627^30 ^291648020807^675^8^2201346^26567505386^ 658226 Sešit 7 široce založeném pokusu také podniká). Zpětně pak ona falešná transgresivní intence způsobuje, že sama transcendentní intence je falešně chápána a interpretována, takže také ona má zapotřebí nejdůkladnější reinterpretace. Omyl však může být ještě hlubší a zásadnější povahy (a v tom je dán základ pro kritiku Feuerbachovy koncepce). A to souvisí s otázkou tzv. předmětné a tzv. nepredmetné intence, ale také s otázkou chápání „předmětu jakožto objektu", máme-li hovořit s Marxem.n Jinými slovy řečeno: určitým pojmem můžeme mínit „předmět" tak, že mu automaticky a samozřejmě podkládáme charakter „objektu", ačkoliv o objekt nejde (tady jde o ontický a ontologický rozdíl mezi skutečností předmětnou - Kosík říká např. objektální - a skutečností „nepredmetnou"); anebo můžeme učinit míněný „předmět" předmětem své „předmětné intence", a tím jej „deklasovat" či „deformovat", protože z hloubky své podstaty je předmětnou intencí neuchopitelný. A toto rozpoznání nás přivádí zpět k problému „bytí", o němž jsme už zčásti pojednali v osmé části tohoto sešitu. 11. Jsoucno a bytí z logického hlediska Máme-li na mysli skutečnost, pokud jde o to, že jest, a zatím se nezajímáme blíže o žádné její jiné vlastnosti, míníme transcendentně (možná lépe transcendentálne) její jsoucnost, tj. míníme ji jakožto jsoucno. Zeptejme se nyní, v čem spočívá, resp. v čem a čím je založena jsoucnost tohoto jsoucna a vůbec jsoucnost všech jsoucen. A pokusme se vůbec vyjasnit pojem jsoucnosti: jakým způsobem ,jest" to, co náleží minulosti (tj. to, co sice bylo, ale už není), anebo to, co náleží budoucnosti (tj. to, co ještě není, ale bude)? A dále: jakým způsobem „jest" to z minulosti, co nikdy nebylo „přítomností", ale vždycky tvořilo jen rámec či horizont minulého? A jakým způsobem „jest" to, co „jest" stále budoucností, ale co nikdy nenastane, aby to bylo „teď"? (Např. Rahnerova tzv. „absolutní budoucnost".) Jsoucnost minulosti (tj. to z minulých dějů, co i nyní ještě vskutku „jest") je umožněna a prostředkována 18 Viz 1. teze o Feuerbachovi (K. Marx - B. Engels, Teze o Feurbachovi, in: Spisy, Praha 1962, str. 601). II. Jsoucno a bylí z logického hledisku reaktibilitou přítomných dějů, které nyní Jsou"; jsoucnost přítomnosti čeká tudíž na budoucnost, jejímž prostřednictvím si může uchovat svou jsoucnost i nadále. Základem a zdrojem veškeré jsoucnosti je tedy budoucnost; ale ta jakožto budoucí nyní není. Jestliže základ jsoucnosti „není", znamená to, že základ veškeré jsoucnosti není jsoucí, nenáleží mezi jsoucna a není vybaven jsoucností. Jestliže tedy míníme tento základ veškeré jsoucnosti, nemůžeme jej mínit jako jsoucno. Přesto „skutečnost" tohoto „ne-jsoucna" je jaksi skutečnější než „skutečnost" všech jsoucen, neboť je původnější, základnější než tato jsoucna. Může se tato „nejskutečnější skutečnost" stát předmětem našeho mínění tak, že se na ni zaměříme předmětnou intencí svého pojmu (nebo své myšlenky)? To je problém, pro nějž je nepochybně zapotřebí rozsáhlých analýz. Nicméně je alespoň předběžně tolik zřejmé, že má smysl uvažovat ještě, pokud jde o to, že něco Jest", o jiném aspektu tohoto Jest", než je sama jsoucnost. Nazvěme tento jiný aspekt bytím. Bytí je základem jsoucnosti všech jsoucen, ale samo jsoucnem není. Jeho skutečnost je velmi zvláštní: je skutečnější než skutečnost všeho, co jest, ale samo bytí „není" (tj. nemůžeme legitimně prohlásit, že „bytí jest"). Protože však je bytí základem jsoucnosti každého jsoucna, je základem jsoucnosti i subjektu, např. nás, kteří hodláme myšlenkově uchopit skutečnost bytí. Jestliže náš pokus použije obvyklého způsobu, jímž obvykle můžeme uchopit skutečnost jsoucen, dostáváme se na onu již dříve naznačenou falešnou cestu: transcendentní intencí míníme bytí jakožto jsoucno (tedy ve svém mínění je deformujeme, resp. míjíme sc s ním) a zároveň svou předmětnou intencí směřujeme k „bytí" jakožto fiktivnímu předmětu. Přitom ovšem skutečné (tj. nepredmetné a nejsoucí) bytí je přítomné jako i náš základ, jako i naše hlubina, v níž jsme zakotveni jakožto subjekt(y). Po podrobnějším rozvedení tohoto neobyčejně významného tématu by se ukázalo, jaké má meze tradiční logika a v jakém smyslu je třeba rozšířit její základnu. Ale to už překračuje obor a rozsah toho, co jsme si zvolili za téma tohoto sešitu. 122 123 999999