l/lám/ká nábožen/ko-práyní tradice l/lam -JI 2017 (21. březen 2017 10:50 - 14:05) IIHila Kovóc/ - ú/lov feligioni/liky milíTBía* Sekundární zdroje ANDERSON, J. N. D., Islamic Law in the Modern World, New York, New York University Press, 1959. ARABI, Oussama & POWERS, David S. & SPECTORSKY, Susan A. (eds.), Islamic LegalThought: A Compendium of Muslim Jurists, Leiden - Boston, Brill, 2013. BEZO U Š KOVÁ, Lenka, Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské, Praha, Leges, 2013. CALDER, Norman, Islamic Jurisprudence in the Classical Era, Cambridge, Cambridge University Press 2010. COULSON, Noel J., A History of Islamic Law, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2005. GHAZALEH, Pascale (ed.), HeldinTrust: Waqfin the Islamic World, Cairo, The American University in Cairo Press, 2011. ■ HALLAQ, Wael B., The Origins and Evolution of Islamic Law, Cambridge - New York, Cambridge University Press, 2005. ■ HALLAQ, Wael B., SharTa: Theory, Practice, Transformations, Cambridge - New York, Cambridge University Press, 2009. ■ HATINA, Meir (ed.), Guardians of Faith in Modern Times: cUlama'in the Middle East, Leiden - Boston, Brill, 2009. ■ KAMALI, Mohammad Hashim, Principles of Islamic Jurisprudence, Cambridge, Islamic Texts Society, 2005. ■ KAMALI, Mohammad Hashim, Shari'ah Law: An Introduction, Oxford, Oneworld, 2008. ■ MAKDISI, George, The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West, Edinburgh, Edinburgh University Press, 1981. ■ MASUD, Muhammad Khalid & MESSICK, Brinkley & POWERS, David S. (eds.), Islamic Legal Interpretation: Muftis andTheir Fatwas, Cambridge - London, Harvard University Press, 1996. MASUD, Muhammad Khalid & PETERS, Rudolph & POWERS, David S. (eds.), Dispensing Justice in Islam: Qadis and their Judgments, Leiden - Boston, Brill, 2006. MENDEL, Miloš & KOUŘILOVÁ, Iveta, Cesta kprameni. Fatvy islámských učenců k otázkám všedního dne, Praha, OÚ ČR, 2003. OTTO, Jan Michiel (ed.), Sharia Incorporated: A Comparative Overview of the Legal Systems of Twelve Muslim Countries in Past and Present, Leiden, Leiden University Press, 2010. POTMĚŠIL, Jan, Sarfa. Úvod do islámského práva, Praha, Grada, 2012. SAJOO, Amyn B., Muslim Ethics: Emerging Vistas, London, I.B. Tauris, 2004. SCHACHT, Joseph, An Introduction to Islamic Law, Oxford, Clarendon Press, 1982. WALBRIDGE, Linda S., The Most Learned of the Shica, New York - Oxford, Oxford University Press, 2001. Formování islámské tradice ■ Procesy a techniky vytvářeni islámské nábožensko-právní tradice ■ Kodifikace a výklad Koránu ■ Vývoj, sbírky a výklad hadíthů ■ Geneze islámské nábožensko-právní tradice V rané islámském období ještě před vytvořením „islámských vzdělávacích a nábožensko-právních struktur", již se našli tací kteří se věnovali výkladu: předříkávači / recitátori {qáď, plur. qurrá1) a komentátoři Koránu, interpreti tratíce, „lidoví/veřejní" kazatelé (qáss, plur. qussás; wáciz, plur. wuccáz; mudhakkir) Podoby a vývoj islámské nábožensko-právní tradice Etymologicky: „stezka vedoucí k vodě", pro muslimy je to norma pocházející od Boha, něco věcné, neměnné, co se stává známy zjevením, je Bohem inspirovaný a lidským intelektem rozpracovaný způsob života Je súborem nábožensko-právních zásad a ne právním kódexom (tím jefiqh) 5aríca']e nejednou simplifikovaná, dezinterpretovaná a vulgarizovaná: islámofobie ji chápe jako barbarizmus a „systém zla", islamizmus ji vnímá jako „všelék" Jsou tří hlavni oblasti šaríce: ■ I. dogmatika (caqída) nezpochybnitelné náboženské„pravdy" zformované v Koránu - II. etika (ádáth) etické zásady kodifikované v Koránu (17:23-34) a prorocké tradici '"JlIfP ■ III. normy lidského počínání v samotná oblast islámských * /■■ f v ■ I. islamská dogma (caqída) se dělí na „kořeny víry" (usúl ad-dín) a „větvyviry" (furúcad-dín), „kořeny viry" tvoří: ■ i. monoteizmus (tawhíd), víra v jednoho Boha „není boha kromě Boha" jak to popisuje 112 súra K.: w—^r^^m^ n ^ ti 1. Rci: „On Bůh je jedinečný, - (AI* 1 2. Bůh sám o sobě věčný. , n \ \ \ 3. Neplodil a nebyl zplozen I v^^^r II 4. a není nikoho, kdo je mu roven.u ^^^^^^^^^^ Tawhíd se dělí na víru (ímán) a „činyu {camaí) a je protikladem „přidružovaná (širk, z toho /77ušr/7c„polyteistau) 99//krásných jmen Boha, označující jeho atributy ■ 2. víra v posvátné knihy (kitáb) Korán jako autentické slovo Boží ■ 3- Proroctví (nubuwwa) a víra v proroky (od Adama k Muhammadovi), „a Muhammad je poslem Božím" M.je prorok (nabí) a posol (rasúl) stvořeni ze světla, vykonávají Boží vůli U y j * * ■ i 5. Víra v predestinaci (al-qadar) a (boží) spravedlivost (cadl/cadála) i zodpovědnost za své činy 6. Víra v nesmrtelnou duši, den posledního soudu (jawm ad-dfn) a zmrtvýchvstání (macád) ■ U šícitů k caqíde patří i víra v imámát nábožensko- politického vůdcovství) a imámy (neomylní náb.-pol. vůdcové komunity) ■ II. etika (ádáth) „vykonávat dobro a odmítat zlou, hlavní etické zásady jsou založené na Koránu a dále rozvinuté v prorocké tradici, přičemž M. je prezentovaný jako vhodný příklad následování, ne však jeho konkrétni počiny, nýbrž hlavní zásady jeho počínání. Příslušná místa Koránu: Buďshovívavý# přikazuj vhodné a vyhýbej se pošetilým! (7:199) 23. Pán tvůj rozhodl, abyste nikoho kromě Něho neuctívali a abyste rodičům dobré prokazovali. A jestliže jeden či oba z nich u tebe zestárnou, neříkej jim „Fuj!u a neodbývej je stroze, nýbrž mluv s nimi slovem laskavým! 24. Skloň k nim oběma z milosrdenství křídla pokory a řekni: „Pane můj, smiluj se nad nimi oběma, tak jako oni mě vychovali, kdyžjsem byl malý!u. 25. Pán váš nejlépe ví, co v duších vašich je a jste-li zbožní, On věru ke kajícníkům je odpouštějící. 26. A dávej příbuznému po právu# a také chuďasovi a po cestě Boží jdoucímu, však nerozhazuj rozhazováním, 27. vždyť marnotratní jsou bratři satanovi a satan byl vůči Pánu svému nevděčný. 28. Jestliže se od nich odvrátíš čekaje na milosrdenství Pána svého, ve které doufáš, potěš je alespoň slovem útěšným! 29. A neměj ruku svou přivázanou ke krku svému ani ji neroze-vírej příliš široce, abys nebyl pomlouván a neupadl v nouzi. 30. Pán tvůj otevřenou rukou uštědřuje obživu anebo ji odměřuje, komu chce, neboť On dobře je zpraven o služebnících Svých a jasně je zří. 31. Nezabíjejte děti své z obavy před zchudnutím, vždyť My jim i vám obživu uštědříme. A jejich zabíjení je hříchem velkým. 32. A nepřibližujte se k cizoložství, neboť to ohavnost je i špatná cesta. 33. A nezabíjejte osoby, jež Bůh zakázal zabíjet, leda podle práva. A byl-li někdo zabit nespravedlivě, dali jsme jeho nejbližšímu pravomocjej pomstít, nechť však při zabití nepřehání, vždyť zajisté mu bude pomoženo. 34. A nepřibližujte se k majetku sirotka, leda způsobem co nejlepším, pokud nedosáhne dospělosti. Dodržujte věrně závazky své, neboť žádáno bude zúčtování o závazku! 35. A buďte spravedliví v míře, když odměřujete, a važte vahami přímými - to pro vás je lepší i nejlepší co do výsledku. 36. A nenásleduj to, o čem vědění nemáš, vždyť sluch, zrak i srdce budou všechny žádány, aby počet vydaly. 37. A nevykračuj si po zemi troufale, vždyť zemi nemůžeš rozpoltit a nedosáhneš výškou svou hor vrcholku. (17: 23-37) Laskavé slovo a odpuštění je lepší než almužna, za níž následuje špatnost. (2: 263) (...) ten# jenž zabije jednoho člověka - nikoliv pro pomstu na někom anebo za to, te šířil pohoršení na zemi - byl souzen, jako by zabil lidstvo veškeré. A aby ten# kdo oživí jednoho, byl posuzován, jako by oživil lidstvo veškeré. (...) (5: 32) 152. Buďte Mne pamětliví a já budu pamětlivý vás# děkujte Mi a nebuďte nevděční. 153. Vy, kteří věříte, hledejte pomoc v trpělivosti a v modlitbě, vždyť Bůh je věru s trpělivými. (2:152-153) 10. Neposlouchej žádného křivopřísežníka hnusného, 11. klevetníka s pomluvami obcházejícího, 12. dobrému se na odpor stavějícího, nepřítele hříšného, 13. násilníka, a k tomu původu pochybného 14. - i když je majetný a syny obdařen! (52:10-14) ■ III. normy lidského počínání Patří to do oblasti islámského právního kodexu: FIQH-„pochopeni", výklad, aplikace a rozpracování šaríce nábožensko-právními znalci Hlavními oblasti//q/7ujsou: 1. cibádát (vztah člověk - Bůh) .■VI VI O V . I . v / v. . I / v o / povinnosti človeka vuci Bohu, patri sem pet pihr u viry (arkán ad-dín) 2. mucámalát (vztah člověk - člověk) je to oblastí rodinného, dědičného práva 3. cuqúbát (zákazy a příkazy) je to oblastí trestního práva ■ Fiqh pracuje s těmito klasifikacemi lidských činů (camaliját): fard I wádžib - povinnost mandúb - doporučené, „bohumilé" věci mubáh - ambivalentní makrúh - odporné hárám - zakázané, opozici je halál („povolené", „správné") vše ostatní základy//qf/?L/ (usúl al-fiqh) jsou Bohem inspirované principy, zatím co další opcionální segmenty fiqhu (furúc al-fiqh), teda samotné právní postupy a pravidla jsou lidským výtvorem. ■ Ke kanonickým zdrojům práva patří: Korán hadfthy qijás- analogie idžmác- konsenzus ■ K nekanonickým zdrojům práva patří: cáda I curf- zvykové (napr. kmenové) právo camal - soudcovská praxe qánún - civilní zákonodárství (např. osmanské) ■ idžtihád objektivní, originální, inovativnía kreativní rozhodnutí založené na absolutním vlastním úsilí vysoko kvalifikovaného nábožensko-právního experta (mudžtahid), který má mimořádné osobní a odborné kvality. Ten na to aby rozpoznal základní principy práva používá ■ rďj- samostatný názor (především v ranním islámském období) ■ istihsán - na základe racionálního úsudku založeném na cilla (ratio decindendi) rozeznat to co je dobré a následně to uplatnit ■ istisláh - veřejně prospěšné, sloužící „obecnému blahu" (maslaha) V opozici k idžtihádu jakožto „pozitivní inovaci" stojí „nepřípustná novota" (bidca) Idžtihád byl poměrně běžně používaný v ranním období islámu, ale v sunnitském islámu v období 10. až 12. stol. „se brány idžtihádu uzavřely". Dochází tomu postupně dle míry a druhu idžtihádu Idžtihád bzl obnoven v sunnitském islámu reformními hnutími a mysliteli v 19. stol. a používají ho i některé islamistické hnutí Šíciti idžtihád nepřestali nikdy používat Paralelně s idžtihádem funguje prax „napodobňovaní" (taqlíd), když v absenci potřebných kvalit a kvalifikace muslim (muqallid) se řídí příkladem mudžtahida. ■ Trestní právo I. hadd (plur. hudúd), tzv. koránské tresty (5: 33-38) ■ smilstvo (ziná), cizoložství a jiné sexuální prohřešky, sankce: bičování (100 ran), případně vyhnanství ■ falešné obviněni z cizoložství (qadhf), nebo podobných druhů smilnění, sankce: 80 ran ■ opilství (šurb al-chamr) jenom v případě, když lze dokázat, že dotyčný se opil z vlastní vůle, (platí i pro jiné omamné látky) sankce: 40, příp. 80 ran ■ krádež (sariqa) platí nad určitou hodnotou a jnom v případě, když lze dokázat, že ukradená věc byla řádně střežena, sankce: uťatí pravé ruky v zápěstí a v případě recidivistů amputace dalších končetin ■ loupežné přepadnuti (qať al-taríq), sankce: smrt (ukřižovaní, statí) ■ odpadlictví od víry (ridda), sankce: v případě mužů smrť, u žen vězení a bičování než se nevrátí k islámu K udělení hadd trestu je nutné svědectví „spolehlivých a věruhodných svědků", minimálně 2 a v případě ziná až 4 svědkové, kteří viděli i samotný akt, jinak by se tresty hadd nesměli vykonávat. II. Dzinajat (tresty za prohřešky proti životu a fyzické integritě) ■ Vražda: tresty se určují na základě míry provinění a rozlišují se 3 okruhy sankcí: pomsta - qisás (2:178) výkupné - dija (4: 92) pokání -kaffára III. Taczír (menší provinění a tresty) ■ Ve většině muslimských zemí platí ne islámsky nýbrž civilní právní systém, který často byl vytvořený na základě západních (občas koloniálních) modelů, nebojsou uplatňované jenom některé prvky islámského práva (např. dědičné a rodinné právo). ■ Islámské právo je více uplatňován (včetně trestního práva) v Saudské Arábii, Jemenu, Iránu, na území IS v Iráku, Súdáne, Mauritánii, Afganistane a v některých oblastech Pákistánu a Indonésie. ■ To co se obnažuje za „islámské právo" je ale nejčastěji směsí prvků islámského a zvykového / kmenového práva. ■ V různých nábožensko-správních školách konkrétní podoby trestů a sankcí se různí. Islámské právo nehraje žádnou roli | Jsou uplatňování jenom některé prvky islámského'práv* | Islámské právo je uplatňované masivně (trestní právo) | Kombinace islámského a zvykového práva Islámské nábožensko-právní školy (madhhab) Sunnitské: ■ hanafí- Abú Hanífa (z. 767) ■ málikí- Málik ibn Anas (z. 795) ■ šáfří - Muhammad ibn Idrís aš-Šáficí (z. 820) ■ hambalí -Ahmad ibn Hambal (z. 855) Šicítske: ■ džacfarí - Dzacfar as-Sádiq (z. 765) (usúlía achbárí) ■ 6át/n/'(ismácilovci/ alaviti, nusajriti-alawiti, nizáriti) ■ zajdi Cháridžovská: ■ Ibádí Náboženský a nábožensko-právní specialisté a jejich typologie ■ •V I /■ IV.. I / Vli i I ■ I . v/ Jiz od ranních dejín islamu se nash jedinci, kten na základě svých znalostí tradice získali (nebo dělali nárok na) výsadní postavení mezi muslimy stali se veřejně uznanými interprety v záležitostech islámu. Takto „specializovaní muslimové", postupně začali být označováni jako ■ culamá' (sing. cálim) náboženský znalci ■ f uqahá' (sing. fuqíh) nábožensko-právní znalci Tradiční muslimské stanovisko je, že: „místo culamá' (afuqahá^je hned za proroky a ještě před králi a vládci" Došlo k tomu přesto, že v islámském učení - až na proroky - není prostředníka mezi člověkem a Bohem, teda neměla by se vytvářet privilegovaná skupina sprostředkovatelů, hierarchicky uspořádaná a centrálně organizovaná mocenská struktura podobná církvi. V šícitské doktríně je to trochu jinak. Je tomu tak jako z důvodu výjimečného postavení šícitských imámů, ale taky proto, že nábožensko-právní specialisté sehrávají mnohem aktivnější roli u šícitů než u sunnitů. Každá muslimská (i nemuslimská) politická struktura (panovník, stát, vláda apod.) se snaží vytvořit své vlastní kontrolní orgány a islámskou náboženskou hierarchii nebo instituce. ■ cilm („poznání, věda, učenost"), se definuje jako protiklad džahl („nevědomost"). ■ V stredobodu zkoumání culamá'\e speciální oblast „islámské védy" (cilm ad-dín, „náboženská věda"), kterou by jsme však těžko mohli označit za „teologii" v západním (křesťanském) pojímání. ■ cllm ad-dín je souhrnem poznatků o tradici (zjevené: Korán, i spekulativní: ahadfth, tafsfra další komentářová, eschatologická, ale i historická, atd. literatura a zejména právního kodexu (fiqh), který je doménou „nábožensko-právních znalců" (fuqahá'). ■ Vedle (nebo v opozici k) cilm, teda racionálně uchopitelnému a „projevenému" (záhir) jestvuje i esoterické, „skryté" (bátin) poznání: macárifa, které je předmětem zájmu islámské mystiky (tasawwuf). I. příslušníci „islámských právních struktur" faqíh (p\ur. fuqahá1) ■ qádí- islámsky soudce v klasickém období qádfové vykonávali funkci K^^^^^^^M^^m^^^^^B obecného soudce I ^* (qádíal-qudát), dnes 1 ^§j| to jsou soudcové I M* ^PS'"'' * „islámských soud- IM'J: ' (J nich dvoru sarŕe , I\ 'J*> ■ tLJy" . • * známe taky např. li^r - - -JÉ vojenské soudce l-^^:' ' (qádí al-askar) t t •.'ÍH < - Qác//', Egypt, 13. stol. Jmenování Chulúd al-Faqíh za qádíf Ramalláh (PNA) muftí- vykladač islámského práva, vydávající nábožensko-právně závazné stanoviska (fatwá, p\ur.fatáwin) fatwá je konkrétní odpověďna konkrétní otázku: vydávající (muftí) odpovídá ptajícímu (mustaftí), Posudek ne rozsudek! Fatwá musí mít určitou strukturu a musí přejít verifikačním procesem. ■ Struktura/aťwy: basmala, otázka, odpověď (od Koránu k vlastnímu názoru) „a Bůh zná nejlépe" wa Alláhu cálim, datum, podpis. Je nutný verifikační proces. Může mít různé podoby od ústního vyjádřeni ke knižním sbírkám. email: darulifta@gtnail.com | web: www.onlinefatawa.com | ph: +92 21 32570077 | fax: +92 21 32564586 26914 yjt^ 4/17/2016 j>\ J*> &\,ř" $Jů iftýi L $ ?f-^w/JS> if- lift Ůu <^\y nfýfM £.1 j>\ qjj ,žM{\É iS/ L Jů ,u-y Ji L Ji 1 ttz^>sQti))ýu/J o Sty — .-Si ~ • # / r'jvL> ôJ*i* J'-^ " ď. ^1JDI iJl ^-Jl ■itefcVl W-Jl2jLa)l a j^jJI^I Vlcl^uJI Jll^lsj IJub^i, jfv_.vl^L.l L fn.YA/n/tr Fatwá o odpadlictví (ridda) vydané al-Azharem Dear Muslim: Attalamo Aiaykam Wa Rohmatolloh-e We Humkaatoh. This ii thŕ verdict which the great Itauu Stihat, the lat* Soni of »I-Ashar UnJTeni*Ti issued concerning the íVií'cä sehool oí thought. The Terdiet In fallowed by Tm Jim SbnJtuťs lettej nidleuill^ ft Shi'aK scholar Head Office of al-Azhar University In the Name of Allah, the Bekepjcbht, tub Merciful Tut of Hi--- Vex diet (Fulwa) bdjed by Hb Excellency Shiekh al-Akbar Mahremd Shnltnt, Head of the .1! A shar University, on Permissibility of Following al-Shi'ah al-Imamiyah School of Thought Hi? Mieliency WA3 asked: Some believe that, for & mujlim to have religiously correct worship and dealing, it is necessary to fallow Dne of the four known schools of thought; whereas, ol-Shi'oJt oi-IfTHimiyoh school of thought is not one of thtmi nor ui-Sbi'oh ul-Ztiidiyah. Do your excellency igiet with this opinion, and prohibit following al-Ski'ah al-Imamiyah al-lthna Askariah ichool of thought, for example? His excellency replied: 1. Islam doe* not require a muslim to follow a particular ter.t. Rather, we say: every mualini has the right to follow one of the school* of thought which has been correctly narrated and iti verdicts have been compiled in its books, And, everyone who it following such sects can transfer to any other, and it shall be no crime on him for doing 10. 2. The Jafary school of thought, which is also known as al-Shi'ah al-Imamiyah ai lUma Aahariah, it a school of thought that is religiously correct to follow in worship as other Svnni school* of thought. Muslims must know this, and ought to refrain from unjust prejudice to any particular ichool of thought, since the religion of Allah and His Divine Law (tharyat) was never restricted, to a particular ichool of thought. All jurisprudents [mujtahidun) are accepted by Almighty Allah, and the one who is sot mvjtakid is allowed to follow them; and practice what they prescribe in their jurisprudence {fiqh), and there is no difference in that regarding worship {ibauilaai) and dealing (muametaal). Signed, Mahnrud Shaltut •** *** *•* His excellency the great Allamah Mohauiniad Taqi al-Qumi; the general »ecretary of The League to Bring Together Islamic Schools of Thought (Jama'at ai-Taqrih bain al-Mathahib at-Iilomiyah] Salamollah Alayhom Wa Rahmatoh Then, it is my pleasure to send your excellency a copy of the Verdict, bearing my signature, which I issued on the permissibility of following al-Shi'ah al-Imamiyah school of thought, hoping that you document it in the Jama'at at-Taarib, which we participated in its establishment with you, and Allah grant m success in achieving its mission. Wa Aat/damo Alaykom Wa Rakmatallah Signed, Sheikh al-Jaamea aJ-Aahar, Mahmud Shaltut Mahmúd Šaltút (z. 1963) velký muftí Egypta a jeho fawá o šíci Lety na Méaic Je v Koránu určeno nebo naznačeno, £iověk doletí na Měsíc? Postačí nám, odpovíoe-li na takovouto otázku - za předpokladu, že se takováto problémy objeví - že v Koránu nic nenaznačuje, že by člověk nemohl dospět na Měsíc. Tato otázka patří k věcem, které Korán ponechal lidskému rozumu k bádání o tajemstvích a zákonitostech, jež Buh vložil do svého stvoření. Buh nám dal k užívání väe, co je na celé zemi, a stejně nám dal i alunce, měsíc, noc a den, a otevřel nám cesty k poznání těch Božích divů, které nás v Jeho království obklopuji. Úkolem Koránu je správné vedení a orientace fhidája wa iráád) a není nutná, aby se Korán vyjadřoval o všem anebo ukazoval i na tyto lidské vynálezy a na nejzazší mez, k niž mohou dospět. Podle mého názoru koranické verše nepřinášejí žádné takovéto náznaky* Přijímáme Korán podle smyslu veráů, které obsahuje, podle jeho záměru a podle jazyka, v němž byl seslán, tj. arabštiny* 0 všech nových vynálezech se v Koránu nic nepraví* Korán jen usměrňuje pohled na království nebes a země a aeznámu je a Božskými zákony jeho bytí a jeho využívání, Ve svá obecnosti nevyalovuje Korán soud ani o možnosti dospět na Věsíc ani o nemožnosti takovéhoto činu. ■A t ^>uJI jláj ibut ^ ^i^i y, i^uu, jsyiJt vjwi »^jii j* au .u.Vi lili) jjuil ju* Ji x j4( ^ íjui jí ol v1^1; r1*' Ju ^ ■> vř-iJl.> jj-* JS j*j^ f U VSl ji—, ol i^">ai j {G^ j-Ůi Cií Ul^-Í jij}: JU; «il Jji JSjVíí^f* V^'J >^i,L:),J íblU i-J-il ^~iJl ililj i .Li*Vl Ji Vj i->il l_rJtJJ ili>l js^ iij x^iiji v>i >isyi ji ji jkAUi fAjj.j ílu-ij š-ílji ;ui jíj % V^+JLílj *Xjí\j i^^-l Já ^ju i jjb-i .i+iiji oií li^i »Lá*-ij ^-i ji jji j w»>- i ^jj-ij Jjl vjU «J lilii jJLJ.1 JJ Xjil »Lá*Sfl ^ _^Ut N J.LJI Jw»lJl J* 'U, J—>■ !iLt_Jl .Uá*Slij i ijJ^a ^» J iU iwi* . (^U-l Ljj ^ »0+» o j.i o*,j JJ \+a iiliu-vi jílw »Lop1 - ^ :O^Jř^joJJllJJNll^!iUi-.'i(l0^iV.l-i*l -T >^ -iii oiji i ;U-i Ju>- ui>.l ^» ^^>- N ..U-Ul a~ iU-i .Lapí -I .Ojll DAR %L- IFTA AI- - fai.i;stk\H KAMAI I AHA \|.H| Kl II DISIKK I -^011/12/4 :i_*,ja " -1*»*, -i ——T=—--=--- —;-~-_^14J3 (J^fi O 2/3/2011 4055jj 1H ^•■^t„ 059600759.^4, ^ju.--TXI^~^--J • -^jiii^pSCUfSCji M tM ^^^^^ ^ L , - -J^ -•^ -a j í5l—)j .j^JUi .1* j. st ^ si .^v> ^ ^ t>a ^ u ^ ^ « !>>• JlU *-S Jíl j^ií * JíJ J «nl ,»1 j Ái»»L>- „Šla Dvě/ařwy: o transplantaci orgánů (vydaná IS / Dáciš) a o fungování on-line sexshopu (vydaná palestinským Dáral-iftá') Dáral-iftá'al-misríja, úřad pro kontrolu vydávaní fatev, Káhira šejk Šawkí Ibráhím cAbdal-Karím cAllám# současný velký muftí Egypta a Dáral-ifrá' ^^islamujj?b t^M Welcome to Islam 0 Fatwa ^ Articles W Fit>h l^p Boys & Girls |0 E-Books f0 Women Multimedia Q Quran Recitations jlj Lectures £ Athan Duaa ^ Islamic Songs Jj Movies Services J Fiqh of Inheritance ^ Prayer Times j Weather Forecast tS Calendar Converter Special Folders ^ Palestine Q Ramadan Oasis ^ Haji & Umrah Xmas & New Year's ^ Sacred Months A Valentine's Day A Ladies' Inclusive SEARCH FATAVVA Question No j»] Same Word i»l O St ARCH Fatwa Of View By Selected Enter Fatwa Fatwa The Week Subject Fatwa Question Center Detail Root > Medical Issues. Media. Culture and Means of Entertainment > Culture and Thought > Islamic terms Fatwa No : 92051 _ Meaning of Mufaaktiathah Fatwa Date : Rabee' Al-Aakhir 6, 1427 / 4-5-2006 Question Asalamualavkumwarahmatutlahiwabarakatahu can vou explain to me the thing called "thighing" also pronounced "mufa Answer All perfect praise be to Allaah, The Lord of the Worlds. I testify that there is none worthy of worship except Allaah, and that Muhammad is His slave and Messenger. We ask Allaah to exalt his mention as well as that of his family and all his companions. The term Mufaakhathah means to have foreplay with the wife in between her thighs. It is reported in one narration that when the Prophet ^jj wanted to enjoy one of hts wives who was Message 1 message V. M. Khaleelur Rahman< vmk1234@yahoo.com> Reply-To: "V. M. Khaleelur Rahman" To: "danjliftanadwa@gmail.com" Thu, May 23, 2013 at 6:46 AM Assalamu Alaikum I would like lo know if a Muslim girl can have higher education like Medical and Engineering. There are some people who say that sending girls to schools and colleges is not permitted Oayiz naheen hai). I will be thankful lo you if you enlighten me on this subject in detail. Thanks and best regards, V.M. Khaleelur Rahman ^(jsc /ritu? j^^ié>šcs*a4/i / https://mail.google.conVmail/u/0/?ui=2&ik^d64d0ebae&view^t&search=inbox&th=l... 34/07/17 On-line eFatwa je nejnovější podobou jak získat islámský posudek C 6 https://twitter.com/efatwa Home 4 Notifications ^1 Messages Search Twitter Following FatwaOnline | eFatwa @eFatwa Online since 1999: Bringing you Islaamic legal rulings from the Senior Scholars of our time... 9 Madeenah. Saudi Arabia