Novokřtěnci – úvodní hodina JS 2017 Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. Požadavky na úspěšné ukončení  Aktivní účast na hodinách  Jeden písemný úkol – zpracování jedné novokřtěnecké lokality na jižní Moravě do podoby podrobného průvodce.  Závěrečný test (min. 60%), 20 otázek Písemný úkol – vypracování hesla týkajícího se vybrané novokřtěnecké lokality na jižní Moravě. Heslo bude obsahovat – název lokality a jeho jazykové varianty (v novokřtěneckých kronikách je jméno obce uváděno v němčině), charakteristiku a odhad velikosti obce (na základě odborných studií, především archeologických, pokud existují), rozvoj sídla. Dále pak reference k pramenům a literatuře vztahující se přímo k danému místu, zejména o proběhlých průzkumech a jejich výsledcích. Bude také uvedeno, zda dnes v obci je či není připomínána novokřtěnecká minulost, eventuálně v jaké formě. Heslo v rozsahu 2-3 stran A4 bude procitováno průběžným poznámkovým aparátem. Prameny Archivní prameny Moravský zemský archiv Brno Archivy v Bratislavě, Nitře, Praze, USA - soukromé sbírky… Edice hutterských kronik:  Josef Beck (ed.), Die Geschichts-Bücher der Wiedertäufer in Oesterreich-Ungarn, Fontes Rerum Austriacarum, II.díl, 43. svazek, Wien 1883.  Rudolf Wolkan (ed.), Geschicht-Buch der Hutterischen Brüder, Wien 1923.  A. J. F. Zieglschmid, Die älteste Chronik der Hutterischen Brüder, Ithaca, New York 1943. Archeologické památky Literatura Obecná  Jaroslav Pánek, „Moravští novokřtěnci (Společenské a politické postavení předbělohorských heretiků, sociálních refomátorů a pacifistů)“, Český časopis historický 92, 1994, s. 242–255. v IS  Josef Válka, Dějiny Moravy 2. Morava reformace, renesance a baroka, Brno 1996. v IS  Josef Macek, Víra a zbožnost jagellonského věku, Praha 2001.  Richard van Dülmen, Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století), sv. III, Praha: Argo 2006.  Jaroslav Mezník, „Tolerance na Moravě v 16. století“, in: Milan Machovec (ed.), Problém tolerance v dějinách a perspektivě, Praha: Academia 1995.  Jiří Pajer  Claus-Peter Clasen, Anabaptism, A Social History, 1525-1618, Ithaca and London: Cornell University Press 1972.  John A. Hostetler, Hutterite Society, Baltimore & London: The JohnsHopkins University Press 1974.  Jarold Knox-Zeman, The Anabaptists and the Czech Brethren in Moravia, The Hague: Mouton & Co. 1969.  Werner O. Packull, Hutterite Beginnings, The Johns Hopkins University Press 1999.  James Stayer, Anabaptists and the Sword, 1976.  Martin Rothkegel, Robert Friedmann, Harold S. Bender… Terminologie Novokřtěnci – „nově pokřtění“ Habáni – termín ze slovenského prostředí, není obsažen v pramenech týkajících se 16. a 17. století na Moravě. Odvozeno ze slova „Habanerhaus“, které vzniklo patrně zkomolením slova Hawererhaus – „dům vinohradských kopáčů“. Toufaři – z německého taufen, křtít Křtěnci Bratři Němečtí Bratři/Brüder Anabaptisté Wiedertäufer – něm. „znovu pokřtění“ Hutterer/Huterité/Hutterité – jde o označení jedné ze skupin, která dosáhla u nás největšího počtu stoupenců a přežila v zámoří dodnes. Hutterische Brüder Mennonité, Amišové – novokřtěnci v Holandsku a posléze v Kanadě a USA Problém definice novokřtěnectví Novokřtěnci – kdo označuje, kde, kdy, proč? - velmi široký a ne vždy jednoznačný pojem - problém badatelů – potřeba klasifikace, vytváření hierarchií a genealogií - otázka sebeprezentace novokřtěnců Definice úzce souvisí také s otázkou původu novokřtěnectví – odkud a z čeho vychází? - Otázka stále aktuální a diskutovaná mezi badateli Jak NEdefinovat novokřtěnce – problém esencialistických definic 1) Všichni, kteří praktikovali křest dospělých - není zcela trefné, praxe nového křtu se týkala i jiných skupin (stoupenci Sebastiána Francka, Davida Jorise, antitrinitáři, Tomáš Müntzer… 2) Ztotožnění n. s tzv. Schwärmer (čes. Blouznivci) – šlo spíše o proroky se sklony k mystice 3) Novokřtěnectví jako „eschatologické rebelství“ – nejčastější omyl. Byl zde jistý eschatologický aspekt, avšak je třeba jej odlišovat od milenaristického postoje jaký zastával např. Tomáš Müntzer a münsterské povstání. Často se v literatuře objevuje názor, že hlavním původcem novokřtěnectví byl právě Müntzer a jeho hnutí bylo pravým výrazem milenaristického a revolučního náboje novokřtěnectví, ale není to tak. - Od münsterských se novokřtěnecké skupiny liší především odmítáním jakékoli formy násilí. 4) Novokřtěnci bývají také mylně označování za „antitrinitáře“ – zejména v italském prostředí, kde měli takové tendence, stejně jako sociniáni v Polsku. Označení není opodstatněné, protože to nebyl klíčový prvek novokřtěnectví, věroučně se drželi novozákonního pojetí, samozřejmě odmítali svaté. 5) Termín anabaptisté se užívá také v prostředí Anglie 16. století na různé nonkonformní skupiny, v německém prostředí se zase pro takové skupiny ujal termín Schwärmer (Blouznivci). Další definice novokřtěnectví  Ztotožňování n. s „levým křídlem reformace“ či s tzv. radikální reformací – vychází z předpokladu, že kdokoli odmítl spojení se světskou mocí, je „levičák“. Problém je ten, že se opomíjejí jiné aspekty, novokřtěnci za určitých podmínek se světskou mocí spolupracovali.  V okruhu mennonitských badatelů se projevila snaha o zachycení jakési „esence novokřtěnectví (Anabaptist Vision) – ta je spatřována především v následování (discipleship) po vzoru Kristových učedníků a opírá se zejména o synoptická evangelia. Robert Friedmann spatřuje podobnost s františkány či valdenskými. Klíčové rysy novokřtěnectví  Důraz na život ve společenství (metaforou je archa)  Následování Krista v každodenních činnostech, vzorem jsou evangelia  Odmítání násilí ve všech formách – účast na válce, odvody daní za účelem vedení války, vlastní obrana  Pouze některé skupiny praktikovaly společné vlastnictví Úskalí studia novokřtěnectví  V případě historiografie:  Hodnotící typologie a terminologie, předpojatost badatelů, kteří přejímají diskurz církve: „Se všemi sektami všech dob sdíleli novokřtěnci v jádře nepříliš křesťanskou škodolibost: spaseni budeme jenom my a jenom my jsme vyvoleni k tomu, abychom přihlíželi, kterak všichni kolem nás budou svrženi do pekel.“ (Vít Vlnas, Novokřtěnci v Münsteru, Praha: NLN 2002, s. 16). „Mezi jejich (tj. novokřtěnců) inspirační zdroje skutečně náležely mnohé středověké sekty, kupříkladu valdenští či pauliciáni, zdá se však, že tyto vlivy byly nepřímé a zprostředkované.“ (Vlnas, s. 11)  Přejímání diskurzu pramenů, které jsou, pocházejí-li z prostředí mimo novokřtěnecké komunity, a priori negativní (tj. spojování novokřtěnců s jinými „heretiky“, vytváření genealogií atd.)  Přejímání diskurzu novokřtěneckých pramenů – zejména případ hutterských kronik  V případě etnografického studia současných novokřtěnců (hutteritů, mennonitů a amišů) se lze setkat  S idealizací jejich života údajně nezasaženého problémovými jevy moderní doby  S obrazem „venkovské idyly“  S představou o tom, že komunita představuje „zakonzervovanou“ minulost, neměnící se, zatuhlou tradici Možné přístupy ke studiu  Historický  Lokalizace skupin, rekonstrukce událostí v kontextu, individuální historie, historie pojmů a konceptů, ekonomika  Přístupy: mikrohistorie, historická antropologie, dějiny mentalit, každodennost…  Sociálně-antropologický  Uspořádání skupin, dynamika, šíření a zánik komunit  Kvalitativní a kvantitativní výzkum  Kognitivně-psychologický, genetika… Úskalí a předpoklady badatelské práce  Problémem předpojatost badatele (pro/proti náboženská, konfesijní, etnická – ovlivňuje metanarativ a tím i formulaci výzkumných otázek (počátky novokřtěnectví např. – jedno centrum, nebo více center, jak chápat „novokřtěnectví“, proč je studovat?, možné záměry (prokázat starý původ – legitimizovat praxi/věrouku atp.), diskreditovat neoblíbenou skupinu…atd. (genetika?) Metanarativ ovlivňuje práci vždy.  Formulace výzkumné otázky – ovlivněna soudobým badatelským diskurzem, širokým společenským kontextem, zázemím badatele (Goshen College, Indiana, USA např. – uchovávání a předávání identity), ekonomickými faktory – kdo platí výzkum… Možná východiska  Mikrohistorie – studium problému/fenoménu v lokálním kontextu, zato velmi detailně (Carlo Ginzburg, Sýr a červi)  Historická antropologie – zaměřena na konkrétní osoby a jejich osudy, prožívání atd., v opozici k dějinám „ismů“ (Richard van Dühlmen)  Sociální dějiny – vztahy mezi společenskými vrstvami  Historická demografie, geografie… atd. Předpoklady pro religionistické studium  Kritická práce s prameny – jak novokřtěneckými, tak jinými (berní listy, soupisy obyvatel, matriky, záznamy katolických farářů apod.)  Kritická práce s literaturou (práce z prostředí novokřtěnců, naopak historiografické práce často poznamenané negativními postoji) Charakteristika náboženského života v počátcích novokřtěnectví  Odmítnutí církve – častá kritika pastorů a kněží, občas i velmi ostré veřejné výstupy  Kritika toho, že kněžská fce byla placená – odkaz k biblické praxi, kazatelství není „zaměstnání“  zpočátku bylo kázání umožněno všem, postupně pouze vzdělaným  malá účast v kostelích církve, snaha vymanit se z církevního života  Odpor ke kostelům jako takovým – chrámem Božím je lidské srdce, nikoli stavba, žádná zvláštní úcta ani ke kříži  Ojedinělé případy agresivních výstupů, snahy obsadit kazatelnu i případy rozbitých kostelů v počátcích hnutí